Palmový olej se získává lisováním z oplodí palmy olejné, která původně pochází ze západní Afriky. V současnosti se pěstuje v celém tropickém pásmu do 10° zeměpisné šířky od rovníku v oblastech s vysokou teplotou a dostatkem srážek.
V posledních asi třiceti letech se stal jedním z nejpoužívanějších rostlinných olejů.
Zhruba polovina všech balených výrobků v supermarketech obsahuje nějakou formu palmového oleje. Palmový olej se nachází především v potravinářství, ve směsných stolních olejích, margarínech, slaných i sladkých sušenkách a pečivu, oříškových pomazánkách, zmrzlinách, instantních polévkách, bramborových lupíncích, kojeneckých výživách, u nebalených potravin se pak používá především do slaného a sladkého pečiva.
Také se nachází v kosmetice.Co to znamená:
- palmy se sází na místech kde se většinou ilegálně vykácel deštní prales
- dochází tím k odlesňování a tak se zvířatům menší prostor k žití, umírají i ohrožné druhyJak ohrožuje přímo nás?
- zpracovává se při vysoké teplotě a tím se v něm tvoří karcinogenní látky, které způsobují rakovinu
- nasycené mastné kyseliny, ve 100 gramech řepkového oleje jich je okolo 7 g, v palmovém oleji je to 49 g, tím se ucpávají cévy, což může vést k infarktu nebo ke kornatění tepen
- původní obyvatelé jsou z lesů vystěhováni a musí pracovat za velmi nízký plat, bez ochrany před pesticidy a herbicidy u kterých se pohybují, pracují velmi dlouho i v sobotu a na pracovišti dochází k násilí, pokud nepřijmou práci, tak protože jim byla sebrána jejich území nemají peníze, stravu ani domovTak si na něho v potravinách dejte pozor.
ČTEŠ
Ekologie
SachbücherKniha o různých tématech ohledně ekologie. Dozvíte se jak být lepší k naší planetě a na co si dávat pozor. 🌱 ✨ Thank you in 2022! ✨ 13. září 1. v #planeta 14. září 1. v #ekologie 21. září 3. v #příroda ✨ Thank you in 2023! ✨ 10. června 3. v #lidé