BAB 17

117 11 0
                                    

Thaqif's POV

Farhana keluar dari bilik dengan langkah yang penuh kemarahan, meninggalkan Thaqif sendirian dalam kegelapan. Suasana hening itu hanya dipenuhi dengan suara pernafasan beratnya.

"Seburuk apa aku di mata dia, ya Allah?" Thaqif bisik, air mata mengalir di pipi, membasahi bantal yang dingin.

Dia menggenggam pergelangan tangannya yang masih berbalut, teringat akan detik cemas ketika dia ditikam. Kenangan itu menghantui fikirannya, membuatkan hatinya terasa berat.

“Dia memang benci aku,” ucapnya perlahan, menyesali tindakan Farhana yang kejam. “Aku tak pernah berniat untuk jadi musuh dia.”

Kepala Thaqif berputar, berusaha mengingat kembali saat-saat indah mereka bersama. Dia ingat bagaimana mereka ketawa, bercanda, dan bagaimana Farhana selalu menjadi peneman setia. Namun, semua itu terasa seperti mimpi yang jauh.

“Kenapa Emiir?” Thaqif bertanya kepada dirinya sendiri, melawan rasa sakit yang mengalir dalam dirinya. “Apa kurangnya aku dibandingkan dia?”

Dia tidak mampu membayangkan Farhana berpaling kepada lelaki lain. Emiir bukan sahaja kaya dan tampan, tetapi dia juga mempunyai sesuatu yang Thaqif rasa tidak ada padanya; sifat sempurna yang selalu Farhana inginkan.

“Jijik dan cacat?” Thaqif terasa pedih dengan kata-kata Farhana. “Adakah itu yang dia rasa tentang aku? Bagaimana aku boleh jadi begitu teruk di matanya?”

Dia menggigit bibirnya, berusaha menahan tangisan yang hampir pecah. Dalam hatinya, dia tahu dia tidak boleh membiarkan semua ini berlarutan.

Dengan semangat baru, Thaqif mengambil napas dalam-dalam dan bertekad untuk mendapatkan kembali cinta Farhana, tidak kira apa pun yang perlu dia lakukan.

Thaqif masih menangis, hatinya hancur akibat kata-kata Farhana.

"Aku ni lelaki murahan sangat ke dekat mata dia?" Thaqif merintih, air mata mengalir tanpa henti.

"Duit, kasih sayang, makan semua aku bagi, apa kurangnya aku? Apa yang jijik sangat pasal aku?" Thaqif meremas bantal dengan kuat, menahan rasa sakit yang menusuk hatinya.

"Aku tahu lah aku ni tak ada lah hensem mana, tapi sanggup kau cakap aku cacat?" suara Thaqif tenggelam dalam esakan, mencerminkan betapa dalamnya luka yang dirasakannya.

"Aku gagal jadi suami. Maafkan aku, ya Allah," Thaqif berdoa dalam hati, mengharapkan keajaiban datang untuk menyembuhkan hatinya yang retak.

"Aku suami dayus, aku biarkan dia berenang dalam maksiat," Thaqif berbisik, menyesali setiap keputusan yang diambilnya.

Di luar bilik, suara Irfan dan Elvina dapat didengar.

"Thaqif ok tak? Dia dah lama dalam bilik tu," Irfan mengusap tengkuknya, risau dengan keadaan sahabatnya.

"Dia mesti dalam keadaan tertekan. Aku rasa Farhana banyak beri tekanan pada dia," Elvina menjawab, menatap pintu dengan penuh kebimbangan.

"Dia perlu tahu yang dia tak sendiri. Kita semua ada untuk dia," Irfan menambah, berusaha memberi sokongan walaupun dalam keadaan serba salah.

--

Sure! Here’s the continuation in a Wattpad format:

--

"Aku kasar sangat ke?" Farhana bertanya dalam hati, mengamati reaksi Thaqif. Dia hanya tersenyum tawar, wajahnya memancarkan rasa sakit yang mungkin dia cuba sembunyikan.

"Dia tak patut ada di sini," bisik Farhana kepada diri sendiri. Kenapa aku perlu rasa bersalah? Dia sendiri yang buat aku jadi macam ni.

"Jijik, kan?" Hana bersuara lagi, suaranya seakan menggetarkan suasana tegang di bilik itu. "Aku takkan minta maaf untuk apa yang aku buat."

"Ya, memang jijik." Thaqif membalas dengan nada yang lemah, tetapi matanya tajam menembusi jiwa Hana. "Tapi kau tahu, aku lebih jijik melihat diri aku sekarang."

"Tak perlu nak bermanja, Thaqif." Farhana menjawab, suaranya bergetar. "Kau yang pilih untuk jadi mangsa."

"Aku jadi mangsa sebab kau." Thaqif membalas, perasaan terdesak terukir di wajahnya. "Dan sebab Emiir."

