Simons perspektive.
(Efter skolan)
Med väskan slängd över axeln går jag med snabba steg mot buss hållplatsen.En muskulös man med mörk kappa,svarta slitna jeans och en tidning framför sig sitter på busshållplatsens bänk. Jag går 'in' i hållplatsen så att regnet inte träffar mig.Bredvid mannen ligger en svart väska på bänken.En som liknar min.
Jag ställer ner min egna väska bredvid den svarta väskan.
Mannen och jag får en kort ögonkontakt och jag nickar knappt märkbart.Sedan gör han samma sak.
Jag ser mig om kring.
En mamma och hennes lille son går hand i hand på andra sidan gatan båda klädda i regnkläder,och en pensionär går ensam nerför backen på höger sida om mannen.Lite hus står här och där och bilar susar förbi.
Jag tar i akt och greppar tag om mannens väska och kliver sedan på bussen som nu har stannat framför mig.Jag tar snabbt ut mitt busskort och trycker på kortläsaren för att sedan gå vidare in i bussen.Jag slår mig ner på sättet som är längst bak och öppnar lite på blixtlåset.
Det är ganska mörkt men om jag inte ser fel så är det tusenlappar.Lika snabbt som jag öppnade stänger jag den igen och kollar runt i bussen.Det är nästan öde här.Men inget mig emot jag älskar tystnaden.
Jag kan inte ens förstå att Alexander bad mig att göra hans affärer nu också.Jag kanske gjort det ett par gånger innan men var för just efter skolan?Fattade han inte vilken knipa jag skulle hamna i om någon såg mig med dom i skolan?Men som hans vanliga ursäkt,"Ska göra viktiga ärenden då".Och hon där tjejen.Hon som krockade i mig så att man nästan såg.Som tur upptäckte inte någon det då det inte var så många runt skolans område.Men det skulle någon lika gjärna gjort.Och tjejen,hon måste ha sett!Men hon verkade lite förvirrad.Det är tur att hon är ny.
Annars skulle jag varit så gott som körd.Jag suckar och lutar mig emot glasrutan.
***
Daisys perspektiv
Min fot lägs på skolans golv och sedan den andra för att kunna gå.Till skillnad från igår har jag inte kommit tidigt utan tillräckligt så att jag kan hinna ta av mig min jacka i skåpet och sedan gå till min lektion.Jag ser mig runt omkring och ser hur två tjejer går i armkrok och skrattar åt något någon av dem sagt.Avundsjukan väller över mig men jag rör inte så mycket som en min.
Vägen till skåpet märker jag att dem flesta är i grupper,en trio eller ett par.
Någon petar mig i ryggen och jag vänder mig om.
-Hej,säger flickan som petat på mig.
Hon har ett ljust blont lockigt hår,söta smilgropar när hon ler,svarta korta shorts och en vit tröja som hon stoppat in under shortsen.Genom tröjan kan man se hennes knall rosa behå.Bakom henne om vänster är det en brunett som ler mot mig,och höger om henne en blond som lika glatt ler mot mig.-Hej,svarar jag osäkert.
Jag vänder mig tillbaka till mitt skåp för att ta fram mina böcker till lektionen.Sedan vänder jag mig om med böcker i min famn för att se flickans söta lilla ansikte.
- Jag har hört att du är ny här,säger hon och ler.
- Ja,säger jag i ett försök om att hon ska fortsätta.
-Jo,säger hon och lägger en av hennes lockar bakom det ena örat.Jag bara undrar om du vill vara med oss lite,fortsätter hon.
Jag bara kollar på henne utrycktlöst.
-Jag vet hur det är att vara den nya tjejen,inflikar hon.
- Visst,säger jag bara med en lätt axelryckning.
Jag må vara lugn utanför.Men inuti mig skriker jag som bara den.Tänk att jag faktiskt fått en vän.Eller åtminstone någon i min ålder att prata med.I England umgicks jag med människor som blivit betalda för att vara med mig.Eller snobbiga överklasser och äldre människor.Jag kommer ihåg när jag var 7 fick jag min allra första riktiga vän.Han hette Arwin och var både snäll och rolig.Jag gillade honom verkligen tills den dagen då jag fick reda på att hans mor fick betalt för att vara med mig.Självklart visste inte Arwin om det.Men det spelade faktist ingen roll.Jag blev rasande och blev arg på pappa för det han gjorde,jagvägrade till och med leka med Arwin igen,och blev ovän med min far.
Jag ler mot henne.
- Vi ska ha samma lektion med varandra,geografi,säger hon.Vi kan väl sitta med varandra.
Jag nickar glatt.Glädjen fylls inom mig men jag försöker dölja det så gott jag kan.
Hon ler tillbaka innan hon snurrar ett halvt varv så att hennes blonda lockar dansar runt henne.
Jag studerar henne snabbt innan min blick faller på hennes halvt synliga rumpa.Jag kollar snabbt bort.
Lusten att fråga om hon äger klädesplagg som är bättre än det här gnager i mig,men jag frågar inte.
Döm inte hunden efter håret...
***
Vägen till geografin var rätt lång då det var på överste våningen. På vägen upp för alla trappor fick vi många blickar och med vi menar jag Sarah,Jasmine och Maja och hur lättklädd dom är .
Dom har presenterat sig och med dom menar jag Sarah som sa vad dom hette o.s.v.Verkar som att hon är ledaren av deras lilla trio. Jag lyssnade så gott jag kunde då korridoren var fylld med elever,skratt och rop.
Dörren öppnas av en lärare och eleverna utanför strömmar in,inklusive mig och trion.
- Daisy,säger en röst.
Automatiskt kollar jag mot hållet rösten kommer ifrån och ser Sarah och Jasmine sitter bredvid varann.
Jag skyndar mig fram till dom.
-Sätt dig,säger Sarah befallande.
-Men jag sitter ju här,säger Jasmine.
-Sätt dig någon annanstans då,säger Sarah och höjer på det ena ögonbrynet.
-Men vi brukar ju alltid sitta bredvid varandra på geografin!Minns du inte?Vi delade ju upp det...
-Ja,det kanske vi gjorde men ändrade planer,du kan väl gå och sätta dig bredvid Maja?avbryter Sarah.
- Tjejer kan ni vara tysta?Jag försöker faktiskt starta en lektion här,säger Magistern längst fram.
Jasmine suckar innan hon tar hennes böcker och går ett steg för att sätta sig bredvid Maja framför oss.Sarah gör en gest åt mig att sätta mig ner och det är exakt det jag gör.
----------------------------------------------
Så ja äntligen nytt kapitel!Boken har inte kommit igång på riktigt ännu men det kommer hända saker snart!!!Ha tålamod mina fåtal läsare ;) Dessutom tack för drygt 100 läsare.Trodde knappt jag skulle få 20 läsare :)Ses i nästa kapitel :-)
YOU ARE READING
Good girl gone bad (SWEDISH)
Teen FictionMöt Daisy. Den väluppfostrade och bortskämdba flickan som är dotter till en av Europas bästa affärsman.Efter att ha vuxit upp och blivit hem lärd i England,ska hon flytta till en stad i Sverige och börja i en ny skola.Allt förändras.Inget är likt si...