Semua cerita itu masuk akal? Ufaira berdiri berpeluk tubuh di sebelah katil Bahzi. "Kau pergi mana, Bahzi? Aku tak boleh faham apa yang jadi. Macam mana kau boleh terlibat dalam hidup aku." Atau sengaja dia tak nak cuba faham. Nak lari dari kenyataan. Ini bukan berita gembira yang dia perlu raikan.
"Aku datang sini sebab nak tolong kau, Bahzi. Tapi... Semua ini..." Ufaira pandang wajah Bahzi yang memakai topeng oksigen. "Kau tahu?"
"Susah aku gambarkan perasaan aku, Bahzi. Habis itu awal perkenalan kita itu kau sengaja atau macam mana?"
Ya Allah. Sungguh rasa serabut. Macam-macam soalan bermain dalam kepala. Tambah lagi yang dia kena hadam satu-satu kejadian yang jadi ada sebab dia. Dan sebab itu pula memang sukar diterima akal.
"Ufaira."
Laju Ufaira berpaling ke belakang bila namanya dipanggil.
"Bahzi!" Ufaira terkejut bila melihat Bahzi muncul di pintu dengan darah di muka. Kelihatan kaki itu juga lemah untuk menapak.
"Kau kenapa ini?" Panik Ufaira melihat, kaki melangkah menghampiri.
Bahzi tersengih kecil sambil duduk sandar pada sofa. "Baguslah kau tak ada apa-apa."
Ufaira tergamam. Bahzi ke yang selamatkan dia malam tadi? "Bahzi... Kau..."
"Aku dah janji untuk jaga kau."
Mata Ufaira mula berair bila mendengar suara Bahzi yang serak. "Kau gila ke?" Lawan dengan makhluk lain sekali lagi. Sebab dia?
"Aku kena cepat sedar. Aku rasa makhluk itu memang ada motif untuk dapatkan kau."
Ufaira terduduk atas sofa. Bahzi tak tahu apa-apa. Ini semua salah dia sebab menyebabkan Bahzi terlibat dalam kehidupan nya. Hujung mata hampir menitiskan air mata.
"Hei. Jangan lah nangis. Aku okey." Bahzi serba salah bila melihat wajah sedih, Ufaira.
"Aku ingatkan aku yang sepatutnya tolong kau. Tapi kau yang banyak tolong aku. Aku yang libatkan kau dalam masalah, Bahzi." Air mata Ufaira laju menuruni pipi.
Bahzi berusaha duduk tegak. "Sweetdream. Kau tak ada salah. Kenapa sedih sangat ini?" Sungguh dia keliru sebab tak tahu apa-apa.
"Aku minta maaf." Makin kuat Ufaira menangis. Rasa bersalah mula menjalar dalam hati.
Makin kalut Bahzi bila mendengar tangisan, Ufaira yang terlalu sayu. "Aku ada buat salah ke?"
Kepala Ufaira geleng laju. "Aku nak kau cepat sedar."
Bahzi bangun dan duduk melutut di hadapan, Ufaira. "Ye. Aku akan sedar. Aku janji. Janganlah menangis lagi. Kau risaukan aku ke?"
"Orang bodoh je tak risau, bila tengok orang yang dah selamatkan hidup dia bertaruh nyawa. Aku bukan siapa-siapa, Bahzi. Cukuplah tolong aku. Kau kena cepat sedar dan kembali jalani hari seperti biasa."
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira