Zalmoxis-Zeu Dac

357 7 3
                                    

Zeu Suprem
Zalmoxis/Zamolxis/Zamolxe indiferent de denumirea care îi este atribuită este considerat zeul suprem din panteonul geto-dacic. Privit dintr-o altă perspectivă el reprezintă marele reformator al religiei geto-dacice, datorită lui poporul dac ajungând să creadă în viaţa.

Zeu urs
Provenind de la un cuvânt din vocabularul tracic, "zalmos" tradus "blană" ceea ce crează o legendă conform căreia la naştere asupra lui a fost aruncată o blană de urs, de aici Zamolxis fiind considerat de mulţi istorici un zeu urs.

Zeu al pământului
Într-o altă interpretare a istoricilor, Zamolxis provine de la cuvântul trac "zamol" fiind tradus pământ astfel fiind considerat zez al pământului.

Cultul lui Zamolxis
Cultul Zamolxian era un cult dedicat zeului suprem din mitologia dacă, adepţii acestui cult nu se credeau nemuritori, ci încercau a dobândi nemurirea, prin diverse ritualuri.
Principale erau două ritualuri, unul al morţi, ocult. Urmat de un ritual al reântoarceri pe pământ în forma nemuritoare.
Religia pe care el o cere poporului său era un cult al soarelui, al salvări sufletului prin nemurire.

Ritualul sacrificiului
Este unul dintr-e cele mai semnificative ritualuri geto-dacice, care avea rolul de a aminti poprului diferenţa supremă într-e omul simplu şi zeu.

Zamolxis printre oameni
Herodot afirmă în scrierile lui că Zamolxis ar fi trăit în insula Samos fiind unul dintre ucenici lui Pitagora, cu 20 de ani mai tânăr ca acesta, astfel se crede că anul în care el s-a născut este 560 Î.H.
Conform legendei, el se naşte în centrul cetăţi Sarmisegetuza Regia, loc în care se găsesc şi azi rămăşiţe din cel mai important templu dedicat lui.

Reformator al dacilor
Zamolxis a venit cu multe reforme religiase şi sociale pe baza cărora a încercat să civilizeze poporul geto-dac. Printre învăţăturile lui Zamolxis, 10 erau cele mai importante, un fel de cele 10 porunci ale creştinilor de azi.

Cele 10 învăţuturi ale lui Zamolxis
1-Opune-te răului, respectă adevărul, caută dreptatea şi umple-te de lumină în suflet. Urmând acestea puterea întunericului scade.
2-Trăieşte în armonie cu oamenii, dar dacă ei nu sunt paşnici trebuie confruntaţi pentru că minţile le sunt stăpânite de întuneric.
3-Omul care greşeşte să-şi repare complet faptele rele, dacă mai este posibil, iar dacă nu să-şi primească pedeapsa pentru greşeli.
4-Respectă pe oricine, dar dacă cineva nu merită onoarea pe care i-o dai atunci ignoră acea persoană.
5-În tot ce faci urmează lumina.
6-Cei care dobândesc Spiritul Înţelepciunii sunt nemuritori.
7-Zeilor nu le face niciodată sacrificii bazate pe omorârea fiinţelor şi pe distrugerea de flori şi fructe; divinităţile nu au nevoie de ofertele materiale ale oamenilor. Sacrificiul tău trebuie înţeles ca renunţarea la dezordine în gânduri, vorbe şi fapte.
8-Învaţă de la orice popor ceea ce are mai bun, astfel lumina neamului tău va străluci mai puternic.
9-Trăieşte simplu, frumos şi drept.
10-Să priveşti flacăra focului sacru, legătura ta cu divinitatea.



Mitologie si creaturi supranaturale moderneUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum