chapter 18

321 19 1
                                    

amni memandang kearah irfa yang baru saja masuk kedalam cafe tersebut. irfa melangkah kearahnya lalu melabuhkan punggung pada kerusi dihadapannya itu.

"asal nak jumpa ni? rindu aku kee???", usik irfa. keningnya diangkat angkat.

amni membuat rolling eyes.

"takde maknanya".

irfa tertawa. "yeke kau tak rindu??".

"rindu sikit je", balas amni. naik menyampah betul la bila si irfa ni tanya soalan macamni. macam takde soalam lain nak tanya.

padahal tiap hari chat tanya tu ini. masih juga tanya rindu ke tak. si irfa ni kalau dibaling dalam sungai, buaya pun taknak tegur dia. sebab dia selalu tanya rindu ke tak.

"ye yee je kau, ni asal kau nak jumpa aku? apa yang penting sangat sampai kau takleh call, chat or voice message je dekat aku?", soal irfa.

amni membetulkan spec matanya. wajah irfa dipandang lama. dia menarik nafas perlahan lalu dihembuskan.

"aku tak pasti lah nak cakap cane", ujar amni.

dahi irfa berkerut. "tak pasti apa? asal ni?".

"aku keliru la fa. sumpah keliru", tutur amni lagi.

irfa menyengetkan kepalanya sedikit. dia berasa hairan dengan sahabatnya itu.

"keliru? apa yang kau kelirukan ni??? cuba straight to the point amni".

"rissa tu, suka aku ke?", soal amni. akhirnya dia menyatakan kekeliruannya.

"maksud kau? suka macam mana ni? ada banyak suka tau amni, cuba spesifickan", ujar irfa.

"suka aku la, as a girlfriend. suka yang macamtu", balas amni.

"yela, aku nampak dia suka kau, sejak kita sem 3 lagi amni", ujar irfa.

"tapi".

amni menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

"tapi ape?", soal irfa. amni ni memang suka cakap sepatah sepatah.

amni mengetap bibirnya.

"tapi dia macam, taktaulah. she's not fully moved on with her past", jelas amni.

irfa mengangguk faham. kiranya masih teringat la ni? dia bingung hendak merespon apa terhadap rakannya itu. risau tersalah cakap.

"dia buat aku keliru sebab sometimes dia macam suka aku tapi sometimes dia teringat kat ex dia. tapi aku masih keliru, mana yang betul sebenarnya?", tambah amni lagi.

"amni, aku takde jawapan untuk kau, tapi rissa pasti ada jawapan untuk kau. kita taktau apa yang dia nak, so aku takleh nak rumuskan apa apa", ujar irfa.

wajah sedih amni dipandang lama. waiter yang baru saja tiba itu segera mengagihkan minuman kepada mereka berdua. irfa sekadar tersenyum kearah waiter itu.

"kau suka rissa?", soal irfa, sebaik saja waiter itu pergi.

amni mengangguk perlahan.

"somehow, aku rasa tersaing dengan masa lalunya. even aku dengan dia takde apa apa hubungan pun, but still, aku rasa macam, aku ni jauh sangat beza dengan masa lalu dia", jelas amni lagi.

air yang berada dihadapannya itu dikacau sebati sebelum dia menghirup sedikit. kering pula rasa tekaknya.

"aku rasa, better kau tanya dekat dia. dia je ada jawapan yang kau nak", ujar irfa.

suasana antara mereka berdua sepi seketika. hanya kedengaran bunyi pelanggan lain berborak sesama sendiri. amni pula? melayan perasaan dia sendiri.

irfa menepuk perlahan bahu amni.

Larissa Damia [gxg]✅️Where stories live. Discover now