Wanita yang menjaga di panti asuhan terkejut apabila membuka pintu pagar melihat ada bayi yang lena tidur dalam kotak kayu itu.
"Kak!! Mari sini kejap!!" Teriak Yasmin.
"Iya sekejap nak!! Akak datang!!"Wanita tua itu berlari anak mendekati si pemanggil itu, matanya melihat bayi yang sedang digendong oleh Yasmin , lena tidurnya walaupun dikacau. Bayi itu berkulit cerah bercampur warna pink, bulu matanya lentik keperangan, rambutnya lembut ika maya. Bibirnya kemerahan bab seperti buah cerry
"Cantik nya!"
Hanya perkataan itu yang keluar dari mulut wanita tua itu yang dipanggil sister.
"Kan sister! Cantik sangat! Tengok kecilnya tangan dia!! Pink pulak tu hujung jari!! Eh!! Ada kertas?"
(Please take care of this child!! Her name is Airell Iskandar)"Airell! Comelnya kena dengan bayi ini!! putih pulak tu! Sister kenapa orang tuanya membuang bayi ini, kesiannya dia " kata Yasmin, baginya malang nasib bayi itu, masih lagi kecil ibu bapa sudah pun membuangnya, bayi ini masih baru ingin mengenali dunia ini.
" Ish! Kamu ini, apa cakap macam tu! Tak baik! Yasmin pergi mandikan budak itu! baju ada dalam bilik!"
Yasmin mengangguk lalu pergi. Sister menggeleng kepala, tergamak orang tuanya membuang bayi sekecil itu, ini merupakan kali pertama dia dapat anak kecil seperti bayi.
"Sister! Min lapar!!"
Teriak anak berumur 5 tahun itu. Wanita tua itu hanya senyum dan beredar.(5 tahun kemudian)
"Airell !! Mari makan nak!! Sister dah siapkan makanan! Mari nak makan bersama kawan-kawan Airell!"
Yasmin memanggil Airell bersendirian di bawah pokok itu. Sekarang Airell Iskandar berumur 5 tahun dia tidak mempunyai kawan bermain, dia hanya lebih gemar bersendirian tidak bercakap dengan kawannya. Kadangkala dia selalu di buli oleh kawan-kawannya.
Yasmin mendekati Airell.
"Sayang.. mai ikut sister makan sama jom!!" Ajak Yasmin. Airell berkeras tidak mahu mengikut.
"Sayang kenapa ni !!"
"Sister .. diorang tidak suka airell !! Mereka benci airell sister! Mereka cakap Airell vampir!! Betul ke sister ! apa yang mereka katakan!! Mereka benci airell! Mereka jahat kepada Airell!!!" Jerit airell.
Yasmin terkejut, iya selama Airell membesar di sini , Airell tidak pernah berkawan mana-mana kawan, ramai anak-anak dekat sini membenci Airell , mereka menggelarkan Airell "vampire" Yasmin hairan dari mana sisi vampir kepada Airell. Iya ciri vampir ada kepada Airell, cuma yg ada hanyalah kulit putih, rambut kepengarangan, mungkin itu keturunan Eropah alik ibunya atau ayahnya. Entahlah sejak kecil mereka tidak mengetahui siapa orang tua airell. Tetapi airell boleh terkena sinaran cahaya matahari. Vampire tidak boleh terkena cahaya matahari , Airell tidak sama seperti mereka. Airell manusia sejati hanya kacukan Eropah sahaja."Tak sayang!! Sister yakin Airell adalah manusia! " Vampire tak wujud!! Itu cerita zaman dulu!!" Nafi Yasmin, kata-kata Yasmin membuat Airell tenang, Airell mengikuti Yasmin dan makan bersama kawan-kawannya.
"Weh!! Tengok si vampir tu!! Dia mengadu ke sister la tu! Manja!!" Bisik salah seorang budak kepada kawannya. Tetapi airell mendengar apa mereka bisikan , sejak kecil telinga Airell jelas mendengar apa yang orang cakap ada kala bilik sebelah dia dapat mendengar perbualan tersebut , Airell hanya menundukkan kepala melihat makanan di depannya. Hatinya hiba dan kosong setiap hari.
" Sayang Airell!! Jom teman sister pergi pekan nak!" Ajak Yasmin, dia kesian melihat Airell bermain seseorang. Anak-anak lain bermain bersama manakala Airell seseorang sahaja.
" Nak ikut!! Sister!!" Jawab Airell riang." Okey!! Anak-anak sister hari ini Airell akan ada keluarga baru! So all of you please say hello to Airell's new family !"
Mereka semua berbisik sama sendiri, mereka cemburu dengan airell tiba-tiba mempunyai keluarga angkat, manakala mereka tidak mempunyai keluarga yang mahu menjaganya.Yasmin memberi peluang kepada tuan'Issac memberi taklimat kepada anak-anak tersebut.
