chapter 13

345 22 2
                                    

"okay class, before we end our lessons for today, please tick your attendance okay? then you guys can go out for lunch", ujar lecturer tersebut.

"tak sabar nak makan ayam gepuk", ujar vallerie sambil mengusap perutnya.

"awak kalau pasal makanan memang no 1 eh", tegur fatin.

vallerie tersengih sengih. rissa pula? tidak banyak bercakap untuk dua hari ini, membuatkan mereka berasa pelik dengan kelakuan gadis itu.

"amni ada buat apa apa dekat awak ke?", soal vallerie. dia menongkat dagunya memandang kearah rissa.

rissa sekadar menggelengkan kepalanya.

"dah dua hari awak macamni, taknak share apa apa ke ha?", soal fatin pula.

"sokay, saya okay je korang", balas rissa. dia taktau nak berkata apa dalam situasi ini. dia taknak fatin dan vallerie memandang serong kearah farah.

dahla setiausaha fakulti. orang yang berjawatan, tapi perangai serupa begitu. entahla, sebaiknya rissa mendiamkan dirinya supaya perkara tidak memburuk dikemudian hari.

"larissa, tell me. whats on your mind?", soal vallerie yang gigih menggali jawapan daripada rissa itu.

"kan kita dah janji, kalau ada apa apa yang nak diluahkan, luah je. saya dengan val setia mendengar", ujar fatin. bahu rissa diusap perlahan.

rissa sekadar mendiamkan dirinya. dua hari sejak kejadian dia dan farah itu, dia bercadang untuk menjauhi amni. phone nya sentiasa dalam dnd mode.

message dari amni? dia memang tak reply langsung. dia sanggup tidur bilik rakannya yang baru saja dia kenal sejak kejadian itu. ya, dia memang perlukan tempat untuk meluah namun bukan kepada sesiapa yang mengenali  ataupun satu fakulti dengannya. sanggup dia post confession dekat group untuk mencari teman meluah.

"takde apa pun, jangan risau pasal saya", ujar rissa sambil tersenyum tawar kearah mereka berdua.

"mana tak risau, awak ni belajar pun dah tak focus. pastu awak sakit, tangan awak tu tercedera lagi sebab kecuaian awak", bebel fatin.

rissa sekadar mengangguk dan tersenyum mendengar bebelan rakannya itu.

"semalam amni cari saya, dia cakap awak takde dekat bilik. awak tidur dekat mana?", soal vallerie.

alamak, takkan amni cari dia sampai approach vallerie?

"dia cakap apa je?", soal rissa yang ingin tahu.

"tak, masalahnya siapa yang salah sebenarnya ni? amni buat apa sampaikan awak nak menghilang dari dia?", soal fatin.

dia sudah penat berteka teki. dua hari bukan masa yang singkat. dia juga menginginkan jawapan daripada rakannya itu.

rissa menutup buku notanya. dia memandang kearah jam tangannya. jam 1:10, memang dah lunch hour ni, confirm ramai orang dekat foodcourt itu.

"korang, saya pergi dulu tau. sorry, saya tak boleh nak cakap apa apa dulu. nanti bila dah tiba masanya, saya akan datang and ceritakan dekat korang", ujar rissa lalu mengambil totebagnya.

dia segera mengemas barangannya dan meninggalkan kedua sahabatnya disitu. fatin dan valerie saling berpandangan.

"adakah kita perlu cari tahu sebabnya sendiri?", soal vallerie.

fatin mengangguk.

"saya taknak tergantung sepi macamni", ujar fatin sambil mengemas barangnya.

"betul, saya pun taknak tergantung", ujar vallerie. dia turut melakukan perkara yang sama.

"but before that, kita cari amni dulu", jelas fatin sambil berdiri.

vallerie mengerutkan dahinya.

"amni? cari kat mana?", soalnya.

"mana mana je, asalkan jumpa. saya nak tahu apa yang terjadi dekat dia", ujar fatin lalu menarik tangan vallerie. gadis itu hanya mengikut kemana saja rakannya pergi.







