Lief dagboek,
De vakantie is Italië is alweer twee weken geleden. Het was zo leuk! Stefan woont hier inmiddels bijna. Hij slaapt hier bijna iedere dag. De eerste week had ik nog geen twee persoons bed en hebben we samen in mijn eenpersoonsbed geslapen. Na een week kregen we van Wolfs een tweepersoonsbed. Gelukkig kunnen Wolfs en Eva het erg goed met Stefan vinden. Stefan blijkt er van koken te houden, net als Wolfs. Ze hebben al een aantal samen in de keuken gestaan.
Stefan en ik hebben het nog steeds niet gedaan. Ik durf niet. Wel hebben we al een aantal keer liggen zoenen in bed, zonder t-shirt, wel met bh. Stefan heeft echt een geweldige six-pack, en hij traint er niet eens voor!
Met mij gaat, ondanks wat zwangerschapskwaaltjes, erg goed. Ik heb een test gedaan en daar is uitgekomen dat ik slim genoeg ben om volgend jaar in de derde klas in te stromen. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. De meeste derdeklassers zijn net aan het puberen en worden voor het eerst verliefd. Ik word al moeder.
Vandaag is trouwens een bijzondere dag, ik ben twintig weken zwanger! We hebben straks de twintig-weken echo. Vlak voordat we op vakantie gingen was de vorige echo. Toen hoefde het al niet meer inwendig, gelukkig! Ik had toen ook echt kunnen genieten. Dit keer ga ik samen met Eva en Stefan. Het is Stefans eerste echo en volgens mij vindt hij het hartstikke spannend. Logisch, het is ook een soort van zijn kindje. We hadden het er laats over en we hebben besloten dat we het kind ook gaan lerend at Stefan de papa is. Als het oud genoeg is zullen we dan natuurlijk uitleggen wat er allemaal is gebeurd, maar dat kan niet aan een klein kind. Stefan zei dat het hem geweldig leek: ons samen, als papa en mama, met een kindje. Mij lijkt het ook geweldig. Naast dat we vandaag bij de echo te horen krijgen of het kindje gezond is, kunnen ze ook vertellen of het een jongen of een meisje is. We willen dat allemaal, Eva, Wolfs, Stefan en ik, graag weten. Wolfs en ik denken een jongen, Eva en Stefan denken een meisje. Ik ben benieuwd!'Britt, kom je? We staan te wachten!" Hoor ik Stefan vanaf beneden roepen. "Ja! Ik kom eraan!" Roep ik. Ik klap snel mijn dagboek dicht en loop naar beneden, waar Eva en Stefan inderdaad al staan te wachten.
Wolfs kon helaas niet mee, hij had iets belangrijks op zijn werk.
Eva stapt voorin in de auto en Stefan an ik gaan samen achterin zitten, hand in hand. "Zullen we na de echo gaan shoppen voor de baby?" Stelt Eva voor. Hoor ik dat goed? Wil Eva nou gaan shoppen? Dat is toch niks voor haar? "Ja leuk! Maar wil jij dat wel?" Zeg ik. "Ja hoor, babykleertjes kopen is iets anders dan kleren voor jezelf." Zegt ze. "Dat is waar!" Zeg ik. Ik heb pas één pakje gekocht voor de baby. Een witte met grijze sterretjes. Als we zo het geslacht weten is het natuurlijk een stuk makkelijker. We moeten ook nog spullen voor de babykamer, een kinderwagen en box enzovoort enzovoort.Als we in het ziekenhuis aankomen zijn we meteen aan de beurt. Ik mag meteen op de behandeltafel gaan liggen. Eva en Stefan zitten naast me, ik houd Stefans hand stevig vast. Saskia, de verloskundige, kijkt eerst of het kindje gezond is. Gelukkig blijkt alles goed te zijn en is ons kindje gezond. "Willen jullie het geslacht weten?" Vraagt ze dan. We knikken tegelijk. "Nou, zie je daar tussen de beentjes. Dat zijn de balletjes. Het is een jongen!" Zegt ze. We beginnen alle drie te lachen. "Je had gelijk." Zegt Eva dan. "Ik wist het!" Zeg ik. Stefan geeft me een kus. "Een zoontje." Zegt hij blij.
