"OH, rupa-rupanya kau dekat sini!"
Aku yang baru ingin menyuapkan nasi ke dalam mulut tersentak dengan sergahan itu.
"Patutlah aku cari kat depan tak jumpa. Rupa-rupanya tengah sibuk melantak!"
Melihat langkah Mak Su Kinah laju menuju ke arahku, aku segera bangun daripada terus bersimpuh di atas lantai. Namun tidak sempat aku berdiri, Mak Su Kinah menolak kuat tubuhku lantas memaksa aku untuk kembali terduduk. Tudung sekolah yang tersarung kemas di kepala direntapnya kasar.
"Sedap-sedap kau makan kat sini, aku dengan anak-anak aku kebulur kat luar tu! Kau ingat nasi dengan lauk-lauk ni untuk kau ke, hah?! Sakit pula mata aku tengok muka kau ni! Kalau satu hari tak naikkan darah aku memang tak sah!"
Tanpa belas simpati, kepalaku ditunjal-tunjal oleh Mak Su Kinah.
"Sakit, mak su..."
Mutiara jernih mula menampung di pelupuk mata. Layanan keras dan kasar Mak Su Kinah buat hati kecilku mula menangis.
"Maafkan Nuha, mak su. Nuha ingat lauk ni untuk Nuha. Nuha... Nuha lapar. Dekat sekolah tadi Nuha belum makan."
Aku cuba menyuarakan kebenaran yang aku yakin tidak begitu penting bagi Mak Su Kinah.
"Kau lapar ke, kau nak mati kebulur ke, ada aku kesah ke, hah?!"
Tangan Mak Su Kinah mula menjalar ke seluruh badanku. Dia mencubit, memukul dan menampar tubuhku yang sememangnya sudah lemah.
Pranggg...
Amukan Mak Su Kinah terhenti. Mataku dan matanya sama-sama memandang pinggan kaca yang sudah pecah berderai di atas lantai.
"Anak haram tak guna!!!"
Jeritan Mak Su Kinah menggegarkan ruang dapur. Matanya mula berubah merah seperti biji saga.
"Mak su... Sakit, mak su. Jangan buat Nuha macam ni. Nuha minta maaf, mak su."
Aku terus merayu. Tangan Mak Su Kinah makin galak memukul tubuhku. Aku ditolaknya hingga tersembam ke lantai.
"Berani kau pecahkan pinggan aku. Aku beli mahal-mahal pinggan ni. Kau memang sengaja kan buat semua ni?!"
"Tak, mak su. Nuha tak sengaja."
Saat itulah kaki Mak Su Kinah mengambil peranan. Sepak terajang mula mengambil tempat.
"Mak su, sakit..."
"Kau memang patut pun rasa sakit! Sesakit apa yang aku rasa! Hati aku ni bernanah, tau tak?! Semuanya sebab kau dengan mak kau tu! Dari dulu tak pernah menyenangkan hidup aku!"
Begitu sakit tubuhku disepak oleh ibu saudaraku sendiri. Saat ini aku hanya memikirkan seseorang. Seseorang yang sentiasa menjadi 'malaikat pelindungku'. Satu-satunya manusia yang menyayangi aku di dunia ini. Dan satu-satunya manusia yang boleh menyelamatkan aku daripada amukan Mak Su Kinah.
Ibu, tolong Nuha. Ibu... Hati kecilku mula merintih.
"Kinah!" Muncul satu pekikan di sebalik langsir pintu dapur.
Sepak terajang Mak Su Kinah mula terhenti. Dia berpaling ke belakang lalu tersenyum lebar apabila melihat jasad suami tercinta berdiri di ambang pintu. Dan aku pula tidak mampu lagi menyembunyikan ketakutan. Makin bertimpa perasaan gerun. Ya Allah, lindungilah hamba-Mu ini...
"Apa pasal bising-bising ni, Kinah? Malulah kalau jiran dengar."
Pak Su Azam menapak perlahan ke arah kami berdua. Bahu isterinya diusap lembut. Dia menguntum senyuman lalu menggeleng beberapa kali.
YOU ARE READING
Mencari Si Pelengkap Hati
General FictionTajuk: Mencari Si Pelengkap Hati Penulis: Farisha Imani Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-0890-65-4 Harga: RM25 (Semenanjung) // RM28 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Oktober 2015 Diskaun : RM3 Postage : Percuma Cara Beli : www.karyaseni.my @ Aplikasi K...