Alea tetap tersenyum mempelawa rombongan masuk biarpun diri dihurung tanda tanya.
"jemput masuk.."Alea menyalam sopan wanita yang hadir bersama rombongan. Setelah memastikan tetamu melabuhkan duduk, Alea bergerak ke dapur membiarkan keluarga Madiha mengambil alih melayan tetamu.
Mata Alea tertacap pada kek yang sudah keluar dari kotak. Perlahan kaki menapak mendekati kek itu.
Tulisan di atas kek ditatap.
Happy Engagement Madiha & Haziq.
Tangan Alea naik menekup mulut tergamam. Diri yang tadinya berdiri gagah kini berpaut pada meja. Minda ligat memikirkan bermacam perkara.
Sungguh tika ini Alea bingung. Dia tidak tahu apa yang berlaku atau apa yang dia patut lakukan.
"Madiha..."
Alea pantas melangkah menaiki anak tangga ke tingkat atas.Pintu bilik Madiha dibuka tanpa diketuk membuatkan Madiha yang sedang melihat cermin tersentak hebat.
"Madi !."Madiha berkerut.
"kau kenapa Alea.. apa yang kalut sangat ni."Alea menutup pintu kembali.
"Madi..""hm ?."
Nafas Alea berat namun dia masih tenang.
"apa nama bakal tunang kau ?."Madiha yang tadinya menatap cermin menoleh menatap Alea bersama kerutan.
"aikk kau taktahu ?."Alea menggeleng tanda dia tidak tahu.
"Ya Allah aku tak bagitahu ke ?."
Alea masih tenang.
"Madiha.. just tell me.""Haziq. Haziq Zahran."
Alea terdiam. bibir bawa digigit perlahan.
"aku kenal ke ?."
Soal Alea perlahan.Madiha bergerak ke arah katil.
"kau tak ingat ke.. Haziq yang satu sekolah dengan aku dulu.. yang aku selalu cerita kat kau tu.."Alea terdiam seolah sedang kembali mengingati nama Haziq yang pernah didengarinya.
"Kau still contact dengan dia ??"Madiha tersenyum seraya mengangguk.
"lama dah lost contact.. tapi haritu kitaorang terserempak balik."Alea melabuhkan duduk di sisi katil.
"kau tak cerita pun..""eh kan haritu aku cakap aku jumpa kawan sekolah lama. Dialahh."
"so lelaki yang Is nampak kau dengan dia dekat mall tu.."
Alea sengaja mengantungkan ayatnya.Madiha mengangguk.
"haah.. Haziq lah tu.."Alea terdiam. Sejujurnya dia tidak tahu hendak bereaksi apa. Entah kenapa dalam mindanya tika ini memikirkan Dhamir.
"Alea.."
Berkerut Madiha melihat reaksi sang sahabat yang seolah termenung jauh."Alea !."
Alea tersentak dari lamunan apabila diseru kuat.
"hah yer..""kenapa muka kau macamtu.. kau tak happy ke untuk aku ?."
Alea membulatkan mata lalu menggeleng laju.
"ehh tak Ya Allah mestilah aku happy kawan aku nak tunang kott."Madiha tersenyum manis sebelum kembali melihat cermin.
Alea mengigit bibir menahan rasanya untuk menyoal lebih lanjut. Namun, rasa ingin tahunya meninggi.
"Madi..""hah ?."