Langkawi

397 17 0
                                    

Waktu sekitar tahun 2000 time tu cuti Chinese New Year. Aku satu family pergilah bercuti ke Pulau Langkawi.

Masa perjalanan nak ke sana semua ok tapi segala pengalaman ngeri ni berlaku sesampai je kami satu family ke chalet itu.

Chalet kami cantik! Luas! Besar dan sungguh menggagumkan. Tapi itu pada waktu siang.

Nak dijadikan cerita, masa kami sampai dah waktu petang tapi tak lah lewat petang. Masa masuk je chalet tu, aku muka rasa macam aku atas air. Aku punya badan berhayun macam berombak. Sumpah tak tipu!

Kau nak tau macam mane rasa dia? Macam kau berdiri atas papan plywood terapung atas laut! Yes, itu punya beralun feel dia. Lain macam!

Aku pusing tengok family members yang lain samada diorang pun rasa aku rasa. Aneh, semua pun damai je macam takde apa berlaku. Aku nampak badan aku bergoyang ikut ombak naik turun, naik turun tapi diorang macam OK je.

Agaknya adik aku perasan aku macam berdiri je kat ruang tamu tu, dia tanya "Kau ok ke? Asal kau berdiri je kat situ?". Aku pelik, dia tak perasan ke aku dok naik turun berombak atas lantai kayu ni. Aku jawab "kau tak rasa ke lantai ni berombak?". Dia jawab tak. Aku sambung tanya lagi untuk kepastian, "kau tak nampak ke aku macam berhayun ni?". Adik aku muka myampah nak layan aku terus dia jawab, "kau tercegat je kat situ berhayun ke benda! Dah lah jom tengok bilik!!".

Aku masih berhayun ni tapi aku turutkan juga dia ke bilik. Sekejapan bulu roma aku mencanak naik. Aku jalan dalam bilik tu bila aku sampai dekat katil yang tepi tingkap tu, tak semena-mena kaki aku macam dihentikan.

Entah kenapa aku terdetik nak toleh pandang luar tingkap. Macam nak gugur jantung aku bila aku nampak betul-betul kat luar tingkap tu berdirinya sebatang pohon asam. Dah lah pokok asam tu sinonim dengan Pontianak.

Ah sudah! Dah lah katil single bed tu je yang betul-betul tepi tingkap. Katil lagi satu, double decker rapat ke dinding. Adik ngan abang aku pilih katil double decker.

OK, aku buat-buat macam takde benda yang aneh then aku tarik katil tu rapatkan ke sisi katil double decker tu, merge kan jadi ala-ala katil queen size lah. Adik-beradik aku macam pelik lah kenapa aku buat kerja tu tapi aku explain lagi best tidur rapat-rapat. Walaupun diorang tak berapa nak happy, tapi diorang biarkan je aku. Malas nak ruin mood vacation.

To cut short, malam tu kami pergi makan dinner. Aku tak ingat dah lah apa nama kedai tu. Tapi dinner tu tak penting. Yang penting masa on the way back to the chalet tu.

Masing-masing dalam kereta sibuk bercerita pasal lagenda, Mahsuri. Macam mana lepas dia dibunuh, darah dia yang mengalir buat beberapa objek yang terkena darah putih dia tu menjadi putih.

Memang aku pernah baca kat Mastika kata ada orang terjumpa beruk putih lah, buaya putih lah. Aku malas nak dengar sebab sah-sah haiwan yang putih tu haiwan yang dilahirkan dengan penyakit Albino. Keluar pulak cerita ade pokok kelapa putih lagi.

Aku pulak tercabul mulut cakap, "Ah, tu lah! Kang tak memasal benda putih pulak lalu". Immediately after aku tercakap ayat bodoh tu, dan dan lah kami lalu tempat gelap di mana lampu jalan tak fuction.

Skejapan meremang bulu roma aku. Keadaan gelap gelita, suasana terus sepi macam mati. Menyesal weh aku cakap macam tu.

Senyap sepanjang jalan kami sampailah kami sampai ke chalet. Alu dah ngantuk gila so aku lari dulu tinggalkan semua orang nak sampai chalet dulu dari carpark.

Aku lari laju mula-mula then bila aku tersampai je kat pokok asam tu aku terus meremang bulu roma then aku terpaku. Yes, kaki aku macam diberhentikan. Aku secara tak sedar pergi dongak kat atas. Anak mata aku nampak macam ada benda bertenggek.

Fuhhh! Nasib baik bila aku pandang tepat pada dahan-dahan pokok tu, tiada apa-apa pun kelihatan sedang bertenggek. Tapi sumpah aku rasa ada benda perhatikan aku. Aku memang rasa aku tak keseorangan.

Mujurlah mama aku datang kat aku bawak aku masuk bilik. Malam tu waktu aku nak tidur, aku masih rasa tak sedap hati.

Tengah-tengah malam bila semua org dah tidur, aku tak semena-mena terjaga. Nak gugur jantung aku bila aku nampak gadis cantik gila berdiri di kaki katil pandang tepat ke arah aku.

Aku cuma berdoa dia tam kacau aku.

Aku pejamkan mata dan tahu tahu ja dah siang.

Aku janji aku tak akan cabul lagi mulut aku.

TegurWhere stories live. Discover now