Code 0: Bayang-Bayang

7 0 0
                                    

Di tengah-tengah malam yang suram, di sebuah bilik mesyuarat eksklusif di puncak menara Putrajaya, dua pemimpin tertinggi negara duduk berhadapan di sekeliling meja kayu mahogani yang besar. Cahaya dari lampu candelier melemparkan bayangan mereka ke dinding, mengukir wajah-wajah yang tegang dan penuh kekesalan. Di hadapan mereka, sebuah laporan tebal yang membawa berita pahit – penjenayah berprofil tinggi yang berpangkat Dato' Sri, yang telah merompak berjuta-juta ringgit melalui penipuan, terlepas lagi daripada cengkaman undang-undang.


Perdana Menteri, wajahnya keras namun menyembunyikan kemarahan yang membara di dalam dada, melemparkan laporan itu ke atas meja. 


"Bagaimana ini boleh berlaku lagi?" 

suaranya rendah, tetapi penuh dengan kekesalan. 

"Setiap kali kita hampir menjatuhkan mereka, mereka lenyap di sebalik undang-undang yang kita sendiri bina."

Menteri Dalam Negeri, yang duduk di sebelahnya, menggeleng dengan berat. Matanya tajam memerhati laporan kegagalan sistem perundangan.


 "Kita terperangkap dalam undang-undang yang kita reka untuk melindungi keadilan, tetapi kini, penjenayah bijak memanipulasinya. Bukti sentiasa tidak mencukupi, saksi sentiasa hilang, dan wang terus membeli kebebasan." 

Ada nada getir dalam suaranya. 

"Dato' Sri itu hanya satu contoh. Berapa ramai lagi di luar sana yang bebas?"

Perdana Menteri berdiri, berjalan ke tingkap besar yang menghadap ke bandar yang tidak pernah tidur. Dari atas, lampu-lampu neon yang bersinar di bawah kelihatan tenang, seolah-olah tidak ada apa-apa yang salah dalam negara ini. Tetapi di balik keindahan itu, ada kegelapan yang bersembunyi, menyelubungi keadilan yang sepatutnya menegakkan kebenaran.


"Kita sedang kehilangan negara kita," 


katanya perlahan, seperti berbicara kepada dirinya sendiri. 

"Banyak terlalu banyak loophole dalam sistem kita. Kita terlalu banyak bergantung pada undang-undang yang boleh dimanipulasi. Dan kita terlalu  mempercayai  sistem ini hingga memakan diri kita."

Menteri Dalam Negeri menarik nafas dalam-dalam. 


"Sistem ini telah dirancang untuk melindungi yang lemah, tetapi yang kuat menggunakannya untuk melindungi diri mereka." 

Dia bersandar ke kerusi, pandangannya tenggelam dalam fikiran. 

"Ini bukan lagi tentang satu individu. Ini tentang seluruh sistem yang sudah mula gagal. Jika kita tidak bertindak, negara ini akan jatuh ke tangan mereka yang tidak patut."

Sunyi memenuhi ruangan itu seketika, hanya deruan angin malam yang menghembus dari luar tingkap. Perdana Menteri berpaling, dan langkah kakinya menggemakan keheningan. Matanya kini beralih ke arah Menteri Dalam Negeri dengan pandangan yang tajam, seperti sudah membuat keputusan yang berat.


"Kita pernah ada satu kekuatan dulu. Sesuatu yang wujud di bawah permukaan, di luar pandangan undang-undang yang biasa. Sesuatu yang bergerak dalam bayang-bayang, tetapi sangat berkesan ketika menumpaskan musuh negara," 


katanya sambil duduk semula. "Pada zaman komunis, kita memiliki satu unit yang tidak perlu mengikuti prosedur yang rumit. Mereka tak pernah terikat dengan kertas kerja atau pengadilan awam. Mereka hanya ada satu misi — memastikan keselamatan negara, apa pun kosnya."

Menteri Dalam Negeri memandang Perdana Menteri, wajahnya menunjukkan sinar harapan yang baru. 


"Kita bercakap tentang... Unit yang dihentikan setelah negara bebas dari pengaruh komunis sepenuhnya? Unit yang digelar legenda oleh mereka yang mengenalnya, tetapi tidak pernah ada dalam sejarah rasmi?"

Perdana Menteri mengangguk. 


"Ya. Unit itu berjaya menangani ancaman komunis ketika undang-undang biasa tidak berfungsi. Mereka beroperasi di luar batas perundangan, tetapi hanya untuk satu sebab — menyelamatkan negara. Sekarang, kita memerlukan mereka semula. Sebelum negara ini jatuh lebih dalam ke kancah jenayah dan ketidakadilan yang melampau."

Menteri Dalam Negeri tersenyum lemah, matanya menunjukkan persetujuan. 


"Kalau kita mahu hidupkan semula unit itu, kita memerlukan seseorang yang mampu memimpin pasukan yang tidak biasa, seseorang yang memahami permainan licik di luar perundangan, tetapi dengan etika yang tak tergoyahkan. Seseorang yang tahu bermain dalam bayang-bayang, tapi tetap setia pada cahaya kebenaran."

Hening menyelubungi bilik lagi, seolah-olah kata-kata itu tergantung di udara. Kedua-dua mereka tahu siapa yang sedang mereka fikirkan. Nama itu bergema dalam fikiran mereka, seseorang yang bukan sahaja pernah menjadi legenda, tetapi juga seorang ahli strategi yang tenang, penuh misteri, dan berani menghadapi bahaya paling gelap sekalipun.


"Professor," 


kata Menteri Dalam Negeri dengan suara yang tegas tetapi penuh dengan kebimbangan.

"Dia adalah satu-satunya orang yang boleh menggerakkan pasukan seperti ini. Tetapi... dia telah lama menghilangkan diri."

Perdana Menteri mengangguk perlahan, wajahnya tidak berubah. 


"Kita akan mencari dia. Kita tak ada pilihan lain. Professor bukan hanya seorang pemimpin, dia adalah arkitek di sebalik kejayaan unit itu suatu ketika dahulu. Jika sesiapa boleh menyelamatkan negara daripada ancaman ini, dialah orangnya."

Menteri Dalam Negeri terdiam sejenak, seolah-olah mempertimbangkan apa yang akan datang.


 "Dan bagaimana jika dia menolak? Dia sudah terlalu lama menghilangkan diri."

Perdana Menteri memandang tepat ke arah rakan sejawatnya, suaranya perlahan tetapi penuh ketegasan. 


"Kalau dia menolak, kita akan hilang lebih daripada sekadar keadilan. Kita akan hilang segalanya."

Dengan keputusan yang telah dimeteraikan di antara mereka, dua pemimpin itu tahu bahawa masa depan negara kini bergantung pada kebangkitan semula bayang-bayang lama yang akan membawa sinar harapan — dan kegelapan yang lebih besar di sebaliknya.
"Ingat Dato Seri, ini adalah rahsia, anggap saja apa saja yang kita bincangkan malam ini tidak pernah berlaku"

UNIT TRI-0 (GHOST UNIT)Where stories live. Discover now