8

1 0 0
                                    

Johan keek zijn ogen uit. Het mijnkarretje stopte onder een waterval en het water stroomde naar beneden, een vijver in, met kristalhelder water waarin allemaal kleine, ronde beestjes met ronde buikjes en schattige gezichtjes rondliepen, in allerlei soorten en maten. Hij moest oppassen dat hij ze niet voor de voeten liep, of erger nog: dat hij op ze ging staan.

'Wat zijn dit voor beestjes, Sonic?' vroeg Johan en hij pakte een lichtblauwe op. Voor het eerst moest hij zachtjes grinniken. 'Deze heet Sonicje. Is deze van jou? Och, hij lacht naar me, wat schattig.'

'Ja, die is van mij,' zei Sonic afwezig, zoekend naar de bron. 'En Basta is van Knuckles en Shira is van Tails.'

'Basta,' grinnikte Johan. 'Leuke naam. Zijn het een soort huisdieren? Hier kan ik nooit komen zonder jou, zeker? Dan had ik Ritchies medicijn nooit gevonden. Het lijkt wel een soort paradijs waarin je terecht komt, maar dan een soort paradijs met allerlei kleine schattig beestjes.'

'Klopt. Alleen wij kunnen in de Chao Gardens komen. Oh ja, deze beestjes heten Chao's.'

Johan pakte Shira op en kroelde met haar. Het beestje vond de aandacht geweldig en maakte enthousiaste bewegingen tussen zijn handen. 'Mag ik haar meenemen?'

Sonic grijnsde, maar schudde zijn hoofd. 'Nee. Het zijn hele kwetsbare diertjes en ze hebben een beschermde omgeving nodig. Aha! Daar is de bron die we zoeken.'

De egel liep naar het kraakheldere water in een kleine bron, die verder helemaal was afgesloten van de rest van de tuin, maar voelde plotseling een keiharde klap in zijn rug en viel plat voorover op de grond. Hij schoof een paar meter verder naar voor en knalde met zijn hoofd tegen de stenen die de bron omringden. Hij bleef kreunend liggen en zag sterretjes en hij knipperde met zijn ogen om ze weg te krijgen.

'Sonic, kijk uit!' schreeuwde Johan en de blauwe egel draaide zich razendsnel om, waardoor Shadows schoenen tegen de stenen trapten in plaats van tegen zijn hoofd.

'Shadow?'

'Geef me de Chaos Emerald, of anders...'

Sonic kwam trillerig overeind en staarde recht in de rode, woeste ogen van Shadow. 'Aha. Juist. Je bent me gevolgd om de Chaos Emerald af te pakken... aahhh! Kijk uit!'

De blauwe egel sprong opzij toen Shadow met zijn vuist begon te slaan en die raakte keihard de stenen, maar het deerde de zwarte egel niet. Hij was onvermurwbaar en trapte zijn vijand in zijn gezicht. Sonic knalde tegen de stenen muur van de bron en ontweek razendsnel een nieuwe aanval.

Johan besloot om van de verwarring gebruik te maken, sloop door de grot onder de waterval door en kroop over de stenen muur het gras op, naar de bron, zonder dat Sonic of Shadow het zag. Hij kroop op armen en benen, heel zachtjes, als een sluiper, maar vervloekte in stilte zijn knalrode haar toen Shadow hem toch opmerkte.

'Chaos Spear!'

'AU!' Johan voelde een pijnscheut door zijn lichaam gaan, alsof het onder stroom stond. Hij merkte nu pas dat Shadow ook bliksemschichten tevoorschijn kon toveren.

'Wacht!' riep Johan opeens uit toen Shadow een beweging maakte alsof hij hem opnieuw wilde aanvallen met zijn bliksemschichten. 'Je krijgt van mij de Chaos Emerald, als ik het Traanwater van deze bron mag hebben.'

Shadow trok een wenkbrauw op en wist duidelijk niet wat er aan de hand was. Hij stopte zijn bewegingen en keek Johan oplettend aan, maar liet toen zijn vuist zakken. 'Oké.'

'Say what! Johan, ben je gék geworden? Dan hebben ze er zés!' schreeuwde Sonic. 'Nee...'

Johan wilde de Chaos Emerald tevoorschijn halen uit de rugzak, maar die was verdwenen. Hij keek op en de blik op zijn gezicht was wanhopig. 'Waar is het?' vroeg hij. 'Waar is de Chaos Emerald? Hij is weg!'

'Smoesjes,' zei Shadow kil. 'Je probeert gewoon tijd te rekken of om me erin te luizen.'

'N-nee,' stamelde Johan. 'Ik meen het. Ik had de gele Chaos Emerald en dat weet je zelf ook. Het is weg!'

'Geef eens.' Shadow pakte de rugzak af en voordat Sonic kon protesteren, graaide hij met zijn hand erin, maar hij kon niks vinden. 'Verdraaid, je hebt gelijk. Wáár heb je het verstopt?'

'Ik héb het niet zeg ik toch!' snauwde Johan hem toe.

'Als jij de Chaos Emerald niet hebt, dan moet Sonic hem hebben,' beet Shadow hem toe.

'Dat is mijn rugzak, sukkel!' snauwde Sonic. 'Als de Chaos Emerald er niet meer in zit, dan is hij weg! Net als Ritchies ketting! Oeps!'

'Sonic!' zei Johan verwijtend, want de blauwe egel had zich duidelijk versproken.

'Welke ketting?' vroeg Shadow.

Sonic schraapte zijn keel. 'Ritchie heeft een geluksketting. Als hij die niet heeft, dan haalt hij slechte cijfers op school en zo en krijgt hij enorme last van faalangst.'

'Hmpf.' Shadow keek hem met een schuinoog aan. 'Al die drama... daarom?'

Sonic dacht na. Hoe kan die Chaos Emerald opeens weg zijn? Hij is verdwenen. Hoe? Heeft Rouge hier iets mee te maken? Die deed ook al zo vaag met dat Toverboek en dat Terugtoverboek.

'Hmpf, nou ben ik voor niks gekomen. Ik heb wel wat beters te doen,' zei Shadow opeens en hij maakte een mysterieuze handbeweging, waarna hij de volgende woorden riep: 'Chaos Spear! Chaos Control!'

'Au!' Een bliksemschicht raakte Sonic en hij viel in het ondiepe water van de vijver, en toen Shadow de donkerblauwe Chaos Emerald aanraakte, die overigens van hemzelf was, en de twee mysterieuze woorden riep, was hij in het niets verdwenen. Johan bleef stomverbaasd achter en staarde naar de plek waar de zwarte egel verdwenen was.

'Yo, gast. Haal me hier eens uit,' zei Sonic boos en Johan kwam weer bij zinnen. Shadow was verdwenen, dacht hij. Hij liep naar de blauwe egel toe en trok hem uit het water en hij trok een vies gezicht, waarna hij zich uitschudde als een hond. 'Waarom deed je dat nou?'

Johan pakte de gieter en vulde die met het magische water van de bron. 'Omdat ik Ritchie wil genezen, Sonic. Sorry. Je hebt er toch nog één?'

Sonic klopte het water uit zijn oren. 'Ja, dat is waar, maar het wordt gevaarlijk. Mijn vijanden hebben zes Chaos Emeralds en ik heb er nog maar één. Dat is een groot probleem.'

Johan luisterde maar half en keek naar de gevulde gieter in zijn handen. 'Kom, Sonic. We gaan Ritchie beter maken.'

Sonic haalde zijn schouders op en liep met hem mee.

Het Bijzondere Avontuur (herschreven)Where stories live. Discover now