"Hana, mana lampin baby aku beli semalam?" Thaqif bertanya, wajahnya kelihatan risau.
"Buang," jawab Hana tanpa memandang.
"Buang? Aku baru beli semalam kau tahu tak? Thafierah nak pakai apa kalau tak ada lampin?" Thaqif bertanya lagi, suara sedikit meningkat.
"Bukan masalah aku, bagi jelah dia pakai kulit babi ke. I don't care," Hana menjawab sambil memalingkan muka.
"Astaghfirullahalazim..." Thaqif terkejut.
"Mula lah acah alim tu, entah entah masuk neraka juga nanti," Hana berseloroh.
"Tak apa lah, aku pergi beli baru jela," Thaqif berkata, menghela nafas panjang.
Dia keluar dari rumah, bertekad untuk membeli lampin bayi walaupun hatinya ragu meninggalkan Thafierah dengan Hana.
Setelah membeli, Thaqif pulang ke rumah.
"Hana?" panggilnya, tetapi tiada jawapan.
Tiba-tiba, kedengaran tangisan Thafierah dari bilik atas, dan dia bergegas ke arah bunyi itu.
Di dalam bilik, Thaqif terkejut melihat Hana menekup badan kecil Thafierah dengan bantal.
"Diamlah bodoh!" jerit Hana, jelas tertekan.
"Farhana!" Thaqif menjerit, cepat-cepat menghampiri.
"E... eh kau dah balik?" Hana terkejut, wajahnya berubah.
Thaqif berlari ke arah Thafierah dan segera mengalihkan bantal tersebut, melepaskan bayi itu dari cengkamannya.
"Apahal kau buat macam ni?!" Thaqif hampir menjerit.
"Kau pun tak peduli! Aku tengah stress!" Hana menjawab, suaranya bergetar.
"Stress? Stress apa? Kau tahu dia anak kita, bukan mainan!" Thaqif menegaskan.
"Kalau aku tak peduli, takkan aku jerit?" Hana membalas dengan nada mempertahankan diri.
"Jadi, kau ingat menekup dia dengan bantal adalah cara yang betul?!" Thaqif tidak percaya.
Hana hanya mendiamkan diri, menahan marah yang terbuku.
"Bukan itu yang aku maksudkan," Hana menjawab perlahan.
"Kau jangan buat macam ni lagi, Hana. Kau perlu jaga Thafierah dengan baik, dia kan anak kau?" Thaqif menasihati, suaranya lembut.
Hana berpaling, terdiam. "No," katanya akhirnya.
"Tolonglah, kita perlu bertanggungjawab," Thaqif berkata, berharap dia dapat mengubah sikap Hana.
Hana mengangguk perlahan, tetapi wajahnya menunjukkan ketidakpuasan hati.
"Jangan ingat ini akan jadi mudah," Hana menambah, suara masih merajuk.
"Tak ada yang mudah dalam hidup ini, Hana. Tapi kita boleh lakukan bersama," Thaqif cuba memberi harapan.
Di tengah ketegangan itu, mereka berdua sedar, hubungan mereka memerlukan lebih dari sekadar kata-kata.
"A.. akit .. (sakit)" suara lembut datang dari sudut bilik, membuatkan perhatian semua teralih. Thafierah, berdiri di situ dengan mata besar.
"Ya, papa tahu. Maafkan papa," Thaqif menjawab, wajahnya penuh kasih sayang terhadap anaknya.
"Cengeng," Hana mencemuh, tetapi di dalam hatinya, dia merasa sedikit bersalah.
"Cukuplah, Farhana Erlyna. Berapa kali aku nak bagitahu!" Suara Thaqif meninggi, menampakkan kemarahan yang tidak pernah dia tunjukkan kepada Hana sebelum ini.
YOU ARE READING
MISSION: SOMBRA ✔️
RomanceFarhana Erlyna, wanita yang tiada tandingannya; cantik, berani, dan tidak gentar menolak sesiapa yang cuba mengawalnya. Thaqif Alvarez pula jatuh hati tanpa sedar, terpikat oleh karisma dan keberanian Farhana. Namun, di sebalik senyuman Farhana, ter...