ZAMANIN TARİFİ

208 8 0
                                    

Zamanın akıp gittiğini söyleriz hep. Zaman değerlidir, zaman nakittir deriz. Zaman herkese normal ve basit bir kavram olarak gelebilir. Peki tam olarak zaman nedir? Nasıl akar? Zamanın geçmişten geleceğe aktığını biliriz. Peki ama bunun doğru olduğundan emin miyiz ? İnsanoğlu tarih boyunca zamanı tanımlamaya çalışmıştır. Ezelden beri aşina olduğumuz güneşin doğması ve batması yani Gündüz-gece olayının zaman kavramını ilk ortaya çıkaran şey olduğunu söyleyebiliriz. Toplumlar geliştikçe o an yaşadıkları zamanı , daha önce yaptıklarını ya da daha sonra yapacaklarını zaman kavramı altında tanımlama ihtiyacı ve gereği duymuş,böylece insanoğlu binlerce yıl öncesinde zamanı ölçmenin yollarını bulmuştur.6 bin yıldan fazladır Dünya'nın kendi ekseni etrafında ve Güneş etrafındaki dönüşünü zamanı ölçmede başarılı bir şekilde kullanmaktayız. Dünya'nın kendi ekseni etrafında dönüşünün süresini 24'e bölerek saatleri, saatleri 60'a bölerek dakikaları, dakikaları da 60'a bölerek saniyeyi hesaplayabiliyoruz. Yine Dünya'nın Güneş'in etrafında dönüşünde geçen süreyi ise aylara ve günlere bölüyoruz. Yani günlerin, saatlerin, dakikaların, saniyelerin ,kısacası zamanın ilerleyişini Dünya'nın hareketini gözlemleyerek anlayabiliyoruz. Ama yine de fizik,matematik ve felsefenin getirdiği bütün izah ve yorum çabalarına rağmen zamanı tam olarak tanımlayamıyoruz.
Zaman ,bazen "saat ölçüsü" ya da "her şeyi aynı anda olmaktan engelleyen" olarak tanımlanır. Felsefe kavramı olarak zaman;oluş, gelip geçiş, değişme ve süreklilik biçimi; dönüşü olmayan bir doğrultuda birbiri ardından gidiştir.Sürüp giden doğru bir çizgi olarak düşünülebilir; geriye yani geçmişe doğru sonsuza değin uzanır , aynı zamanda ileriye yani geleceğe akıp gider. Felsefede kadercilik görüşüne sahip olanlarca zaman sadece bir senaryodan ibarettir ve her olay sadece kaderin bir parçası olarak tanımlanır. 'zaman' kavramı tarih boyunca daima bir geometrik biçimle simgelenerek dile getirilmiştir.Kimi görüşlere göre zaman çembersel bir şeydir,kimileri ise zamanı doğru bir çizgi ile simgeler.İster geri dönüşlü yani çembersel, ister 'ileri gidişli' yani çizgisel olsun; bu simgelerle vurgulanmak istenen, zamanın kesintisiz bir süreklilik, bir devam ediş içinde olduğudur. Zaman, süre giden bir şeydir!
Zaman genellikle bir "boyut" olarak tasavvur edilmiştir. Özellikle Einstein izafiyet teorisinden sonra fizikçiler tarafından en,boy,derinlik olarak tanımlanan 3 uzaysal boyutun yanında ,diğer üç boyuta eşdeğer bir dördüncü boyut olarak kabul görmeye başlamıştır.Bu nedenle diğer üç boyutta rahatlıkla hareket eden insanoğlunun, çeşitli yolarla zamanda da ileriye veya geriye doğru hareket edebileceğini savunan bilim adamları bulunmaktadır.  


Abov Dedirten BilgilerHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin