1 - wodka redbull

256 8 1
                                    

Nova
Zweetdruppels vormen zich op mijn gezicht. God, wat kan ik toch slecht tegen warmte. Waarom installeren clubs niet gewoon een fatsoenlijke airco? Geïrriteerd veeg ik voor de honderdste keer langs mijn voorhoofd om te voorkomen dat de andere mensen in de club zien hoe erg ik sta te gutsen. 

Iemand stoot tegen mijn schouder aan. "Peukje doen?" Schreeuwt Suzy, een van mijn beste vriendinnen, over de muziek heen in mijn oor.

Ik knik opgelucht. Frisse lucht en een beetje nicotine is precies wat ik nodig heb.  Ik draai me om naar de andere twee meiden uit ons viertal, Filou en Tess. Ik houd mijn vingers voor mijn mond alsof ik een sigaret vast heb om duidelijk te maken dat wij gaan roken, en ze knikken meteen.

Als ik me terug gedraaid heb naar Suus, pakt ze meteen mijn hand en begint ze zich een weg door de mensen te banen, richting de deur. De club staat gruwelijk vol, dus het gaat niet makkelijk. We staan even stil als de weg versperd wordt door een groepje van 4 jongens die in een cirkeltje staan. Als ze niet aan de kant gaan, zucht Suzy en zoekt ze een andere route, om het groepje heen.

Net als ik het cirkeltje passeer, word er van achteren tegen me aan gebeukt door iemand die iets té los aan het dansen is. Ik vlieg tegen één van de jongens aan, en grijp zijn shirt vast om overeind te blijven. Het biertje dat de jongen in zijn handen had, vliegt uit zijn handen en eindigt voor ons op de grond.

"Godver," hoor ik zijn stem over de muziek. Hij pakt mijn arm vast om zowel mij als zichzelf rechtop te houden.

"Fuck, sorry," zeg ik snel tegen hem. Ik trek mijn arm los en kijk hem een beetje ongemakkelijk aan. Een lange, blonde jongen kijkt terug naar me. "Zal ik een nieuw biertje voor je halen?" Stel ik voor, in de hoop dat ik geen ruzie krijg met een groep jongens die allemaal langer en breder dan ik zijn.

"Kom op, niet doen alsof dit per ongeluk ging." Eén van de andere jongens zet een stap naar voren en duwt me een beetje naar achter. Hij heeft kort, donker haar en indringende ogen. "Loop maar weer door, je krijgt geen foto."

Ik frons geïrriteerd mijn wenkbrauwen naar de jongen, die mij met een zelfde blik aan staart. "Pardon?" Ik kijk hem ongelovig aan. Waar heeft deze gozer het over? Ik schudt even verward mijn hoofd, en draai me terug naar de blonde jongen waar ik tegen aan gebotst ben.

"Hier heb je nieuw bier." Ik duw mijn biertje, waar ik nog amper uit gedronken had, in zijn handen. "Hou je rare vrienden de rest van de avond maar uit mijn buurt."

Voor hij iets kan zeggen, pak ik Suzy's hand en trek ik haar mee, in een nieuwe poging om naar buiten te komen. Deze keer lukt het gelukkig zonder verdere obstakels.

"Wat een vreemde vogel," zegt Suzy zodra we buiten zijn en normaal kunnen praten zonder te schreeuwen. "Wat zei hij nou precies? Geen foto?"

Ik haal mijn schouders op. "Zoiets. Ik dacht aardig te zijn door een nieuw biertje aan te bieden, terwijl het niet eens echt mijn schuld was." Ik grabbel in mijn tasje, op zoek naar mijn pakje sigaretten en een aansteker. Al snel heb ik gevonden wat ik zocht, want er zit verder niet zo veel in mijn tas.

"Heb je er eentje voor mij?" Vraagt Suzy schaapachtig. "Mijne zijn op."

Ik rol mijn ogen. "Jouwe zijn altijd op." Toch duw ik een sigaret in haar hand, want ik gun het haar wel. Suzy is net twee weken uit een relatie van 4,5 jaar, dus ik doe voorzichtig met haar. Het laatste wat ik wil is dat ze een mental breakdown heeft midden op straat in Utrecht. Nadat ik mijn eigen sigaret heb aangestoken, overhandig ik mijn aansteker ook aan haar.

We zeggen niet veel terwijl we roken, maar dat maakt mij niet veel uit. Het is druk op straat, dus ik vind het zeer vermakelijk om de voorbijgangers te bekijken. Suus scrollt ondertussen op haar telefoon.

Verliefd op een onbekende bekende - Matthy het LamWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu