Angin bertiup lembut dari laut aku hirup sepuas hati. Mata kupejam seraya mendepakan tangan, membiarkan diri yang kerdil ini disapa ramah olehnya.
Tenang. Setenang angin yang melaluiku. Tidak kasar tidak juga terlalu perlahan.
Tambah pula hadirnya bunyi hempasan ombang dekat tebing bebatuan membuatkan aku terbuai seketika.
"Buang stress ke tu?"
Aku membuka mata, lalu mengiyakan.
"Iya. Membuang semua masalah dari fikiran aku." Jawabku lalu menoleh ke tepi.
Kulihat Sera tergelak kecil. Dia kemudian duduk atas batu besar tempat kami berpijak. Aku mengikut.
"Suha mana?"
Sera memuncungkan bibir ke satu arah.
"Dia ke sana sekejap. Jawab panggilan."
"Pakwe?"
"Bukan, suami."
Aku terkejut. "Sudah kahwin? Bila? Tak tahu pun?"
"Baru je. Empat bulan yang lalu."
"Ouh...Patutlah asyik bergayut ja dengan telepon. Masih aura pengantin baru rupanya." Responku. Sungguh tidak aku menjangka.
"Tu ah tu."
Suasana antara kami kembali senyap. Masing-masing asyik menikmati pemandangan petang yang mula bertukar ke senja. Horizontal laut mula nampak kejinggaan.
Aku mengambil sebiji batu lalu membalingnya ke laut.
"Kau... Sudah kahwin?"
Soalku akhirnya, meluah isi hati yang terbuku selama hampir sebulan. Sera aku pandang sekilas. Kelihatan dia tersenyum kecil.
"Kau rasa?" Soalanku dibalas soalan.
"Sudah...Mungkin?"
Sera menggeleng. "Aku belum kahwin buat masa sekarang"
"Ouh..."
Aku mengangguk tanda faham. Sekejap! Sekarang?
"Kejap, apa maksud kau 'buat masa sekarang'?"
Sera menoleh dan memandang aku dengan pandangan yang cukup aku tahu apa maknanya. Oh tidak...
"Aku dah bertunang Arzan. Sebulan lagi aku akan bernikah."
Bagai tertimpa langit, duniaku terasa gelap serta-merta. Semua andaian positif aku selama ini musnah sepenuhnya. I knew it!
Aku cuba tergelak kecil. "Kau main-main kan?"
Sera menggeleng. Tangan kanan diangkat lalu menampakkan cincin dekat jari manisnya.
"Ini buktinya Arzan."
Senyuman dibibirku mati. Tidak mampu mengekalkan bentuknya. Perlahan aku menoleh ke hadapan. Memandang senja yang sudah membuka tirai.
"Oooo..." Responku berat.
"Aku minta maaf Arzan."
Aku hanya diam. Tidak tahu ingin beri respon apa.
"Aku dah lama nak beritahu kau tapi aku tertunggu-tunggu masa yang sesuai. Aku tidak sampai hati nak kecilkan hati kau."
"Jadi, kau hanya beritahu aku bila aku tanya?"
Sera mengangguk. Aku mengeluh kecewa.
"Siapa dia?" Soalku.
"Muhammad Nawy Ihsan."
Aku tersenyum sinis. Sangat mengejutkan.
"Nawy ek?"
YOU ARE READING
SI GADIS UNTUK SI EMULOK
RomanceArzan, pemuda dari kaum Sungai yang merantau ke Semenanjung Malaysia demi pelajaran, diam-diam menyimpan perasaan terhadap seorang gadis bernama Sera. Namun, dia bukanlah satu-satunya yang jatuh hati - Sera menjadi dambaan ramai, termasuk sahabatnya...