Bab 12

13 1 2
                                    

"WHY you touch my wife?" Keras nada suara Uthman bertanya pada Amalia.

Amalia kejang-kejung di situ. Terbeliak biji matanya memandang Uthman. Aku terus berdiri di belakang Uthman bersama Umar.

"Your wife?" soalnya dengan wajah tak percaya. Dia pandang aku dan Uthman silih berganti.

"You kahwin dengan dia, Lisha?"

Kahwin?

"Yes! Aku kahwin dengan aku. Kenapa? Ada masalah?" Uthman bersuara bagi pihak aku.

"Tak... tak..." tergagap-gagap Amalia menjawab.

"Kenapa kau tarik tudung Lisha?"

"Err... Lisha buat anak I sampai jatuh."

Uthman pandang aku dengan kening ke atas. Curiga!

Laju aku geleng kepala.

"Mana ada saya tolak anak dia. Si mamalia ni penipu sama macam anak dia. Kalau pak cik nak tahu, anak dia tarik baju Umar sampai jatuh ke bawah disebabkan budak ni nak main benda alah ni." Bisik suaraku keras sambil menunjuk jongkang-jongket berbentuk gajah.

Bulat mata Uthman. Tanpa sebarang kata, dia membelek tubuh Umar dengan wajah cemas.

"Umar sakit?"

Umar angguk.

"Sakit dekat kaki." Aku pun turut melihat kaki Umar. Melecet lutut Umar dek terkena batuk.

"Sini uncle dukung." Umar terus memaut tangannya di leher Uthman.

"Lisha, sini." arahnya suruh aku berdiri di sisinya. Kemudian dia memandang Amalia dengan tatapan penuh tajam. "Kau sebagai parents tak boleh nak membabi buta percaya bulat-bulat kata anak. Sepatutnya kau selidik dulu apa yang terjadi. Jangan disebabkan kau terlalu sayangkan anak, kau pilih untuk butakan mata pekakkan telinga bila anak buat salah. Dekat taman perumahan sini ada CCTV. Aku boleh dakwa kau atas kecuaian." Tegas Uthman bicara.

Aku tersenyum senget bila melihat wajah Amalia yang cuak. Dan aku baru sedar, sejak bila pula Amalia jadi jiran di sini? Setahu aku dia bukan tinggal di sini. Ke dia sengaja skodeng aku?

"Tak adil! You yang sepatutnya marahkan wife you dengan anak you. Anak I tak salah! Dia cuma budak kecil nak main bersama. Tak akan itu pun you tak boleh nak mengalah?" marah Amalia dengan wajah merah padam.

Ewah... ewah...

Anak dah salah, masih nak salahkan orang lain.

"Kau dah salah tu mengaku ajelah salah. Tak payah nak tunding jari dekat orang lain. Ni habis luka dekat kaki anak aku. Ni muka aku, habis dah tak cantik sebab kau cakar. Suami aku kaya tau! Jangan sampai kau kena masuk lokap malam ni!" Sengaja aku gertak dia. Dia mendengus geram. Laju dia pimpin anaknya pergi dari sini tanpa permohonan maaf.

"Suami?"

Hampir nak tercekik air liur apabila dengar sindiran Uthman. Aku buat-buat tenang.

"Kenapa? Sayakan ikut pak cik. Tadi pak cik baru aje mengaku yang saya isteri pak cik. Tak salah kalau saya ikut apa yang pak cik katakan tadi. Lagipun saya cuma nak gertak si mamalia aje. Biar dia tahu langit tinggi ke rendah. Tak habis-habis menyusahkan orang." Luahku dengan nada tak puas hati.

Kemudian aku merenung tajam pada Uthman sambil menarik Umar dalam dakapan.

"Pak cik pergi mana tadi? Melencong dekat tempat lain ke? Lama tau saya dan Umar tunggu pak cik datang sini. Ke pak cik tengah mengorat akak cashier?"

JODOH JIRAN SEBELAHWhere stories live. Discover now