"و عاد الأدهم "

51 4 1
                                    

" اخطبنـي أنا يا كريم.. "
"أنتي؟! لا طبعـا مينفعش"..
" أنا عـاوزة أساعدك مش أكتـر، أنا مليش أهل أخاف علي مشاعرهـم و لا أنا بحب حـد مثلا او مستنيه حـد، هو وضع مؤقت زي ما أنت بتقـول "..
سأل بحده:
" يعني اي ملكيش أهل تخافي علي مشاعـرهم!! وأنا وتيتـه و بابا اللي مستني يشوفك علي أحر من الجمر!! و مدام سلوي اللي ربتك!!
أنتي زي أختي يا مريم مستني اليوم اللي هنزفك فيه لعريسك، أنا بتمنالك الراحه مش هكون مصدر تعاسـه ليكي لأي سبب كـان، متنسيش انك فسختي خطوبتك مره و أنتي عارفه المجتمع اللي احـنا عايشيـن فيه "..

" أنت معاك حق بس أنا مبفكرش في موضوع الجواز دا دلوقتي، أنا عاوزة اشتغل "..

" أنا وعدتك هشغلك في الشركة، بس اما تفكي الجبس علي الأقـل، مش دلـوقتي.. يـلا اطلعي دلوقتي نـامي ومشكلتي أنا هعرف أحلهـا "..

التفتت مريم تتحرك عائدة للغـرفة ثم وقفت مجـددا وألتفتت تقول بحـرج:
" بصراحـة أنا جعـانه أوي "..

ضحك كريم وأتجـه يخرج بعض الطـعام من الثلاجه:
" خدي حمريلك حتتين بانيـه ولا حاجه، انا هطلع أنام علشان عندي شغل بدري.. خدي راحتك "..

تحرك كريم للأعلي وجلست هي تتنـاول بعض الطـعام وهي تفكـر في محادثتهـم تلك...

..................................................
" أستاذة داليـا!!... ولا أنا شايف حد تاني ولا اي!! ".

سألته داليا بتعجب:
" اي شكـلي وحش!؟ "..

" بالعكس، شكـلك زي القمر "..

ضحك ايوان واتجـه يضـع يده علي وجهه رسلان:
" غض بصرك يا فتـي وهيا لنتحرك "..

تحركـت داليـا وهي تبتسـم بخجـل وبدأت تشعر بأنها فتاة غـريبه، تشعـر بأنها لينه ليست قاسيـة كما وصفها الجميـع حتي تناست هي انها فتـاة، تشعر كونها أنثـي..

كـان رسلان قد تعرف بالفعـل علي بعض الشبـاب فأتجـه يقف جوارهم و يشاركهم الغناء والرقـص، و علي جـهه أخري تحركت داليا و آفرين يشاركـون النسـاء احتفـالهـم...
استنكـرت في البداية كيف للعروس ان ترتدي لونا غير الأبيض و لكنهـا كانت منبهرة بمظهـر العروس و زينتهـا وكيف كان لهـا طلة خاصه بها كما يقـول البعض..

تقـدم العريس وهو يحمـل بيده، زهرة واحده فقط فنظرت له داليا بإستنـكار حتي أقتربت آفرين تقول بحماس:
" تلك الزهرة تدعي ب زهـرة الحب، انها باهظة الثمن حقـا، تتوق الفتيـات ليوم زفـافهـا حتي تحصل علي واحده منهـا "...

سألت داليا بتعجب:
" طب ولـو مش معاه يشتريهـا!! "..

" توجد انواع أخري ولكـل زهرة مسمـي ولكن تلك الزهرة لهـا مكانة خاصه، يدخر الشاب المال لها و يأتي بها لعروسه في يوم زفافهـا ولذلك فمعظم النساء حصلن علي واحدة منهـا "..

لعنـة آل داروحيث تعيش القصص. اكتشف الآن