Bab 14

10 0 0
                                    

TAK sangka aku ramai ahli keluarga Tok ayah datang bercuti sekali. Penuh meja makan malam ni. Sepupu-sepupu lain sibuk membawang sana sini. Aku ambil tempat di sebelah mama, manakala aunty Nina di sebelah kiri mama.

Uthman pula? Entah kenapa lelaki itu sibuk sangat nak duduk sebelah aku. Sampai hampir nak bergaduh dengan sepupu lelaki aku yang tak berapa kenal. Nasib baik Tok ayah jadi pelerai.

"Eh Lisha, siapa orang dekat sebelah kau tu? Boyfriend ke?" soal Sarah tiba-tiba nak jadi penyibuk.

"Anak jiran." selamba aku menjawab.

Tak akanlah aku nak menipu pula? Ustazah aku dulu cakap, menipu tu berdosa. Masuk api nereka!

"Anak jiran? Apa pasal kau angkut anak jiran sekali? Maknanya dia bukan boyfriend kau lah kan?" sampuk Zira.

Aku berdecit halus. Kenapa beria sangat nak tahu hubungan aku dengan Uthman ni?

"Dia manusia sama macam kau orang berdua. Nak tahu sangat dia tu dah kenapa?"

"Kita bukan apalah, Lisha. Cuma aku tak berapa berkenan kau usung anak teruna orang ke sana ke sini. Lebih baik kau orang berdua kahwin, lagi elok. Kau tengok anak mak Ngah, baru kahwin dah dapat anak. Tengok si Zira ni, laku keras. Dulu macam kau juga, tak berminat nak bercinta tapi kahwin juga akhirnya. Kau tu bila lagi? Kalau cakap tak ada jodoh, nampak cliche sangat." kata Sarah sambil ketawa kecil.

Aku usung anak teruna orang? Dia tak nampak ke mak anak teruna tu ada depan mata?

"Kau ada nampak aku heret dia ke sana ke sini ke? Ada nampak aku pegang tangan dia? Ada nampak aku peluk dia? Tang mana pula aku usung anak teruna orang?"

Aku buat-buat fikir sambil toleh orang sebelah. Uthman hanya diam. Fokus betul lelaki itu dengan makanannya. Tapi aku perasaan bibirnya hampir ternaik ke atas tapi dia cuba bertahan.

Dia nak tersenyum ke?

"Memanglah tak nampak. Tapi manalah tahukan..."

Aku mencebik. Pandai-pandai je nak pusing cerita.

"Kalau Zira tu kahwin dengan orang bujang, alhamdulillah. Laku keras dia berbaloi. Kalau kahwin dengan suami orang, minta dia bawa-bawakan mengucap." Tersedak Zira bila aku bercakap pasal dia.

Wajah dia berubah kelat. Aku main cakap aje bukannya aku tahu si Zira kahwin dengan siapa pun. Tapi kalau dah tercekik macam tu...

Fuh! Tak boleh nak menuduh sembarangan.

"Kalau dah takdir, kita tak boleh menolak." tegas Sarah bersuara.

Aik? Macam dia pula yang tersakiti.

"Tapi Allah bagi akal dan fikiran. Tak akanlah seorang perempuan sanggup menyakiti kaumnya sendirikan?" Aku tersenyum sinis. "Melainkan dia tak punya hati. Tamak dan pentingkan diri. Maklumlah dia letak nafsu nombor satu tapi bukan hati." kataku dengan berani.

Krik. Krik. Krik.

Suasana terus jadi sepi. Macam malaikat lalu.

Mama dah cubit paha aku. Tapi aku tahan aje.

Ini semua salah Sarah dan Zira. Dah tahu mulut aku tak reti nak duduk diam, pergi ajak berdebat pasal kahwin.

"Berapa kali Tok ayah pesan, jangan bersuara hal kahwin di sini. Masih juga degilnya. Sarah dan Zira... Tok ayah nak kamu masuk ke bilik sekarang." Tok ayah mula bersuara.

Tegas.

Dingin.

Masing-masing masam mencuka. Tanpa membantah, Sarah dan Zira bangun dan berlalu pergi dengan jelingan yang tajam padaku.

JODOH JIRAN SEBELAHWhere stories live. Discover now