eutrofizace

7 1 0
                                    

Eutrofizace je proces, při kterém dochází k nadměrnému obohacení vodních ekosystémů živinami, zejména dusíkem a fosforem. Rozlišujeme ji na dva typy - přirozenou a nepřirozenou, způsobenou dnešním stylem zemědělství.


Jak to tedy chodí:

1. Dusík a fosfor se dostane do vodních systémů.

2. To podporuje růst fytoplanktonu, zejména řas a sinic (cyanobakterií).

3. Řasy způsobují zakalení vody, které zabraňuje pronikání světla do hlubších vrstev vody.

4. Odumřelé řasy a sinice odumřou a klesnou ke dnu. Tam se za spotřeby kyslíku rozkládají.

5. To vede ke snížení koncentrace kyslíku ve vodě. Hypoxie (nízká hladina kyslíku) a anoxie (úplný nedostatek kyslíku) pak mohou způsobit smrt mnoha vodních organismů.

6. V nedostatku kyslíku nemohou přežívat ryby a další organismy.

7. Pak je voda v podstatě mrtvá a tedy dochází k narušení ekosystému. Může se dokonce stát nepitelnou a nevhodnou k rekreačním aktivitám.


Jak tomu zabránit:

1. Snížit používání hnojiv.

2. Zkvalitnit čištění odpadních vod.

3. Zpřísnit regulaci a kontrolu průmyslových emisí do vodních systémů.

4. Mokřady mohou fungovat jako přirozené filtry pro nadbytečné živiny. Proto je dobrá jejich obnova a ochrana.


Co můžeme dělat my?

Kupovat potraviny z ekologických zemědělství, kde se používá omezené/kontrolované množství těchto hnojiv.

EkologieKde žijí příběhy. Začni objevovat