Tiit! Teett! Tiit! Teeettt!
Ah, jam loceng berbunyi pula. Aku terlupa hendak mematikan jam loceng sebelum tidur semalam. Buat apa nak bangun awal-awal? Bukannya masih bekerja.
Untuk dua, tiga bulan ini aku masih boleh hidup dan menyewa di sini kerana telah menerima pampasan. Boleh dikatakan beruntung lagi kerana ada di antara kawan sekerja yang hanya menerima gaji bulanan seperti biasa sahaja kerana masih belum mendapat surat pengesahan jawatan.
“Emmhhhh…” aku menggeliat meluruskan badan di atas lapik comforter sebelum mengeluh, “haih…nak beli tilam pun tak mampu…”
Kemudian aku perasan sesuatu yang berbeza dari kebiasaan, ‘sekejap…apa yang lain sangat ni?’
Aku terkedu sebaik melihat terdapat dua buah bukit pada dadaku. Lalu berkata di dalam hati, ‘fuck! Apa benda ni, sial?! Aku kena prank ke?’
Tanganku meramas kedua-dua buah dada tersebut. Ianya nampak begitu ‘real’ sekali dan tidak boleh dicabut. Serentak aku meraba pada celah kangkangku.
Lalu aku berkata lagi di dalam hati, ‘aaarghhh…!!! Mana batang aku?! Ni apa? Eh, makin sedap pulak bila usik macam ni…’
Tidak semena-mena aku mendesah sendirian sambil mengorek cipap serta meramas buah dada. Biarpun ini tidak sepatutnya aku lakukan kerana masih terdapat terlalu banyak persoalan yang perlu dijawab. Namun, aku tidak mampu melawan tuntutan nafsu serta rasa sedap yang sebelum ini tidak pernah lagi aku merasakannya. Memang lebih sedap daripada lelaki melancap, weh!
Heeenggg!!!
Aku menyangka segala-galanya akan berakhir sebaik sahaja mendesah kuat dengan pinggul terangkat. Tetapi, itu hanyalah pusingan pertama sahaja. Pusingan kedua diteruskan ketika menyemak rupa dan badanku di hadapan cermin.
‘Aaaah…cantiknya muka perempuan dalam cermin ni…badan pun…fuhhh…’ keluhku di dalam hati sambil terkangkang bogel di hadapan cermin.
Sedar tidak sedar, jam pada telefon pintarku sudah pun menunjukkan pukul lapan malam dan aku masih tidak mempunyai apa-apa jawapan selain daripada melancap sehingga ke malam.
Kreuk…
‘Perut dah berbunyi…macam mana ni? Kalau aku keluar macam ni, memang lauklah. Nak mandi macam mana pun tak tahu,’ keluh-kesahku seorang diri di hadapan cermin.
‘Ni semua sebab kau…siapa suruh cantik sangat,’ marahku sambil merenung ke dalam cermin.
Tidak lama kemudian, aku mula termenung mengenangkan nasib, “nampaknya…nasib aku seperti bertambah-tambah malang. Apa yang aku nak buat bila dah jadi macam ni?”
Secara tiba-tiba wajahku kembali menjadi lelaki semula sebaik melihat kembali ke dalam cermin.
“Eh? Apa yang dah jadi? Semua tu tadi mimpi je ke? Lama sangat mimpinya…” tanyaku sendirian sambil meraba-raba muka serta batangku di hadapan cermin.
Aku termenung sebentar sebelum berkata, “ah, lantaklah! Aku dah lapar.”
Tanpa membuang masa, aku segera menyarungkan pakaian dan bergegas membuka pintu bilik. Tetapi langkahku terhenti kerana telah dihalang rakan-rakan serumah.
“Fadzil, kau bawak balik perempuan ke? Sepanjang hari kitorang dengar suara perempuan merengek dari dalam bilik kau,” kata ketua rumah dengan menolak daun pintu supaya dia dan rakan serumah yang lain boleh memeriksa bilikku. Tetapi mereka tidak menjumpai apa-apa di dalam bilik kecil tersebut.
“Kau jangan ngada-ngada nak bawa perempuan dalam rumah kita ni, Fadzil. Satu rumah masalah nanti,” kata seorang lagi rakan serumah.
Aku segera membalas, “korang gila ke apa aku nak bawa perempuan? Nak sumbat ikut mana? Kalau bawa masuk, sah-sah dekat ruang tamu tu pun ada orang tinggal.”
