Change 1 - Buang Kerja

1.4K 27 2
                                    

Kadang-kadang aku merasakan nasibku ini sungguh malang sekali. Haaaissh…apa, teruk sangat ke aku ni?

“Kenapa bro? Termenung je?” tanya rakan sekerjaku.

“Apa lagi? Hari ni last kerja sini…bos cakap company nak kurangkan orang,” aku menjawab dengan nada kecewa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

“Apa lagi? Hari ni last kerja sini…bos cakap company nak kurangkan orang,” aku menjawab dengan nada kecewa.

“Hmmm…senasiblah. Aku ni baru je kerja sini dua bulan, confirm pun tak sempat. Dah kena buang,” cerita rakan sekerjaku.

Dia kemudiannya duduk bersebelahan denganku dan berkata lagi, “dia cakap nak kurangkan orang, tapi sebenarnya nak ambil pekerja asing. Lepas tu cakaplah yang orang tempatan tak minat kerja-kerja macam ni. Bangsat!”

Aku tidak tahu apa yang boleh aku katakan di dalam situasi sekarang. Mungkin ada betulnya ataupun hanya sekadar teori konspirasi sahaja. Bukanlah bermakna aku hadap sangat kerja yang banyak menggunakan tenaga seperti ini. Tetapi, apa lagi pilihan lain yang aku ada?

Biarpun aku mempunyai sijil dan diploma, tetapi entah mengapa begitu sukar sekali mahu mendapatkan kerja-kerja pejabat. Kalau cleaner tu mungkinlah, dalam pejabat juga, kan? Itu pun silap-silap pilih jantina juga.

Mana-mana jawatan kosong berkaitan kerja-kerja di pejabat, pasti tertera bersama dengan syarat, perempuan sahaja. Masa temuduga tengok je muka aku, mesti nak campak pergi stor atau gudang. Celaka punya perangai!

Apa ingat aku ni tak handsome ke? Aku ada aweklah! Awek kerja ofis tau!

“Awak, saya nak mintak putus…” beritahu teman wanitaku secara tiba-tiba.

“Hah? Awak cakap apa ni? Katakan semua ni gurauan ‘April fool’ semata-mata,” aku masih mengharapkan bahawa aku cuma tersalah dengar.

“Oh, ya…hari ni satu April. Hahaha. Awak ni kelakarlah!” teman wanitaku tertawa kecil sebelum kembali membuat muka serius. “Tapi serius, saya tak nampak hala tuju hubungan kita. Awak dah tak ada kerja, tinggal menyewa, motor atau kereta pun tak ada…”

Setiap kata-katanya bagaikan pisau rambo, menusuk tepat ke jantung, lalu pisau tersebut dipusingkan bagi mencincang dan merobek isi jantungku. Ah, Juliana…kau begitu kejam sekali. Di saat aku terjatuh, kau menolak aku ke tebing berdekatan supaya aku boleh meneruskan kejatuhan.

“Terima kasih sebab selalu buat saya tertawa,” dia sempat menoleh kembali kepadaku ketika mahu melangkah pergi.

Aku tersenyum sinis, inilah balasan yang diberikan Juliana biarpun selalu membuat dia terhibur di samping selalu mendengar segala curahan hatinya selama ini.

Kata suka lelaki yang kelakar, selalu buat ketawa apa semua. Tetapi sebenarnya perempuan hanya mahu kami menghiburkan diri mereka sahaja. Yelah, buat apa nak ada suami yang boleh membuatkan mereka tertawa dan terhibur? Dekat rumah ada asteruk, boleh buka Raja Lawak lepas tu dah boleh ketawa biarpun hambar.

Aku bukan nak kata aku ni bagus sangat. Tapi ex aku yang baru blah tu, ala yang aku baru putuskan hubungan kami tadi. Memanglah dia yang minta putus, tapi aku yang approved, kan? Anyway, pernahlah sampai ke suatu tahap dia kena buka seluar dengan underwear masa tengah dating sebab gelak sampai terkincit.

