Bab 3

26 1 2
                                    

BETUL-BETUL macam perempuan. Berkotak-kotak dia punya barang nak kena angkut masuk dalam rumah. Mulanya aku nak lari masuk dalam, tak nak tolong lelaki itu.Tapi lelaki itu offer nak masak untuk makan petang, terus aku setuju. Dia tengah bertarung dekat dapur manakala aku dengan Kak Long angkat kotak satu persatu masuk ke dalam rumah. 

"Mak cik..." 

Kak Long menjegil matanya bila aku panggilnya mak cik. 

Tak sempat aku nak habiskan ayat. 

"Kak Long, kenapa pak cik nak pindah rumah? Sebelum dia duduk mana?" soalku sambil memerhatikan Kak Long yang sedang susun bingkai gambar di dinding. 

"Sebelum ni Utman kena duduk dengan mummy sementara I dan suami duduk di Melaka. Jadi I dah balik, Uthman kena pindah rumah." 

Terangguk-angguk kepalaku mendengarkan jawapan dari mulut Kak Long. 

"Rumah aunty Nina kan besar. Nak duduk 1000 orang pun, Lisha rasa tak apa kut." 

Kak Long mencebik. 

"Uthman tu kan keras kepala. Degil sama macam arwah daddy. Mummy pujuk dia duduk sekali, dia tak nak. Katanya tak ada privasi." 

Aku terdiam sekejap. Patutlah mama pernah pesan jangan tanya pasal suami aunty Nina. Dah meninggal rupanya. 

"Isteri pak cik mana? Tak akanlah tak ikut sekali pindah rumah?"Baru aku nak bertanya pasal ini. Kut-kutlah isteri pak cik tu outstation ke? 

"Isteri? Sejak bila pula adik I tu dah kahwin? Dia bujang terlajak kut." 

Bujang? 

Aku tepuk dahi. 

Macam mana aku boleh lupa yang mama ada cakap pasal jiran sebelah statusnya bujang. Banyak makan semut aku ni! 

"Pak cik kerja apa?" 

Aku jongket kening bila Kak Long pandang aku semacam. Aku ada salah cakap ke?

"You tanya-tanya I macam wartawan ni, you dah terminat dengan adik I ke?" 

 Aku buat muka. 

"Not my taste okay!" Laju aku menjawab dengan penuh keyakinan. Uthman terlalu tua untuk aku. 

Dan aku tak pernah terfikir pun untuk terminat atau tersuka dekat mana-mana lelaki. 

"Ingat kau taste aku juga ke? Aku pun tak lah!" 

 Tajam betul telinga pak cik tu. Aku cakap kuat sangat ke sampai dekat dapur pun boleh dengar?

"Adik I tu memanglah tua daripada you. Tapi tak adalah tua sangat. Baru 38 dan dia masih bujang. Dan lelaki umur macam tu masih ada market tau."

"Ingat pasar raya ke?" Kak Long tertawa kecil.

"You mesti anak Mama Maryam kan? Mummy I selalu cerita pasal you dekat I. No wonderlah mummy I cakap kalau ada you dekat rumah dia, jadi riuh rendah." 

Mengecil mataku memandang Kak Long yang sedang mengelap bingkai gambar. "Macam mana Kak Long kenal dengan mama saya?"

Seumur hidup tak pernah pula mama cerita pasal anak-anak aunty Nina. Cuma kadang tu aunty Nina cakap anak dia tak balik sini. Itu aje. Tak ada cakap lebih pun. 

"Muka you ada iras-iras dengan muka mama Maryam. Tak silap I mummy pun pernah tunjuk muka you." 

Aunty Nina ni dalam diam jadi peminat aku rupanya. 

"Lama lagi ke pak cik tu nak siap masak? Ke dia tengah google apa yang nak di masak? Atau dia tak tahu mana satu periuk atau kuali?" Bebel aku dengan geram dan buat andaian sendiri. 

JODOH JIRAN SEBELAHWhere stories live. Discover now