Hari-hari seterusnya terasa lebih berat bagi Beomgyu. Setelah insiden di luar dewan kuliah, Beomgyu semakin bimbang dengan perasaannya terhadap Yeonjun. Dia tahu dia tidak boleh terus melarikan diri, tetapi dia juga tidak sanggup untuk berhadapan dengan Yeonjun dan perasaan yang semakin sukar dikawal.
Di pihak Yeonjun pula, dia mula merasakan satu perubahan dalam dirinya. Perasaan ingin tahu yang mula tumbuh kini berubah menjadi sesuatu yang lebih mendalam. Dia sering teringat akan wajah Beomgyu yang janggal setiap kali mereka bertembung, dan ia membuatkan Yeonjun semakin tertarik. Setiap kali dia teringatkan Beomgyu, ada rasa hangat yang menjalar di dalam hatinya, sesuatu yang tak pernah dia alami sebelum ini.
Pada suatu petang, ketika Yeonjun sedang duduk di kafe kampus, dia melihat Beomgyu masuk ke dalam kafe. Seperti biasa, Beomgyu nampak berhati-hati, seolah-olah cuba mengelak daripada bertemu dengan sesiapa. Yeonjun tersenyum kecil sambil memerhatikan Beomgyu yang sedang mencari tempat duduk.
Tanpa sedar, Yeonjun bangun dari tempat duduknya dan berjalan menuju ke arah Beomgyu. Beomgyu, yang sedang sibuk mengeluarkan buku dari begnya, terkejut apabila menyedari Yeonjun berdiri di hadapannya.
"Beomgyu, boleh aku duduk sini?" tanya Yeonjun sambil tersenyum mesra.
Beomgyu tergagap seketika sebelum menjawab, "Er... Yeonjun... aaa, ya, boleh."
Yeonjun duduk di hadapan Beomgyu dan memandang wajahnya yang kelihatan resah. "Kau selalu datang sini?" tanya Yeonjun, cuba memulakan perbualan.
Beomgyu mengangguk perlahan. "Ya, kadang-kadang... bila tak ramai orang."
Yeonjun tersenyum lagi. "Baguslah. Aku selalu nampak kau di sini, tapi tak pernah sempat untuk bertegur."
Beomgyu hanya tersenyum nipis. Hatinya terasa gementar, tetapi dia cuba untuk bertenang. Dia tidak mahu nampak terlalu janggal dan malu di hadapan Yeonjun, walaupun jantungnya berdegup kencang.
Yeonjun memandang Beomgyu dengan penuh minat. Walaupun Beomgyu nampak cuba untuk terlihat tenang, Yeonjun boleh lihat bahawa Beomgyu sebenarnya gelisah. Dia merasa kasihan pada Beomgyu yang nampak begitu tertekan, tetapi pada masa yang sama, rasa ingin melindungi Beomgyu semakin kuat dalam dirinya.
"Kau tahu, Beomgyu," Yeonjun bersuara, "Aku sebenarnya bangga dengan kau. Kau selalu tenang dan berdedikasi dalam apa yang kau buat."
Beomgyu terkejut dengan pujian itu. Dia tidak menyangka Yeonjun akan berkata begitu, dan hatinya mula terasa hangat. "Terima kasih," jawab Beomgyu perlahan. "Tapi aku rasa aku bukanlah macam yang kau sangka."
Yeonjun menggelengkan kepala. "Jangan cakap macam tu. Aku serius. Aku perasan cara kau belajar, cara kau berinteraksi dengan orang lain... Kau mungkin tak nampak, tapi kau sebenarnya.... unik."
Beomgyu merasakan wajahnya mula memerah. Dia tidak tahu bagaimana untuk menjawab kata-kata Yeonjun yang begitu tulus ikhlas. Dalam hatinya, dia mula berasa sedikit lega—mungkin Yeonjun tidaklah seburuk yang dia sangka.
Mereka berbual seketika, dengan Yeonjun yang lebih banyak bertanya dan Beomgyu yang menjawab dengan perlahan dan berhati-hati. Namun, di sebalik perbualan itu, Beomgyu mula merasakan sesuatu yang aneh—dia tidak lagi merasa takut atau canggung di hadapan Yeonjun. Sebaliknya, dia mula rasa selesa.
Setelah beberapa ketika, Yeonjun memandang jam tangannya dan berkata, "Aku kena pergi dulu. Ada kelas lepas ni. Tapi aku happy dapat berborak dengan kau, Beomgyu. Mungkin kita boleh jumpa and borak macam ni lagi nanti?"
Beomgyu mengangguk perlahan. "Ya, mungkin."
Yeonjun tersenyum sebelum bangun dan meninggalkan kafe itu. Beomgyu hanya duduk diam, memerhatikan Yeonjun yang semakin menjauh. Hatinya terasa bercampur baur—gembira kerana Yeonjun mula menunjukkan minat kepadanya, tetapi pada masa yang sama, dia takut untuk berharap lebih.
Setelah beberapa saat, Beomgyu akhirnya tersenyum kecil. Mungkin perasaan ini tidaklah seburuk yang dia sangka. Mungkin ada harapan di sebalik semua kesakitan ini.
YOU ARE READING
Beyond First Impression || Yeongyu
RomanceDalam dunia universiti yang sibuk, dua jiwa yang berlainan bertemu dan merasakan sesuatu yang luar biasa. Yeonjun, seorang pelajar yang penuh keyakinan dan popular, sering kali membuatkan orang di sekelilingnya terpesona dengan karismanya. Namun, ke...