Zeu al lumini, al zilei şi a artei
Protector al poeziei şi al muzici, conducător al corului muzelor
Fiul lui Zeus şi a lui Leto, iar din pricina faptului că Hera nu i-a oferit lui Leto un loc pentru a naşte, Poseidon a scos din adâncurile mări insula Delos pe care Leto îl naşte pe Apollo şi pe sora lui geamănă Artemis.
Apollo era zeul invocat în călătorii de cei care navigau pe mare, care proteja oraşele şi noile construcţii. Se spunea că împreună cu ar fi ajutat la reconstruirea cetăţii Megara, care fusese distrusă. În sfârşit, Apollo era considerat ca zeu al luminii şi era identificat adesea cu însuşi Soarele. Era serbat în numeroase centre ale lumii greceşti: la Delphi, Delos, Claros, Patara.
Principalele lui simboluri erau:
Arcul- simbolizând arma lui de temut
Lira-Simbol ca zeu al muzici
Dafinul (laurul)
Şarpele Phython
Crescând miraculos de repede, la numai câteva zile după naştere, Apollo, al cărui arc şi ale cărui săgeţi deveniseră temute, a plecat la Delphi, unde a ucis şarpele Phython, odinioară pus de Hera să o urmărească pe Leto şi care ulterior devenise spaima întregului ţinut. După aceea, Apollo a înfiinţat acolo propriul său oracol, instaurând totodată şi Jocurile Pitice.
Uciderea ciclopilor
Fiul lui Apollo, Asclepios a fost învăţat de centaurul Chiron în tainele medicinei, dar pentru că nu s-a mulţumit doar cu vindecarea şi a început şi să învie morţi a primit de la Zeus pedeapsa capitală fiind ucis cu traznetul.
Prin urmare, deoarece Apollo nu se putea razbuna pe Zeus, decide să îi ucidă cu săgeţile lui pe ciclopi deoarece ei erau cei care au făurit traznetul lui Zeus. Drept pedeapsă Apollo a fost osândit de Zeus să slujească timp de un an, ca sclav, pe un muritor. El şi-a ispăşit pedeapsa păzind turmele lui Admetus.
Cuceririle lui Apollo
Apollo a iubit numeroase nimfe şi muritoare, printre care pe Daphne, Cirene, Marpessa, Cassandra şi uneori chiar tineri ca Hyacinthus şi Cyparisus.
Portretul lui Apollo
Zeul era înfăţişat ca un tânăr frumos şi înalt, cu o statură zveltă şi impunătoare. Era reprezentat, uneori, cantand la lira. Atributele lui erau multiple: iniţial, Apollo era considerat ca o divinitate temută, răzbunătoare, care, justificat sau nu, răspândea molimi sau pedepsea cu săgeţi aducătoare de moarte pe oricine îi stătea împotrivă.
Oracolele lui Apollo
Era socotit totodată zeu vindecător, priceput în arta lecuirii. Avea darul profeţiei, de care erau legate numeroasele lui oracole. Dintre acestea, cel mai vestit era cel de la Delphi. Se spunea că, îndrăgostit fiind de Cassandra, fiica regelui Priam, Apollo ar fi iniţiat-o şi pe ea în această taină.
CITEȘTI
Mitologie si creaturi supranaturale moderne
RandomMitologia este un ansamblu coerent de întâmplări care descriu o religie sau un sistem de valori.