"Hello everyone, how are you? "
"How are you, we are fine!" Jawab anak-anak itu ramai-ramai.
"Now uncle will be Airell's father. I hope you all can accept the statement that uncle took your friend!! Hehe!!"
Anak-anak itu hanya senyum dan bersalaman dgn tuan Issac dan Airell sebelum pulang. Airell menangis sambil memeluk sister buat kali terakhir.
Sampai di depan pagar tuan'issac membicarakan mengenai rumah anak yatim tersebut kepada sister dan sister Yasmin."I will donate annually to this place! Saya harap awak boleh menerima bantuan semampu saya dapat kongsikan. !"
" Ya tuhan! Tuan Issac. Saya kalau tuan Issac jaga Airell dah rasa Syukur. Dapat juga dia rasakan kasih sayang seorang ayah dah ibu! Kalau bantuan itu , ya tuhan I am truly grateful.. may your family be blessed with sustenance !"Tuan' Issac hanya senyum.
"I am truly sincere to be Airell ma'am ! Kalau bantuan itu ikhlas dari saya puan! Okeylah saya nak bertolak nie ! kalau ada kekurangan you can call me!!"Semasa jalan perjalanan Airell hanya duduk diam menghayati pemandangan pergunungan tersebut. Tuan Issac hanya sibuk bermain tab di tangan senyap tidak bercakap sepatah kata pun keluar dari mulutnya, apakah ini cabaran seterusnya buat Airell Iskandar? satu perjalanan yang perit buat Airell atau sebaliknya keindahan buat Airell.
Memakan masa dalam 1jam perjalanan. Akhirnya sampai rumah banglo besar lama seperti rumah Design Rusia lama , sungguh cantik di sekeliling penuh dengan bunga, maybe isteri tuan Issac suka bunga kut?. Airell keluar dari kereta tersebut matanya melihat sekeliling kawasan rumah besar dan luas terdapat banyak pokok red maple di sekeliling rumah tersebut. "Tuan Airell! Mari masuk!" Ajak pengawal yang bertugas tersebut. Tuan'issac sudah hilang yang ada hanyalah pengawal dah Airell sahaja "Where is my father eh! sir Issac?" Tanya Airell.
Pengawal itu hanya diam lalu pergi, dahi Airell berkerut kelakuan pengawal tersebut. Airell mengikuti pengawal tersebut matanya terpegun melihat keindahan dalam rumah tersebut terdapat banyak barangan lama di dalam rumah tersebut."Omg!! Airell!!I am your mother dear !Come here dear hug mom!" Panggil wanita tersebut. Airell memeluk wanita itu"wangi!" Apakah pelukan seorang ibu memang hanyat dan wangi? Airell teringin memeluk wanita bergelar ibunya.
Wanita itu bernama puan Marie, dia seorang Cleaners don't like to get dirty, dia juga seorang penyayang dia hanya mempunyai seorang anak lelaki. Anak lelaki itu tidak bergitu rapat dengan nya dia lebih rapat dgn ayahnya. Disebabkan itu puan Marie menyuruh tuan Issac mencari budak kecil untuknya dia begitu bosan kerana anak tidak menyukainya. Wanita itu cantik walaupun berusia antara 40 an. Tetapi di mata Airell wanita itu tetap cantik dan anggun walaupun sedikit ada kedutan di sekitar bawah matanya.
"Mom!" Mulut Airell menyebut nama itu, tiba-tiba matanya berkaca, Airell benar-benar teringin sebutan mom, kali pertama dia mempunyai ibu walaupun bukan ibu kandungnya.
"Yes, sayang? Kenapa menangis nie? Sayang! Olo-olo anak mom!" Pujuk puan Marie sambil tangannya menyentuh pipi gebu kemerahan milik Airell.
(NOTA)
Kehangatan pelukan ibu sering digambarkan sebagai salah satu bentuk kasih sayang yang paling tulus dan mendalam. Pelukan seorang ibu bisa memberikan rasa aman, nyaman, dan cinta yang tak tergantikan. Ini adalah momen di mana kita merasa diterima sepenuhnya, bebas dari segala kekhawatiran dan beban. Pelukan ibu juga memiliki kekuatan untuk menenangkan, menyembuhkan, dan menguatkan hati kita, mengingatkan kita bahwa kita tidak pernah sendirian.
YOU ARE READING
Airell's vampire story (END)
VampireTajuk Airell's vampire story "Kara! Please help !! Rena serabut la!! Dengan desakan ayahanda tu..adik tak nak kahwin dengan dia kak!!!" - SARENA Sarena merupakan seorang putri, di istana vampire dia juga mempunyai abang dan kakak. Pada suatu hari...