Part 2 : Yuni

589 26 0
                                    



Pak Ya telah pun menerima tempahan dan panggilan setelah dia meletakkan iklan di kedai-kedai berdekatan dan di Akademi Eternal Beauty berdekatan itu. Dia juga telah mengiklankannya di dalam akhbar tabloid untuk sebulan.


Pada minggu pertama pembukaannya itu, Pak Ya menerima penyewa pertama iaitu Cik Rozita. Dia ni dalam 30an dan seorang pengurus dan pentadbir di Eternal Beauty Academy (EBA) berdekatan tu. Dia single dan hanya ingin sebuah rumah sewa yang mempunyai sebuah bilik, jadilah Rozita penyewa pertamanya. Kemudian dia menerima penyewa penyewa lain dalam seminggu pertama tu. Blok A penuh dalam seminggu pembukaan. Ada pelajar dari EBA yang menyewa premis dua bilik mereka berempat, iaitu Ina, Liza, Nurul dan Syakira, semua dalam awal 20an kecuali Syakira yang baru lepas SPM berusia 18 tahun. Dua orang suami isteri guru Cikgu Shahrul dan isterinya Cikgu Hanim. Baru mempunyai soerang anak, bayi 11 bulan. Mereka ada seorang pembantu Indon, namanya Yuni.Adalah yang lain tu, yang akan kita berkenalan secara langsung dan tak langsung sepanjang cerita ini.


Pak Ya menoleh apabila terbau wangian dari sejenis perfume yang mahal. Dia menoleh dan melihat Cik Rozita, penyewa pertamanya.


"Pak Ya... tolong tengokkan ada paip bocor agaknya, menitis kat dalam bilik saya tu." kata Rozita. Dia lah penyewa pertama. Pentadbir di EBA tu. Cantik orangnya andartu, tapi masih ok lah, berisi sedikit dan body memang menggiurkan.


"Yo ko? Eden tak tahu pulak lah Cik Rozita, maap yo. Nanti Pak Ya datang tengok tengokkan, kau poie kojo lah dulu" Pak Ya menjawab bersahaja. Tapi dia memang nampak minatnya pada Rozita ni, maklumlah, orang cantik, pandai bergaya dan berdandan pulak tu, mesti dapat perhatian kemana saja dia pergi.


"Pak Ya tolong ye, basah dah tilam saya tu." kata Rozita.


"Eh...yo lah. Hehehehe!"


"Kenapa Pak Ya tertawa pulak tu....?" Rozita menoleh dan bertanya. Tadi dia dah nak beredar ke keretanya.


"Tak lah cik Rozita.... selalu eh, kalau tilam basah ni oleh kerano sobab lain, budak koncing malam ko, atau...." Pak Ya senyum.


"Atau apa Pak Ya? Hehehehe " tersenyum pulak si Rozita tu.


"Hehehehe...! Yo lah macam-macam sobab kan?"


"Ye...macam macam sebab boleh, tapi bukan tu semua sebabnya, sebab ada kebocoran di siling tu agaknya." Rozita melangkah ke keretanya. Pak Ya memandang langkah kecil Rozita


"Pakai kain kotat, kasut tumit tinggi, punggung berbuai lah...alai hai!!! kata hati Pak Ya.


Jam 11 pagi bila habis kerjanya di kawasan rumahnya di bawah, Pak Ya pun pergi menyiasat tentang air menitis dan tilam basah tadi. Pak ya pun masuklah, dia menggunakan kunci masternya.


"Wangi rumah ni, macam tuan rumahnya" kata hati kecilnya. Dia pun melihat ke arah siling, kemudian dia ke bilik tidur Rozita.


"Oh, lagi wangi bilik ni" dia nampak lilin pelbagai saiz dan warna di tepi katil dan di atas almari. "Bilik pompuan memang cantik, anak dara pulak tu" kata hati kecil Pak Ya.

Pak YaWhere stories live. Discover now