Günümüzde ; kimine göre süs,kimine göre şans, kimine göre uğur,kimine göre ise duygularının tene yansıması olan dövme binlerce yıldır bir gelenek olarak güncelliğini korumakta.Avrupa dillerinde tattoo olarak adlandırılan dövme, insan bedeninin çeşitli malzemeler kullanılarak farklı uygulamalarla süslenmesi ile deri üzerine yapılan işaret ve desenlerin genel adıdır. Tattoo kelimesi iki ana kökten oluşur: Polinezya dilinde "çakma" anlamına gelen"ta" ve Tahiti dilinden "damgalamak" anlamına gelen "tatau". Dövme yapma geleneği hayli eskidir. MÖ 2000'lerde Eski Mısır toplumunda dövmenin yapıldığı mumyalardan anlaşılmıştır. Ancak 1991 yılında Avusturya ve İtalya arasındaki bir dağda donmuş bir halde bulunan 5.000 yaşındaki buz adam Ötzi'nin cesedi üzerinde vücudunun çeşitli yerlerinde 59 adet dövmenin bulunması dövme geleneğinin çok daha eski dönemlerde de var olduğunu göstermektedir. Dövmeler, deri tarafından tümüyle yok edilemeyen renkli boyaların altderi yüzeyine belirli bir teknikle işlenmesiyle yapılır.Bunun için değişik yöntemler kullanılır.Eskiden beri dövme yapılırken en çok kullanılan boya maddesi çıra, sac, çalı çırpı gibi maddelerden elde edilen istir.Bunun yanı sıra çivit, antimuan tozu, kibrit tozu, güherçile, kavrulup dövülmüş kemik tozu, çini mürekkebi, balık ödü, çeşitli bitki özleri, safran ve kına da kullanılır.Renk veren bu maddeler temel karışım sayılan süt ile karıştırılarak boya maddesi elde edilir.
Temel tekniğe göre alt deriye ulaşmak için cilt üzerinde sivri uçlu bir araçla yarıklar veya delikler açılır ve açılan bu yarıklara iğne, diken, keskin kamış, kemik gibi sivri uçlu bir araçla boya maddesi konulur. Eskimoların kullandıkları tekniğe göre ise, deri iğneyle delindikten sonra, delinen ciltteki yarıklar arasından geçirilen boyalı bir iplik vasıtası ile boya deri altına yerleştirilir. Diğer bir teknik, açılan yarıklara barut veya güherçile içeren karışımları yayarak bunları ateşlemektir. Bu işlemden, sonra deride hiçbir zaman çıkmayan açık ya da koyu mavi renkli bir yanık izi oluşur. Savaşçı ruha sahip maorilerin vatanı olan yeni Zelanda'da moko denilen yüz dövmeleri uygulanıyordu. Moko kadınlar için güzellik, erkekler için savaş simgesiydi. Geleneksel maori yöntemine göre düz uçlu bir keski kullanılıyor ve bu keski ile yüze şekil kazınıyordu. Yara iyileşince tekrar açılıyor,sonra içi bitki özleri ve isten oluşan mürekkep ile dolduruluyordu. Yüz mokosu yalnız maorilere özgüydü ve maori halkının dışındakilerin bu dövmeyi yaptırması saygısızlık olarak görülüyordu.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Abov Dedirten Bilgiler
Non-FictionAra sıra uzun ara sıra kısa bilgilerle; ara sıra da bilip ara sıra da bilmediğiniz bilgilerle karşılacaksınız.İyi bilgilenmeler.