2.1

1.7K 46 15
                                    

(Gästskrivet ännu en gång)
Allt gick plötsligt så fort. Julafton kom närmare och närmare för var dag som gick. Och sedan så pang, var det den 24 december och jag vaknade upp med ett stort leende på läpparna.

Julen var något jag älskat ända sedan barnsben, likt min pappa. Snabbt sköt jag bort tanken på min pappa då jag inte hade någon lust att börja julaftonsmorgonen med att gråta.

Min mobil plingade plötsligt till och ett förskräckt pip flög ut ur min mun och jag gömde mig under täcket. Dock insåg jag snabbt att det inte var en massmördare som kommit för att styckmörda mig utan att det var min mobil som gett ifrån sig ljudet. Jag skrattade smått åt mig själv innan jag vände ner blicken i mobilen. Ett sms från Ogge. Leendet som fanns på mina läppar blev om möjligt större medan jag låste upp mobilen.

OG boy
08.51
'God Jul Princess, lust att spendera din julafton med mig? ❤️'

Jag knappade snabbt in ett svar.

Alyssa
08.53
God Jul Ogge. Såklart jag vill, jag kommer om 20??

Jag väntade inte på svar utan la ifrån mig mobilen och hasade mig upp ur sängen för att gå och ta en dusch. Jag samlade ihop underkläder att ha på mig och även en matchande outfit att spendera min julafton i.
Det bestod av en röd klänning som slutade strax över knäna, även ett par söta sockor med renar på och såklart en tomtemössa.
Med famnen full av kläder traskade jag in i badrummet precis utanför mitt rum där jag klädde av mig och klev in i duschen.

Jag suckade nöjt när det varma vattnet omslöt min smått kyliga kropp.
När jag var klar stängde jag av kranen och vred ut vattnet ur mitt hår medan jag lindade en handduk runt min kropp.
När jag var någorlunda torr drog jag på mig mina underkläder och trädde sedan på klänningen. Som vanligt kunde jag inte dra upp dragkedjan själv så jag satte på mina sockar och sprang ner till mamma.
"Dra upp", beordrade jag henne där hon stod och gjorde knäck medan julmusik hördes från högtalarna. Hon vände sig om och log glatt mot mig.
"God jul på dig med", sa hon medan hennes händer fumlade med dragkedjan bak på min känning.
"Så", sa hon och jag log tacksamt innan jag sprang upp för trappan igen och startade locktången. Medan locktången blev varm passade jag på att sminka mig. Concealer, mascara och fylla i ögonbrynen. Enligt mig inte alls mycket smink.
Jag avfyrade ett nöjt leende mot min spegelbild innan jag återigen vände mig mot min locktång och började locka.
Nöjt inspekterade jag min spegelbild och tog ner min favorit parfym som luktade svagt vanilj. Jag sprejade några sprut och sprang sedan ner till mamma ännu en gång.

"Jag sticker ett tag, men jag kommer hem om någon timme", jag snurrade runt ett varv och log stort mot mamma.
"Gör så gumman, ring om jag ska hämta dig", hon log minst lika stort tillbaka medan hon riktade uppmärksamheten till knäcken igen.

Jag skuttade glatt ut i hallen och drog på mig min vinterjacka, skor, mössa och vantar för att sedan be ge mig ut i vinterns kyla.

Turen var på min sida och jag slapp vänta mindre än 2 minuter innan bussen rullade in och värmen slog emot mig. Jag blippade mitt blåa SL-kort och ett lågt "god jul" lämnade mina läppar. Busschauffören svarade glatt god jul tillbaka och jag tog mig bakåt i bussen för att hitta någonstans att sitta. De flesta sätena var tomma vilket inte var så konstigt då det var julafton och de få som var upptagna skulle säkerligen hem till någon släkting för att fira jul -eller så firade de inte jul. Hel knäppt enligt mig, jag menar julen var det mysigaste på hela året. All den mysiga julmusiken, julklappshandeln, dofterna, baket, granen -och ja, allt helt enkelt.

***

Min hand gjorde jag till en boll(wtf) och bankade på den vita dörren in till Ogges hus. Steg hördes inifrån och om man lyssnade noga kunde man höra den stämningsfulla julmusiken. Dörren öppnades och snart stod jag inlindade i Ogges varma farm. Fjärilarna i min mage släpptes lös och jag virade mina armar runt honom.

"God Jul Alyssa", log han och släppte efter på kramen.
"God Jul Oscar", sa jag och kollade upp på honom med ett leende. Jackan krånglade jag av mig och likaså resten av ytterkläderna som klädde min kropp.

"Vad fin du är", sa Ogge och granskade min outfit med lysande ögon.
"Detsamma måste jag säga", svarade jag ärligt och inspekterade honom med en gillande blick.
När jag var klar med min inspektion räkte fram tre julklappar. Han kollade chockat ner på paketen som var inslagna i ett gulligt rött papper med snöflingor på.

"Tack, men du behö-" jag avbröt honom, "men jag ville!" Han gav mig en stor kram som jag glatt besvarade innan han drog med sig mig till hans rum.

"Sätt dig", sa han och nickade mot hans bäddade säng medan han la paketen han fått från mig på hans skrivbord. Jag gjorde som han sa och han böjde sig ner under sängen för att dra fram något.
De prasslade något otroligt och jag stack nyfiket fram huvudet för att se vad han höll på med. Ut drog han ett stort paket följt av två små.
Jag kollade chockat på honom och jag skojar inte när jag säger att det stora var större än halva mig.

"God jul", sa han ennu än gång och gestikulerade mot paketen som nu låg placerade mitt på hans vita golv.

"Vi öppnar varannat", sa jag exalterat och han skrattade smått men nickade sedan.
"Jag börjar!", skrek jag och flög ner på golvet.
Såklart började jag med det minsta paketet. Jag rev av de söta julpappret med renar på och snart låg en liten ask i min hand. Jag lyfte försiktigt på locket och såg ett halsband med ett hjärta som berlock. Jag tjöt glatt till och lät Ogge sätta på det. Hans fingrar nuddade min nacke och varje gång gick det en stöt igenom min kropp.
"Så", sa han nöjt och jag log glatt mot honom.
"Tack Ogge, du är bäst!" Han flinade mystiskt.
"Vänta du bara, du har två paket kvar." Jag gav honom en nyfiken blick och han började öppna ett av paketen jag haft med mig. I den låg en tröja jag visste han hade velat ha och mycket riktigt tjöt han av glädje när de mjuka tyget nuddade hans fingrar.
"Tack, tack tack" tjöt han och borrade in ansiktet i tröjan. Jag skrattade och började ivrigt öppna nästa. Och så höll det på. Ända tills bara ett paket var kvar. Det jätte stora.

Jag slet nyfiket av pappret och fann en rektangulär kartong. Jag lyfte av locket och direkt när jag såg var det var satte jag händerna för munnen.

Innanför lådan, låg en gitarr.

Sms//O.mWhere stories live. Discover now