"Baik bos" laungku bersemangat. Aku memandang
"Weh aisyah, cer kau tengok ni" aku memandang ke arah tasha.
Okay gila lah.
Dalam plastik tu, ada telur, kubis, sardin, beras, kicap, garam, 3 biji telur, lada, ayam, ubi kentang, kangkung, 3 ketul ayam. 2 tin laici. 2 biji bawang merah dan selabu bawang putih, cili merah, daun bawang
Ada sekeping kertas di dalam plastik
'Guna kesemua bahan. Setiap kumpulan dibenarkan memasak sebanyak menu yang boleh asalkan guna kesemuanya. Seterusnya, menu haruslah bertemakan perkampungan. Setiap kumpulan dikehendaki siapkan segalanya dan bersihkan tapak dalam masa 2 jam. Kumpulan yang tidak menyempurnakan misi ini akan didenda.'
Aduh tak habis habis denda...
"Okay now kita nak buat apa?"soal aku kepada tasha. Dia hanya mengangkat bahu.
"Kau reti memasak?"
"Reti. Tapi masak benda yang senang ja lah aku reti" jawabnya.
Lega hati aku...
"Pak tam tak salah aku, dia reti masak kan?" Soal aku
"Haah dia reti tapi dia pemalas" kata tasha sambil menayangkan muka sekupang.
"Sempat lagi kau mengutuk... aku masak sardin, kau masak telur dada. Telur dada tu kau campur dengan kubis dan lada hitam since satu kumpulan kita ni suka makan pedas."arah aku sambil mengelurkan semua bahan.
"Tapi sis, kayu api belum sampai" pesan tasha.
Hahahahah, lupa pulak.
"Kita potong apa yang patut dulu. Sha, kau tolong gi basuh jap kubis ni dan telur ni. Aku nak kupas bawang and ubi kentang ni dulu" kataku sambil menghulurkannya plastik kubis dan telur. Dia bergerak ke paip yang berdekatan.
Aku keseorangan di situ. Mengupas bawang sambil menyanyi lagu drag me down yang dinyanyikan oleh 1D.
"Rancak nyanyi hakak?" Terjah munirah
"Auch!" Jari ibu aku berdarah.
Munirahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!
"Weh sorry weh sorry" munirah sudah gelabah.
"Kau ni agak lah nak terjah orang pun. Nasib aku tak mati" sempat lagi aku berloyar buruk.
"Kalau setakat terhiris jari, kau kata boleh mati? Memang hospital 24 jam penuh bilik icu tu" balas munirah dengan muka yang menjengkelkan
"Jap! Mana kotak kecemasan team kau?" Soal munirah.
"Tu. Tepi plastik hijau belah kiri kau tu" kataku sambil menunjukkan ke arah plastik itu. Aku menahan kesakitan.
Alaa, setakat terhiris jari ja. Tak kan aku nak marah munirah kot... tak cool langsung!
"Meh sini, aku sapukan ub-" tak sempat munirah menghabiskan kata katanya.
"Eh tangan kau kenapa?" Tanya tasha. Dia meletakkan bahan bahan tadi ke atas surat khabar yang dibentang.
"Aku terhiris jari aku sendiri" jawab aku. Munirah sedang membuka plastik plaster.
"Jangan risau aku takda apa apa" kata aku. Tasha berasa lega. Munirah pula masih rasa bersalah.
"Weh aku blah dulu, dr danish dah balik" aku menangguk tanda faham.
"Kau okay dak ni? Kalau tak okay, kau duduk ja. Biar aku ja buat" kata tasha. Aku menggeleng kepala.
"Aku okay. Jom lah kang pak tam marah pulak. Lambatnya diorang ni. Cari kayu api ke buat kayu api?" Keluhku sambil mengupas bawang.
YOU ARE READING
"Pensyarahku suamiku" (SLOW UPD)
RomanceNur aisyah umaira. nama diberi oleh keluarga kandungnya. berumur 22 tahun. hidup dengan family angkat. hidup sebatang kara kalau family angkat dia takda. semua family angkat dia sayang akan aisyah umaira kecuali bakal suami dia a.k.a ABANG ANGKAT mu...