Setelah memasang kerongsang di tudungnya, dia mendapati sedikit abuk di bajunya, ditepuk sehingga hilang. Kemudian dia memandang kembali dirinya di cermin. Tudung yang kelihatan sedikit senget dikemaskan. Setelah bepuas hati dengan penampilannya, wanita itu tersenyum ceria sehingga menampakkan giginya yang putih. Wajah wanita itu kelihatan cantik dan segar walaupun hanya mengenakan solekan yang nipis dan sederhana.
Waktu sekarang menunjukkan jam 7 pagi. Dia melangkah keluar dari bilik tidurnya dan menuruni tangga menuju ke dapur. Sudah menjadi kebiasaan baginya untuk menyediakan sarapan ringan setiap pagi sebelum berangkat pergi bekerja. Kebiasaannya Amira menyediakan 2 roti bakar disapu kaya dan juga 2 biji telur separuh masak. Selepas dari itu, baru dia akan memandu sendirian ke pejabatnya yang terletak berhampiran dengan KLCC yang hanya mengambil masa dalam 35 minit.
Apabila dia semakin menghampiri anak tangga yang terakhir, dia terhidu sesuatu yang sangat enak. Dia merapati meja makan dan mengangkat tudung saji di atas meja itu. Bau yang enak itu ialah bau bihun goreng yang masih hangat. Serta merta perutnya mula berkeroncong.
"Jemputlah makan mama".
Tersentak Amira apabila terdengar suara menantunya dari belakang. Pantas Amira berpusing dan melihat Fikri berjalan bersama 2 gelas kopi panas di tangan menuju ke arahnya.
"Eh! Fikri? Mana Rozi?".
"Dia masih tidur lagi tu. Penat sangat agaknya"
"Penat sangat buat apa je korang ni?" tanya Amira sambil menjenguk-jenguk ke aras 2 dengan harapan anak perempuannya itu akan turun tidak lama lagi.
"Ala... Semalam punya penat naik flight masih belum hilang lagi mama. Habis tu dua-dua terbangun pukul 3 pagi. Hmmm. Faham-faham je lah. Lepas tu kita makan nasi goreng kampung semalam sampai habis" jawab lelaki itu tersengih-senggih.
Amira hanya menggeleng.
"Selalunya dia lah yang bangun awal buat sarapan dengan mama, lepas tu makan sama-sama. So, Fikri lah yang buat bihun goreng ni?" soal Amira.
"Yup. Duduklah mama, makan. Dah sejuk nanti tak sedap. Ni kopi untuk mama".
Amira mengukir senyuman yang manis. Dia mengambil tempat duduk di sebelah Fikri. Lelaki itu menyerahkan segelas kopi kepada ibu mertuanya. Kemudian, tanpa disuruh, lelaki itu mencedok sedikit bihun goreng kedalam pinggan dan menyerahkan kepada Amira.
"Terima kasih" ucap wanita itu dan menyuap sedikit bihun goreng ke dalam mulutnya. Serta-merta keningnya terjongket.
"Sedapnya, pandai Fikri ni masak rupanya. Nasi goreng kampung semalam pun sedap". Puji Amira.
Tersenyum jejaka itu dengan pujian ibu mertuanya.
"Ala, bihun goreng je mama, senang sangat".
"Selalu ke Fikri bangun pagi macam gini buat sarapan?".
"Taklah, pukul 4 pagi semalam, Rozi dah tidur nyenyak. Fikri pulak tak boleh tidur. Tergolek sana, tergolek sini. Fikri bangun lah. Ingat nak jogging tapi malas. So buat lah bihun goreng".
"Ohhh. Kenapa pulak tak boleh tidur?" tanya ibu mertuanya lagi, pinggannya kini sudah hampir licin. Berselera dia makan masakan menantunya itu.
"Teringat pasal malam semalam depan TV tu" kata Fikri selamba.
Amira menutup mulutnya untuk menahan bihun dari tersembur keluar. Dia mengerling jejaka itu sebelum menelan sisa-sisa makanan dalam mulutnya.
YOU ARE READING
Teringin 2: Amira
FantasiAmira yang telah menjanda lebih setahun ditinggalkan arwah suaminya akibat kanser. Wanita itu pasrah menjalani hidup berseorangan, keinginan seksnya hilang bersama setelah kematian suami. Akan tetapi semua itu berubah ... ...dengan kehadiran seoran...