Hana berdeham, tidak tahu bagaimana untuk mengatasi perasaan marah dan kesal yang meluap-luap dalam dirinya. "Dia tak ada kena mengena dengan kau."

"Dia ada. Dia sentiasa ada. Dan kau... kau lebih memilih dia daripada aku." Thaqif berkata, suaranya mengandungi kepedihan.

"Dia lebih baik daripada kau!" Farhana meninggikan suara, tidak dapat menahan kemarahannya. "Aku tak perlukan kau dalam hidup aku!"

Thaqif menundukkan kepalanya, menahan emosinya. "Tak apa. Kau tak perlu. Tapi jangan salahkan aku bila semua ini berakhir."

Hana terdiam, melihat Thaqif yang tampak patah semangat di hadapannya. Dia tahu, dalam hati, ada sedikit rasa bersalah. Namun, ego dan kemarahan lebih mendominasi fikirannya.

"Aku akan pastikan kau takkan dapat peluang kedua," Farhana berkata, suaranya rendah tetapi tegas.

"Aku tak pernah meminta untuk kedua, Hana. Cuma aku harap kau sedar siapa yang betul-betul ada untuk kau."

"Sejak bila kau peduli?" Hana membalas dengan suara tegas, tetapi hatinya bergetar sedikit.

"Sejak kau yang menikam aku, rupanya." Thaqif menjawab, mata mereka bertemu. Dalam sekelip mata, Farhana merasakan ada perasaan bersalah yang menyelubungi dirinya.

--

Keesokan harinya...

Thaqif terlihat lebih kosong, mukanya tak ada perasaan. Dia duduk di meja makan, memandang ke arah hujan yang lebat di luar, seolah-olah mencari jawapan di balik titisan air yang mengalir.

Farhana sedang masak sarapan. Aroma makanan yang dimasak menggoda, tetapi hatinya tetap dingin.

"Woi, beban. Tak nak makan ke?" Farhana memecah kesunyian, suaranya sedikit sinis.

Thaqif hanya menggeleng, tidak mengalihkan pandangannya dari hujan. "Tak nak," jawabnya ringkas.

"Kau kenapa?" Farhana bertanya, lebih peduli daripada yang dia mahu tunjukkan.

"Berani lagi kau tanya kenapa bila kau yang tampar aku semalam ya?" Thaqif senyum sinis, pandangannya kini bertemu dengan matanya.

Farhana terdiam, terkejut dengan soalan itu. Dia teringat kembali saat mereka bergaduh semalam, ketika semua kemarahan dan rasa benci yang terpendam meluap-luap.

"Tak payahlah nak ingatkan. Aku buat semua tu sebab kau deserve it," jawab Farhana, cuba berlagak tenang meski dalam hatinya berperang.

"Deserve it? Jadi, aku patut berterima kasih sebab kau masih tak bunuh aku?” Thaqif berseloroh, tetapi di dalam nada suaranya, ada kesedihan yang tersembunyi.

"Ya, kau patut bersyukur. Setidak-tidaknya aku tak jadi lebih teruk daripada sebelum ni," balas Farhana, tetapi suaranya perlahan.

Thaqif membuang pandang lagi ke luar tingkap. Hujan semakin lebat, seolah-olah mencerminkan suasana hati mereka yang kelam. "Dan aku patut bersyukur sebab masih hidup, tapi hidup aku sekarang... kosong," katanya, suara perlahan seakan mengalah kepada rasa putus asa.

"Jangan berlagak macam drama. Hidup kau masih ada, kan?" Farhana menambah, walaupun hatinya berasa simpati terhadap Thaqif. Dia tahu dia seharusnya tidak terlalu peduli, tetapi entah kenapa, dia tidak dapat menahan diri.

Thaqif mendengus. "Apa yang kau tahu tentang hidup? Kau cuma tahu masak dan cakap kasar," katanya, nada sinis.

"Baiklah, kalau kau tak nak makan, biar aku yang habiskan," jawab Farhana, mula menyusun pinggan untuk diri sendiri.

Tiba-tiba, Thaqif bangun dan berjalan ke arah pintu. "Aku keluar sekejap," katanya, sebelum Farhana sempat bertanya ke mana.

"Pergi mana? Kau nak buat apa?" Farhana bertanya, sedikit risau.

"Tanya pada diri sendiri, apa yang kau buat ketika aku sakit," jawabnya tanpa menoleh, suara penuh kepahitan.

Farhana terdiam, perasaan bersalah menyelinap ke dalam dirinya. Dia tahu dia telah melampaui batas, tetapi apakah semua ini akan berakhir dengan baik?

Mungkin, just maybe, semua ini hanya permulaan kepada sesuatu yang lebih besar daripada mereka berdua.

MISSION: SOMBRA ✔️Where stories live. Discover now