Polong

68 3 2
                                    

Polong

Pada dua atau tiga hari sebelum Tahun Baru Cina, kami sekeluarga pergi shopping di Tesco. Ketika tu banyak barang-barang tengah murah dan juga barang separuh harga. Masa on the way ke sana, kami mengikuti jalan highway ada beberapa kuil dan tokong. Permandangan masa tu indah sebab dorang pasang tanglung. "Meriah juga suasana macam tu," saya kata kepada mama.

Kat belakang kuil ke tokong, ada kawasan berbukit. Saya ada perasan satu cahaya merah. Warna dia lain sikit dari warna tanglung jadi saya ingat masa itu, lampu menara telefon.

Bila saya tenung lama-lama, saya mula perasan cahaya bergerak. Mula-mula tu perlahan, makin lama makin laju pula. Naik turun dalam pergerakan zig zag. Jadi satu perasaan takut pun timbul sampai saya terus pandang ke tempat lain.

Baru-baru ni, mungkin bertuah, saya ternampak cahaya tu lagi. Warna dia agak kekuningan dan saiz dia lebih besar.

Saya perhatikan benda tu terbang ke atas salah satu kereta kat situ. Dia pusing-pusing dan terus naik ke langit. Bila benda tu naik je, mula malap dan berkelip-kelip kat atas macam kapal terbang.

Kalau ternampak nanti, benda tu sebenarnya polong.

Request & Idea:Askbug
Where:Tak tau
(Harap korang terhibur)

CerpenWhere stories live. Discover now