AELLEYSIA membuka pintu biliknya. kelihatan wajah rissa muncul dihadapannya itu.

"eh, rissa. masuklah", ujar aelly lalu duduk diatas lantai.

rissa melangkah longlai masuk kedalam bilik tersebut. dia pun turut duduk diatas lantai. plastik yang berisi makanan itu diletakkan diatas lantai itu.

"kenapa ni? masih taknak jumpa amni ke?", soal aelly.

rissa menggelengkan kepalanya. kedua belah kakinya dipeluk erat. kepalanya disembam pada lututnya.

"amni cari saya", ujar rissa perlahan.

"then??".

"dia tanya vallerie pasal saya. tapi val taktau pasal tu. saya taknak cerita, bukan sebab saya taknak meluah dekat dorang, tapi dorang kenal farah tu. nanti apa pulak dorang kata", jelas rissa.

aelly tertawa mendengar penjelasan daripada rissa itu.

"effortnya amni cari awak sampai dia tanya kawan awak tau", ujarnya.

"haah, memang effort. tapi farah tu, ganggu la", marah rissa. dia mengeluh perlahan.

"kenapa eh dia benci sangat dekat awak?", soal aelly yang ingin tahu.

"saya mengaku yang saya ni stalk amni hampir tiap hari, cara saya memang agak creepy tapi tu dulu la. sekarang ni, saya tak buat camtu dah. sekadar tengok dari jauh je", jelas rissa.

aelly mengangguk perlahan.

"sebab awak stalk amni la dia marahkan awak macam takde hari esok tu".

rissa mengangguk. "penat ah, sakit sakit camni. hati pun sakit".

aelly mengetap bibirnya. bahu rissa diusap perlahan.

"sokay, nanti awak berterus terang je dekat amni", ujarnya.

rissa menggelengkan kepalanya.

"no i cant, macam mana kalau farah dengan amni tak bertegur dah lepastu? semua disebabkan saya kan? so saya taknak persahabatan mereka hilang disebabkan saya", ujar rissa. dia mengeluh berat.

aelly mendiamkan dirinya. ada betulnya juga kata kata daripada rissa itu. namun, tidak sepatutnya dia mendiamkan diri dan membiarkan amni tergantung sepi sebegitu.

"okay rissa, jom selesaikan problem ni dalam win win situation okay? macam mana kalau awak, luahkan dekat amni apa yang jadi antara awak dan farah, and suruh amni nasihatkan farah. pasal val and fatin, awak terus terang je so diorang pun akan dapat jawapan", jelas aelly.

rissa memandang kearah aelleysia dengan lama sekali.

"mhm, nanti lah saya fikirkan", ujar gadis itu lalu membuka bekas makanan yang ada didepannya itu.

"buat tau, jangan tak buat. sampai bila awak nak gantung amni macamtu? awak juga kan nak amni rapat dengan awak", ujar aelly.

rissa hanya mendiamkan dirinya. dia tersenyum seketika.

"saya penatlah aelly. hati saya ni penat dah, rasa berkecai juga la dengar kata kata farah haritu. penat juga saya nak susun balik hati saya ni", ujar rissa.

"asyik saya je kena macamni, saya penat lah aelly", tambah rissa. air matanya mengalir perlahan.

kepalanya mulai mengimbau semula semua rasa sakit yang pernah dia alami apabila dia bersama sama dengan katherine. entah kenapa setiap kali dia berasa sakit, dia sentiasa memerlukan katherine berada bersamanya.

"rissa rest lah. jangan nangis nangis, nanti sakit", ujar aelly. tubuh rissa dipeluk perlahan. belakangnya diusap usap.

"rissa kan kuat, rissa boleh!!", ujar aelly. dia memberikan semangat kepada rissa yang sudah patah semangat itu.

rissa tersenyum tawar. baiknya aelleysia ni. tidak sia sia dia berkenalan dengan gadis kecil itu.













bersambungg...

Larissa Damia [gxg]✅️Where stories live. Discover now