BAB 7

698 49 9
                                    

DI hadapan tetamu berbau mahal, Keisha mengukir senyuman manis walaupun jejaka tampan di sebelahnya hanya mengukir riak wajah serius.

Malam di dewan milik hotel mewah, Qushairy telah mengadakan majlis pertunangan anak gadis kesayangan seperti yang diarahkan oleh Zavian. Dia menjemput rakan-rakan perniagaan dan teman rapat mereka ke majlis tersebut.

"Happy?" Soal Zayn ketika para manusia tidak henti mengambil gambarnya bersama si tunang.

Sebenarnya Zayn tidak tahu malam itu akan diadakan majlis pertunangannya, dia hanya ingatkan majlis makan malam biasa.
Sekarang Zayn sudah tahu kenapa beberapa ahli keluarganya turut menghadiri majlis tersebut, terutamanya abang kandung.

Zayn hanya mampu mencarut dalam hati kerana mereka semua itu bersepakat tidak memberitahunya.

Rosella menegur Zayn yang mempamerkan wajah serius. Mana mungkin Zayn ingin tersenyum gembira kerana dia masih terkejut dengan pertunangan yang dirancang tanpa pengetahuannya.

"Ada orang akan happy jika bertunang dengan you?" Keisha menyoal kembali bersama senyuman menawan yang dipamerkan buat tetamu.

Zayn merenung tajam si Keisha, dia seperti hendak membunuh gadis itu.

ARGHHH GADIS INI!

Zayn menarik lengan yang dipeluk erat oleh Keisha seraya berlalu pergi meninggalkan gadis itu bersama emosi merampang. Zayn mendekati abangnya yang sedang menikmati minuman itu.

"Sial!" Zayn merampas gelas yang dipegang oleh abangnya, lalu dia meneguk rakus.

"Korang semua tahu tapi tak beritahu aku?!" Zayn bengang.

"Aku baru tahu tadi petang." Beritahu Zach.

"Kenapa kau tak beritahu aku?" Zayn mengetap rahang.

"Aku tak ada plan nak hentikan perkahwinan kau." Zach membalas, matanya asyik melihat seseorang sejak tadi.

"Kau sepatutnya mati dalam ribut salji." Ujar Zayn geram seraya berlalu pergi meninggalkan Zach yang tidak ingin membantunya itu.

Dari jauh Keisha memerhati Zayn yang berwajah tidak puas hati itu, lalu dia menunduk wajah melihat cincin bertatah berlian yang tersarung di jari manisnya.

Keisha tidak tahu adakah dia gembira atau tidak dengan pertunangan tersebut, dia sememangnya tiada jawapan bagi soalan Zayn seketika tadi.

Keisha bersetuju menerima perkahwinan tersebut di atas sebab tertentu, bukannya sebab ingin gembira.
Keisha merenung Zayn dari jauh, dia tidak tahu kenapa jejaka itu ingat dia wanita paling gembira pada malam itu sedangkan emosinya hanya rasa kosong.

Walau bagaimanapun, langkah pertama Keisha telah berjaya pada malam itu. Mereka berdua telah bertunang dan tidak lama lagi perkahwinan yang diaturkan bakal menjadi nyata.

Keisha mulai melangkah untuk mencari udara segar di luar dewan tetapi langkah dia terhenti saat mata bertamu mata dengan seseorang.

Keisha membalas renungan sayu dari Mateen, dia dapat melihat jelas kekecewaan yang terukir di wajah jejaka tampan itu.

Setelah beberapa minit renungan tanpa bicara, Mateen memaling tubuh berlalu pergi bersama hati yang tersayat.

Keisha mengeluh perlahan, inilah emosi yang Mateen perlu rasai kerana degil ingin mencintainya walaupun sudah beberapa kali dia menolak cinta jejaka itu.

Zayn meneguk air kosong bagi melegakan jiwa yang sedang kacau bilau. Mereka yang menegurnya untuk mengucapkan tahniah, dia hanya mengangguk tanpa bicara.

Zayn berada di meja bulat bersama sepupunya yang sedang berbual dan pada masa yang sama mengusiknya.

"Kalau tak suka pun, cuba kawal sikit emosi itu. Wajah kau nampak sangat seperti nak bunuh tunang kau." Jaymond membisik, dia tahu masalah yang melanda sepupu rapatnya itu.

ZAYN X KEISHAWhere stories live. Discover now