Selepas perbualan di kafe, hubungan antara Yeonjun dan Beomgyu mula berubah. Walaupun Beomgyu masih kadang-kadang cuba mengelak daripada bertembung dengan Yeonjun, dia tidak lagi melarikan diri seperti sebelumnya. Sebaliknya, dia mula menerima hakikat bahawa Yeonjun mungkin tidaklah seburuk yang dia sangka.
Di pihak Yeonjun pula, dia semakin tidak dapat menafikan perasaannya yang semakin mendalam terhadap Beomgyu. Setiap kali dia melihat Beomgyu, ada satu rasa hangat yang menjalar dalam hatinya, seolah-olah dia telah menemui sesuatu yang selama ini dia cari tanpa sedar. Namun, Yeonjun masih keliru dengan perasaannya sendiri. Dia tidak pernah mengalami perasaan seperti ini sebelum ini, dan ia membuatkan dia sedikit takut.
Pada suatu hari, ketika Yeonjun sedang berjalan menuju ke kelas, dia melihat Beomgyu sedang duduk sendirian di taman kampus, membaca buku. Beomgyu nampak begitu tenang, dengan sinar matahari yang memancar lembut di wajahnya. Yeonjun terhenti seketika, terpesona dengan pemandangan itu. Tanpa berfikir panjang, dia berjalan ke arah Beomgyu.
"Beomgyu," sapa Yeonjun dengan lembut.
Beomgyu mengangkat kepalanya, terkejut melihat Yeonjun berdiri di hadapannya. "Oh, Yeonjun... Hai," jawabnya dengan nada sedikit gugup.
Yeonjun tersenyum sebelum duduk di sebelah Beomgyu. "Kau tengah buat apa?"
"Baca buku," jawab Beomgyu ringkas sambil menunjukkan buku yang dipegangnya.
Yeonjun memandang buku itu sejenak sebelum berkata, "Aku tak sangka kau minat baca romance buku macam ni. Nampak macam sweet je."
Beomgyu tersenyum kecil. "Kadang-kadang aku suka baca buku yang buat aku delulu. Tapi, ya... memang aku suka baca buku macam tu."
Yeonjun ketawa kecil sebelum berkata, "Aku rasa kau memang sweet, Beomgyu. Kau selalu ada sesuatu yang menarik untuk dikatakan."
Beomgyu merasa wajahnya sedikit memerah dengan pujian itu. "Aku cuma... suka baca buku, study and everything like that la." katanya perlahan.
Yeonjun memandang Beomgyu dengan lebih dalam. "Beomgyu, kenapa kau selalu cuba mengelak daripada aku? Aku tak pernah buat apa-apa yang tak baik dekat kau, kan?"
Beomgyu tersentak dengan soalan itu. Dia tidak menyangka Yeonjun akan bertanya dengan begitu langsung. "Aku... aku tak tahu," jawabnya perlahan. "Mungkin... sebab aku takut."
Yeonjun mengerutkan dahi. "Takut? Takut apa?"
Beomgyu teragak-agak sebelum menjawab, "Takut kau akan menyakiti aku... tanpa sedar."
Yeonjun terdiam sejenak, memikirkan kata-kata Beomgyu. Dia tahu bahawa dia tidak pernah berniat untuk menyakiti Beomgyu, tetapi dia juga sedar bahawa perasaannya yang semakin mendalam ini mungkin membuatkan dia bersikap lebih cemburu dan posesif tanpa disedari.
"Beomgyu," Yeonjun bersuara perlahan, "Aku tak pernah nak sakitkan kau. Aku cuma... aku tak tahu kenapa, tapi aku rasa aku semakin suka pada kau. Mungkin pada awalnya aku tak sedar, tapi sekarang... aku tak boleh abaikan perasaan ni."
Beomgyu memandang Yeonjun dengan mata yang sedikit terbelalak. "Yeonjun, aku... aku tak tahu apa yang patut aku rasa."
Yeonjun mengangguk perlahan. "Aku faham. Aku juga tak pasti dengan perasaan aku sendiri. Tapi aku tahu satu perkara—aku tak nak kehilangan kau. Aku nak lebih dekat dengan kau, Beomgyu."
Beomgyu merasa hatinya bergetar dengan kata-kata Yeonjun. Dia tidak pernah mendengar Yeonjun berbicara dengan begitu tulus dan jujur. Namun, dia juga merasa takut—takut untuk membuka hatinya lagi setelah apa yang dia alami sebelum ini.
"Yeonjun," Beomgyu bersuara perlahan, "Aku takut... Aku takut kalau aku terlalu dekat dengan kau, aku akan terluka lagi."
Yeonjun menggenggam tangan Beomgyu dengan lembut. "Aku janji aku takkan biarkan benda tu berlaku. Aku takkan biarkan kau terluka lagi, Beomgyu."
Beomgyu hanya mampu mengangguk perlahan. Walaupun hatinya masih ragu-ragu, ada satu perasaan dalam dirinya yang mahu percaya kepada Yeonjun. Mungkin, untuk sekali ini, dia boleh membuka hatinya dan memberi peluang kepada perasaan yang semakin mendalam ini.
Mereka berdua duduk dalam diam, membiarkan perasaan mereka mengalir tanpa kata. Di sebalik segala ketidakpastian dan ketakutan, ada satu harapan yang mula tumbuh dalam hati mereka—harapan untuk sesuatu yang lebih baik, sesuatu yang lebih indah.
YOU ARE READING
Beyond First Impression || Yeongyu
RomanceDalam dunia universiti yang sibuk, dua jiwa yang berlainan bertemu dan merasakan sesuatu yang luar biasa. Yeonjun, seorang pelajar yang penuh keyakinan dan popular, sering kali membuatkan orang di sekelilingnya terpesona dengan karismanya. Namun, ke...