Ruang tamu rumah terdapat dua bilik yang ditutup dan dibahagikan dengan kain langsir. Terdapat empat orang lelaki yang tinggal di ruang tamu tersebut. Langsir yang dipasang oleh tuan rumah itu, boleh dikatakan berada di dalam keadaan lebam serta berbau kerana tidak pernah berbasuh.
“Habis tu? Takkan kau tengok blue sepanjang hari?” tanya seorang lagi kehairanan.
Aku dengan berlagak menjawab, “stamina power…tengok oranglah.”
Mereka kemudiannya membuat muka dan kembali ke bilik masing-masing setelah mencarut “lancau!” kepadaku.
Ketika sedang menjamu selera di kedai tomyam, aku tertanya-tanya tentang apa yang berlaku di dalam bilikku tadi. Kesemua persoalan di mindaku kini masih tidak mempunyai sebarang jawapan.
Keesokan paginya, tubuhku masih kekal di dalam rupa lelaki. Membuatkan aku tertanya sendirian, “semalam tu mimpi je ke?”
Tetapi di saat aku termenung melihat ke arah cermin, rupaku kembali menjadi perempuan seperti semalam.
“Huish…betul lah. Bukan mimpi,” kataku sambil memeriksa tubuh badanku.
Beberapa hari seterusnya, aku mengambil masa untuk mempelajari kebolehan baharuku itu. Biarpun kebanyakan masanya dihabiskan dengan melancap di dalam tubuh perempuan sahaja. Ada beberapa perkara yang aku pelajari.
Pertama, aku hanya boleh menukar tubuh dan rupa yang sama sahaja. Aku tidak boleh merubah ke rupa paras wanita yang lain atau mengubah struktur tubuh serta meminta saiz buah dada yang lebih besar. Jadi, bertukar kepada Sophia Albarakbah is out of question.
Kedua, pertukaran perlu berlaku di hadapan cermin sahaja. Aku perlu membayangkan wajah perempuan untuk bertukar dan sekiranya mahu kembali kepada rupa yang asal, aku hanya perlu membayangkan rupaku sendiri, juga memerlukan cermin.
Ketiga, setiap pertukaran mempunyai tempoh ‘cooldown’ selama 15 minit. Aku tidak boleh bertukar kepada rupa perempuan dan seterusnya kembali bertukar rupa kepada lelaki di dalam jangkamasa tersebut. Begitu juga sebaliknya.
Yang selebihnya, mungkin aku perlu terokai sendiri nanti. Hanya satu perkara sahaja yang bermain di dalam fikiranku kini, iaitu mencari kerja. Jalanku mungkin menjadi lebih mudah sekiranya pandai menggunakan tubuh keduaku.
“Tapi aku tak nak jual poen sendiri…apa hal pulak, kan? Lepas tu boleh mengandung ke? Ah, lantaklah…cari kerja dulu. Macam mana nak hidup kalau tak ada duit?” ngomelku sendirian sebelum bersiap untuk keluar.
Selama hidup di bandar, aku telah mengenali pelbagai manusia. Termasuklah mereka-mereka yang biasa melakukan kerja-kerja jenayah.
“Hah, kau nak apa cari aku?” tanya kawanku, Shah.
Kami berdua berasal dari rumah anak-anak yatim yang sama. Cumanya dia lebih selesa mencari duit dengan cara begini. Dia gah serta bangga dengan apa yang dilakukannya sekarang. Tambahan pula di dalam kedudukannya kini, sudah tiada sesiapa lagi yang berani memperlekehkannya lagi.
“Aku nak IC dengan sijil akademik palsu,” aku menyampaikan tujuanku.
Dia membuat muka tidak senang dan membalas, “tsk…kau ni, aku ingatkan kau nak kerja jadi keldai macam dulu. Sekarang stok banyak tapi tak ada siapa yang nak hantar.”
Giliranku pula tersentak. Memang benar, dahulu aku pernah terlibat bekerja menghantar dadah bersama-sama dengan Shah. Ketika itu, Shah boleh dikatakan masih baharu di dalam kumpulan kongsi gelap.
Sedar aku sudah tersilap langkah kerana terpedaya dengan kata-kata Shah yang menjanjikan wang lumayan, aku segera menarik diri. Biarpun tidak mudah kerana mereka tetap mencari dan memaksaku untuk melakukan kerja-kerja terkutuk itu lagi.
YOU ARE READING
Change!
Cerita Pendek"Susahlah nak dapat kerja! Asyik-asyik nak perempuan! Perempuan, perempuan, perempuan!" keluh Fadzil serabut mencari kerja. Dia baru sahaja dibuang kerja di tempat lamanya kerana mahu mengurangkan tenaga kerja tempatan. Tanpa disangka nasibnya berub...