Osmanlı tarihinde en çok eleştirilen ve iftiraya uğrayan padişahlarlardan biridir 4.Murad. Genellikle,alkol ve tütünü yasaklatan,kahvehaneleri kapatan tebdili kıyafet dolaşarak yasaklara uymayanları acımasızca cezalandıran zalim,baskıcı bir padişah olarak tanınır. Tahta çıktığı dönemin koşullarını göz önüne almadan yapılan bu değerlendirmeler sonucu ne yazık ki tarihte hak ettiği yeri alamamış,ancak baskıcı uygulamaları ve fiziki kuvvetini öne çıkaran hikayelerle tanınmıştır.Aslında O,Revan ve Bağdat Fatihi,ünlü tarihçi İlber Ortaylı'nın deyimiyle ''17.yüzyılın en büyük ,Osmanlı'nın son mareşalidir''.
Sultan 4.Murad 26 temmuz 1612 yılında doğdu. Babası Sultan 1.Ahmed, annesi Mahpeyker Kösem Sultan'dır. 1623 yılında henüz 11 yaşındayken tam bir kaos ortamında Osmanlı'nın başına geçmiştir. Babası 1.Ahmet'in vefatı sonrasında tahta geçen amcası 1.Mustafa 2 kez tahttan indirilmiş,Osmanlı tarihinin ilk reformcusu sayılan ağabeyi II. Osman yenilik karşıtlarının tahriki ve yeniçeri ocağı ile ilgili yapmayı planladığı köklü reformlar nedeniyle çıkan isyan sonrasında katledilmişti.Tahta geçtiğinde koskoca imparatorluk büyük bir karışıklık içindeydi. Konumunu kanlı bir şekilde güçlendiren ve menfaatlerine dokunulduğunda padişah bile katledebileceğini gösteren Yeniçerilerin devam eden İsyanları ve uzlaşmaz tavırları, Safevîlerin doğuda Bağdat'ı ele geçirmeleri, Avrupa'daki gelişmeler, Avusturya tehdidi, Celali İsyanları, Anadolu'da bozulan asayiş ve eşkiya terörü ve nihayet ekonomik şartlar çocuk yaştaki padişahı zor durumda bırakıyordu. IV. Murat tahta geçtikten sonra hızlı bir eğitime tabi tutuldu. Yetiştirilmesi sürecinde devleti padişah adına annesi Kösem Sultan yönetmek zorunda kaldı. Kösem Sultan'ın "saltanat naibesi" olarak devleti yönetmesi Osmanlı tarihinde bir ilktir. 10 yıl kadar süren bu dönemde imparatorluk daha da karışarak anarşiye ve büyük iç karışıklıklara sürüklendi. Devleti ne padişah yönetiyordu, ne de padişah naibi sıfatını taşıyan annesi: ipler tamamen yeniçeri ağalarının elinde idi. Sultan 4.Murad çocuk yaşına rağmen tüm gerçeği görüyordu ancak yapabileceği çok fazla bir şey yoktu.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Abov Dedirten Bilgiler
Non-FictionAra sıra uzun ara sıra kısa bilgilerle; ara sıra da bilip ara sıra da bilmediğiniz bilgilerle karşılacaksınız.İyi bilgilenmeler.