part 1 - rezeki

21.3K 112 54
                                    

"Terima kasih lah Hani, Fiza. Tolong aku jayakan majlis kawin anak aku ni" kata Amira kepada kedua-dua sahabat karibnya itu.

"Alahhh, that's what's friends are for kan. Dulu masa anak aku kawin pun kau tolong jugak" balas Hafiza atau dengan nama timangannya, Fiza.

"Kalau kau suruh kita duduk sini tolong kau selama-lamanya pun aku sanggup" celah Mahani pula atau lebih mesra dipanggil Hani.

"Ha? Kenapa pulak?" soal Amira dengan dahi berkerut.

"Yelah, mana tahu dapat tengok si Fikri tu jalan dalam rumah tak pakai baju" jawab Mahani sebelum menutup mulutnya dan tertawa kecil.

Terbeliak mata Amira ketika itu sebelum dia juga mula ketawa diikuti oleh Hafiza.

"Kau ni, kalau tak menggatal satu hari tak boleh ke?" soal Amira lagi.

"Alah kau ni, aku horny lah. Faham-faham lah, dah bertahun aku hidup menjanda".

"Kalau aku dapat suami yang hot dan penyayang gitu pun aku horny" kata Hafiz seraya menjuihkan bibirnya ke arah ruang tamu rumah Amira.

Ketiga-tiga sahabat karib itu serentak menoleh ke arah yang ditunjuk Hafiza. Mereka bertiga melihat Fikri memeluk isterinya, Rozi dari belakang. Bibir jejaka itu rapat ke telinga kanan isterinya seolah-olah membisikkan sesuatu. Di selangi dengan kucupan-kucupan manja yang penuh kasih sayang. Rozi tersenyum manis, menikmati setiap sentuhan romantis dari suaminya yang tercinta itu.

Tergamam ketiga-tiga wanita itu dengan babak manis pasangan mempelai muda itu. Tiba-tiba, Amira menolak sahabat-sahabatnya itu keluar ke pagar dan jauh dari penglihatan ruang tamu rumahnya.

"Amboiiiii..... Main kasar nampak" tegur Mahani.

"Tak sabar nak threesome lah tu agaknya" kata Hafiza pula.

Buat sekian kali, mata Amira merenung tajam kedua-dua sahabat baiknya itu. Tidak lama kemudian, mereka bertiga mula ketawa berdekah-dekah.

"Ishhh! Merepek lah kau ni Fiza. Dah! Dah! Besok aku call korang k. Terima kasih guys for everything. Sayang korang deep-deep".

"Yelah, yelah. Bye Mira".

"Bye. Call for anything"

Selepas itu mereka berpelukan dan mencium pipi masing-masing sebelum Mahani dan Hafiza mula beredar dari situ.

Sebaik sahaja Mahani dan Hafiza hilang dari pandangan, Amira berjalan dengan perlahan menuju ke pintu hadapan rumahnya. Sempat dia mengintai-intai kedalam untuk memastikan dia tidak menggangu pasangan pengantin baru itu.

Apabila dia melihat ruang tamu itu kosong, dia menghela nafas lega. Dengan senang hati, dia melangkah kaki kanannya kedalam rumah.

'Dah masuk bilik lah tu' dia berkata dalam hati sebelum tersenyum sendiri.

Dia hanya terduduk di sofa dan termenung. Memori malam pertama bersama suaminya bermain-main di minda. Manis dan intim sekali pengalaman malam pertamanya. Dia sangat mencintai akan suaminya itu tetapi sayang, suaminya sudah lebih setahun meninggal dunia akibat barah paru-paru. Dia sangat merindui arwah suaminnya, lebih-lebih lagi di saat ini.

"Mama, termenung panjang nampaknya tu. Teringatkan boyfriend ke?".

Terangkat bahu Amira dengan teguran mengejut itu. Pantas dia menoleh dan melihat Rozi sedang berdiri tegak di hadapannya dengan sehelai kain di tangan kirinya.

"Eh taklah, mak tengah...tengah...eh! Apa yang kau buat kat sini lagi? Kenapa tak naik bilik dengan suami kau?".

"Nantilah kejaplah, ada air sirap tumpah belakang gerobok tu. Dah bersemut dah. Rozi nak pergi lap jap".

Dengan pantas juga Amira menggengam lengan Rozi sehingga pergerakan gadis itu terhenti.

"Lah kau ni Rozi. Kau tu kan pengantin baru, pergilah lah naik layan suami kau tu. Tak baik tau biarkan dia tunggu lama-lama. Bak sini kain tu, biar mama yang lap".

Rozi hanya menunduk, merah mukanya tiba-tiba.

"Ala mama. Rozi...Rozi segan lah".

Amira sedikit terkejut dengan respons satu-satu anak perempuannya itu.

"Ishhh... Nak segan apanya, kau bogel pun depan suami kau jugak kan. Bukan orang lain. Ala.... Macam lah mama tak tau, kau pun tak sabar nak tengok Fikri bogelkan".

Spontan Rozi mendongak, terbeliak matanya sejenak memandang wajah ibunya Amira.

"Ishhh mama ni, mulut takde insurance betul lah" balas Rozi sebelum kedua-dua anak beranak itu tertawa kecil.

"Dah. Dah. Pergi naik, biar mama bersihkan bawah ni".

"Yelah-yelah, Rozi naik sekarang. Sayang mama" kata gadis itu sebelum mencium pipi Amira dan berkalih.

"Eh nanti Rozi".

Rozi terpaksa menghentikan pergerakannya dan berkalih kembali.

"Kenapa mama?".

Amira merapatkan dirinya sebelum berbisik.

"Bawah kau dah cukur licin ke belum?".

Sekali lagi mata Rozi terbeliak.

"Mama!".

"Yelah. Yelah. Sorryyy. Dah pergi naik sana".

Rozi hanya menggeleng dengan telatah ibunya itu. Kemudian dia berkalih dan melangkah pergi dengan laju meninggalkan Amira yang tersengeh-sengeh sebelum ibunya bertanya soalan-soalan pelik lagi.

Setelah mengelap sisa air sirap yang tumpah di atas lantai, Amira berjalan menuju ke tandas yang terletak di bahagian dapur rumahnya. Niatnya mahu membasuh kain lap itu dan juga membuang air kecil sekali.

Tetapi apabila dia menolak pintu tandas, mulutnya melopong. Terperanjat wanita itu apabila melihat Fikri berdiri di tengah tandas itu dalam keadaan berbogel.

Lelaki itu sedang khusyuk mengeringkan rambutnya. Matanya tertutup dengan tuala. Dia tidak sedar yang Amira sedang merenung tubuh kekarnya dari dada sehingga ke celah kelengkangnya.

Terbeliak mata Amira apabila melihat konek lelaki itu. Gemuk, panjang dan bersih dicukur licin.

10 saat lamanya wanita itu merenung batang lelaki yang kini menjadi menantunya itu. Degupan jantungnya meningkat serta merta. Tiba-tiba...

"Mama?"

Teringin 2: AmiraWhere stories live. Discover now