Na de echo vraagt Saskia of Eva even weg wil gaan. Ik zeg eerst dat dat nergens voor nodig is en dat Eva alles mag horen, maar Eva houdt me tegen en loopt de kamer uit. Stefan en ik gaan tegenover Saskia aan het bureau zitten. "Ik heb nog een persoonlijke vraag aan jullie, vandaar dat ik Eva even heb weggestuurd." Zegt Saskia. "Het heeft te maken met jou trauma, Britt." Zegt ze dan. Ik denk dat ik al weet wat ze gaat vragen, maar ik zeg niks. "Hebben jullie al seks met elkaar gehad?" Vraagt ze dan. Stefan en ik kijken elkaar aan. Dan neem ik het woord. "Nee, ik durf niet." Zeg ik eerlijk. "Dat begrijp ik, maar het zou een goede manier zijn om over je trauma heen te komen. Ik wil jullie niet ophaalden of verplichten ofzo, maar bij de bevalling zullen er inwendige onderzoeken nodig zijn. Als je dan nog last hebt van je trauma wordt dat erg moeilijk. "
Ik laat haar woorden tot me door dringen. Ik knik. "Was dat het?" Zeg ik kortaf. "Ja." Zegt Saskia. "Oké, tot de volgende keer. Ik loop de kamer uit. Stefan komt me achter na. "We hebben het er later wel over, oké?" Fluister ik in Stefans oor, zodat niemand het hoort. "Ja, is goed." Fluistert hij terug. "Shoppen?" Zegt Eva als we de gang op komen. "Shoppen!" Zeg ik.Een half uur later lopen we rond in een babyspeciaalzaak. Overal zijn babyspullen. Een hoek met kleren, een hoek met wiegjes, een hoek met commodes, een hoek met kinderwagens. Wij staan bij de kleertjes. Ze zijn allemaal zo schattig dat ik echt niet kan kiezen. We hebben al een mandje vol. "Zullen we ook vast bij de kinderwagens kijken?" Vraagt Eva. "Oké." Zeg ik. Ik heb al even op internet gekeken en weet eigenlijk al welke ik wil. "Kan ik jullie helpen!" Vraagt de vrouw van de kinderwagenafdeling. "Heeft u de bugaboo, ontworpen door Viktor en Rolf?" Vraag ik. "Jazeker, die staat hier." Zegt ze en ze wijst naar een kinderwagen. "Die is echt mooi!" Zeg Stefan en hij loopt er een stukje mee rond. "Staat me goed!" Zeg ik. "Die is ze,er heel mooi." Zegt Eva. "Zullen we hem maar gelijk meenemen? Stelt Eva voor. " "Mag dat?" Vraag ik aan Eva. "Anders had ik ihet toch niet gevraagd! Nu hebben ze hem, misschien is hij volgende week wel uitverkocht." Zegt ze. "Oké!" Zeg ik blij.
En zo lopen we even later met een tas vol kleertjes en een kinderwagen, met bijpassende maxi-cosi de winkel uit. Die maxi-cosi past ook op het onderstel van de kinderwagen en kan je ook gebruiken als autostoeltje. Dan kan je de baby dus makkelijk meenemen. We stoppen alles in de auto en gaan naar huis.Lief dagboek,
Het is al avond en Stefan ligt naast me in bed te slapen. We hebben het samen gehad over wat Saskia zei: dat ik over mijn trauma heen moest komen door seks met elkaar te hebben. We hebben besloten dat we het gaan proberen. Toen ik Eva had verteld wat Saskia had gezegd zei ze dat ze wel een hotelkamer voor ons wilde boeken. Dan zouden we daar gewoon rustig met z'n tweeën alle tijd kunnen nemen. Toen ik dat aan Stefan vertelde leek hem dat volgens mij wel wat dus dat gaan we doen. Maar toen ik dat vervolgens tegen Eva zei had ik niet gedacht dat ze meteen zou gaan boeken. Ze heeft nu voor volgende nacht geboekt. Dat betekent dat we er morgen al heen gaan! Ik vind het spannend. Stefan volgens mij ook. We zullen het morgen wel zijn. Ik ga nu slapen. Welterusten!
JE LEEST
Britt (Flikken Maastricht)
FanfictionDoor van alles wat er is gebeurd in het leven van Britt komt ze bij Eva en Wolfs te wonen. Samen met hen en haar vriendje bouwt ze een toekomst op, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.