Mensvärken brukar komma några dagar innan eller i början av mensen. För vissa sitter den i under hela mensen. För de flesta går den över efter någon eller några dagar. Hur ont du har varierar från person till person. Vissa har bara en svag smärta medans andra kan ha mycket ont.
När du har ont kan det hjälpa med varma saker som t.ex att lägga en värmekudde där du har ont, eller bara ta en varm dusch eller ett varmt bad. Krampen kan även försvinna om du rör på dig, exempelvis bara går, springer eller gå på gym. Det är även bra om du försöker vara med på gympan om du kan det.
Om du har så ont att du knappt inte kan stå, sitta, eller ligga ner (som jag) så är det bra om man hittar en skön ställning att ligga i så att det inte gör lika ont. En bra ställning är att ligga ner och dra upp knäna. Oftast brukar vanliga receptfria värktabletter som du kan köpa på apotek hjälpa bra. För att få bästa effekt ska du ta värktabletterna så fort du känner att mensvärken är på gång.
Om du har så ont att du inte ens kan gå till skolan (eller jobbet om du jobbar) så ska du inte behöva det. Då kan du gå till en läkare och få ett recept på smärtstillande tabletter. P-piller, p-ring och p-plåster brukar också hjälpa mot mensvärk. För att få det utskrivet kan du gå till en ungdomsmottagning eller vårdcentral.
Kom ihåg att det går alltid att vända sig åt någon vuxen eller skolsystern för att få hjälp.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
OMFG! Jag har fått mens!
RastgeleMensguide. För dig som har, snart kommer få eller bara för dig som är nyfiken på mens! Skriv gärna vad ni vill veta mer om i kommentarsfältet så kan jag kanske skriva en del om det.