Tetapi aku mengakulah aku ni pakwe yang cikai. Duit pun tak banyak, apa yang mampu aku beli masa tu cumalah kain batik. Itu pun tak sengaja terjumpa sorang mak cik meniaga kain batik dekat laluan komuter. Jadi ex aku dapatlah pakai kain batik tu ganti seluar dia yang…memang nampak jelas mengalir masa tergelak tu.

Jadi korang bayanglah dia pakai kain batik berjalan dekat Midvalley. Aku nak jalan sebelah dia pun rasa segan, dah macam perempuan dalam pantang. Hahaha. Tapi masa tengok wayang memang sedaplah minta dia buka pinggang kain batik tu, dalam memang tak pakai apa-apa. Terus tinggal korek je.

Paling best sekali, tengah sedap-sedap korek, ada pulak orang nak masuk sebelah dalam. Cerita dah tinggal separuh, kau baru nak beli tiket buat apa? Memang kantoi big time bangun nak bagi laluan kat brader tu, dengan awek…eh, dah jadi ex. Dengan ex aku tak sempat nak tarik kemas kain batik dia.

Dilema jugak masa tu sebab mamat tu duduk sebelah awek aku. Nak tukar tempat duduk, sebelah tepi tu macam tak berapa clear kalau nak teruskan meraba. Lagipun, macam mana dia nak betulkan kain? Semua orang perasan tak pasal-pasal nanti.

Tengok brader tu macam diam je, ex aku tu pun macam diam. Aku korek jelah macam biasa. Tapi kali ni tak open macam tadilah, seluk tangan dalam kain je. Memang basah banjirlah, mungkin dalam diam dia ada fetish macam tu, kot? Menyesal tak teroka dengan lebih lanjut…tapi bila fikir balik, tak boleh jugak. Banyak pakai modal dating ni.

Ah, aku malas nak fikir apa-apa…baik aku balik rumah, baring, tidur…esok, kita sambung sedih balik.

Aku menyewa bilik di dalam sebuah rumah flat enam tingkat. Bangunan lama yang tidak mempunyai lif. Sekiranya bangunan baharu, patutnya dah ada lif. Dahlah hati tengah patah, naik tangga sampai tingkat enam pula.

Bilik sewa pulak sebenarnya bilik stor, tuan rumah jadikan sebagai salah satu bilik sewa dengan tidak ada sebarang tingkap atau ruang udara. Setiap kali aku terjaga dari tidur, aku tidak dapat mengesan sama ada hari sudah siang ataupun masih lagi malam. Kadang-kadang rasa macam lemas, terperuk di dalam ruang kecil sebegini.

Namun, ini masih boleh dikatakan beruntung lagi. Ketika aku mencari bilik sewa dahulu, aku pernah terjumpa bilik sewa sebesar peti simpanan mayat. Dinding di dalam rumah tersebut berlubang-lubang dan macam tu pun ada penyewanya. Bayangkan kau sentiasa terbaring je macam mayat, kiri, kanan, atas dan bawah adalah dinding. Ada ruang sikit je dan tak cukup untuk duduk. Sewa satu bilik mayat tu, empat ratus ringgit sebulan. Gila…dasar kapitalis!

“Hoi, lambat kau balik malam ni, Fadzil?” tegur rakan serumah, sedang santai menghisap rokok di ruang tamu.

Oh ya, nama aku Fadzil. Kalau rakan serumah tak sebut nama aku tadi, aku memang akan terlupa habis nak perkenalkan diri. Hahaha.

Tahun ini, aku berumur 25 tahun. Dibesarkan di rumah anak-anak yatim selepas ibu dan bapaku kehilangan nyawa di dalam sebuah nahas jalan raya. Nenekku pula sudah terlalu tua untuk menjaga cucunya yang masih kecil. Mana mungkin dia mampu berjalan kaki menghantar aku ke sekolah, mencari duit untuk makan pakai lagi.

Biarpun sedih, namun inilah nasibku. Nasib malangku ini masih terus kekal melekat, malah tidak keterlaluan sekiranya aku mengatakan ianya sudah sebati dengan diriku.

Change!Where stories live. Discover now