Kapitel 1 Fox skolan

316 10 5
                                    

"Vanessa!" Skriker mamma ner från köket, "Du måste vakna!"
"Fem minuter till bara" ropar jag sömnigt tillbaka.
"Skolan börjar om tjugo minuter!" Skriker mamma tillbaka. Jag blir genast klar vaken och hoppar upp ur sängen och springer fram till skrivbordet. Jag sätter på lite mascara, läppglans och borstar min choklad bruna hår. Jag springer ner till köket där mamma lagar frukost och pappa läser tidning.
"Hur känns det att börja på din nya skola?" Undrar pappa.
"Bra" säger jag kort. Min gamla skola stängde. Så jag fick börja på Fox skolan, jag bor så långt bort från skolan där mina vänner skulle gå, så jag får börja ensam på Fox skolan.
Jag äter en snabb frukost innan jag börjar gå mot skolan.

Tio minuter senare kommer jag fram till en jättestor vit skola med en stor lekpark, fotbollsplan och en vacker äng.
Jag går runt på skolgården och ser mig omkring. Efter en stund så ser jag ett gäng som ser ut att vara i min ålder. Jag går fram till dom och säger:
"Hej, jag är Vanessa vet ni vart 8C klassrum finns?
" Hej, jag heter Sara", säger en flicka med svart långt hår, " jag går också i 8C, klassrummet ligger längst upp i skolan till höger".
"Okej, tack", säger jag men innan jag hinner gå någon stans så börjar hon prata igen:
"Det här är Lovisa säger hon och pekar mot en tjej med rött lockigt hår, och det här är Katarina säger Sara och pekar mot en tjej som har kort brunt hår, och det här är Ida".
Flickan som står i mitten av gänget. Hon har så ljust hår att det är nästan vitt, hennes hy är också nästan vit och hon har isblå ögon, man får kalla kårar längs ryggraden när hon tittar på än.
"Jaha, säger Jag, trevligt att träffas"
Skolklockan ringer och alla barn rusar in i skolan.
Jag springer efter Sara och hennes kompisar. Dom springer i massa trappor hit och dit, det känns som om det tar en halv timme att komma upp till klassrummet, men tillslut så ser jag att det står 8C på en brun trä dörr.
Jag går in där och kollar mig runt, exakt alla pratar super högt i rummet och Jag kan inte se en ända lärare.
Men då ser jag Sara vinka till mig, hon sitter vid ett runt bord med sina tre kompisar, det finns en ledig plats mellan henne och den läskiga tjejen, Ida. Nästan lite motvilligt går Jag fram till dom och sätter mig. Sara, Katarina och Lovisa börjar att prata om massa saker men Ida sitter bara tyst och stirra på Mig.
Jag försöker att titta på något annat, Jag kollar in alla i min nya klass och att ser att alla killar sitter i ena delen av rummet och tjejerna i andra delen. Plötsligt så öppnas dörren och en kille med svart bakåt slickat hår (varenda hårstrå sitter rätt, inget sticker ut på ett konstigt sätt) och med nästan  limegröna ögon kommer in. Alla tjejer stirrar med stora tindrande ögon på honom (förutom Ida som fortfarande stirrar på mig!)
Han sätter sig mitt bland alla killar och alla i klassrummet börjar att prata ännu högre! Men då flyger dörren upp igen, men det är ingen snygg kille som kommer in, det är en rakryggad, grå gammal tant som har sitt hår i en hård knut mitt på huvudet. Hon ser ganska rolig ut och jag håller nästan på att börja skratta men när jag märker att alla blir knäpptysta i rummet så fattar jag att jag inte ska skratta!
"Jaha, säger tanten, välkommen tillbaka till skolan, hoppas att ni haft en trevlig sommar.... Ta upp matte böckerna och börja JOBBA!
Alla tar genast upp sina matte böcker och alla sitter fortfarande knäpptyst när dom börjar arbeta.
Egentligen så vill jag inte bryta tystnaden men jag måste.
"Ähm, vart finns det matte böcker, jag skulle behöva en", säger jag ganska högt.
Alla kollar mot mig, tanten kommer i mot mig.
"Jaha du är ny, säger hon tort, kom upp här", säger hon och drar upp mig från stolen." Det här är den nya eleven, hoppas att ni tar väl hand om henne, säger hon långsamt med värdens tråkigaste röst, det finns matte böcker i skåpet till höger", säger hon och pekar.
Jag går fram och tar en matte bok (Jag känner allas blickar bränna i ryggen) sen går jag och sätter mig igen.

Efter matte lektionen springer alla Mot dörren och ut på rast, jag vet inte riktigt vart Sara tog vägen så Jag går ensam mot skolgården.
Plötsligt så får jag ett hårt slag i huvet och allt blir svart!

Varulv i BlodetWhere stories live. Discover now