Part 36

21.9K 467 134
                                    

"Cepat siap. Eh? Aku lupa nak bagitau engkau. Harini kelas dr danish cancel" kata Munirah. Hampir terjatuh rahang aku dibuatnya.

Dalam mimpi tadi, Munirah pesan benda yang sama juga...

"Kenapa cancel?" Soal aku semula. Hati aku sudah berdegup kencang

"Kau ingat aku isteri dia ka apa? Manalah aku tau. Aku yang sepatutnya tanya kau kenapa dia cancel kelas... ni tak, aku pulak yang ditanya" bebel munirah. Aku ketawa kecil. Jauh sekali jawapan dalam mimpi kalau dibandingkan dengan jawapan realiti...

"Aku nak siap siap nanti kau hantar aku tau" pesan aku dan terus pecut masuk bilik air.

*****

Aku ternampak kasut danish danial yang terdapat di rak kasut di halaman rumah. Begitu juga kereta milik danish. Aku menelan air liur. Aku melangkah kanan apabila masuk ke rumah.

"Assalamualaikum" aku memberi salam. Tiada siapa diruang tamu. Tiada juga jawapan salamnya. Aku terdengar bunyi hingar bingar di dapur. Ya, suara mak som dan puteri.
Aku menghayunkan kaki aku dengan cepat ke dapur. Aku memberi salam buat kali kedua. Mak som dan puteri jelas sekali terkejut dengan kehadiran aku. Puteri lari ke arah aku. Dengan cepat, aku memejam mata. Aku fikir aku akan terima satu 'hadiah' istimewa dari puteri.

Ya, hadiah yang dimaksudkan tu adalah sebuah tamparan.

Eh? Jap. Kenapa tangan puteri tidak berada pada pipi gebu aku? Kenapa ada pada pinggang aku? Eh?

"Kakak! Puteri rindu separuh mati dekat akak" katanya sambil peluk tubuh aku. Aku membuka mata. Aku menghembus nafas yang agak kuat. Aku tersenyum kelat padanya.

"Kakak pun sama" kataku. Jujur, memang aku rindukan puteri. Tapi lebih kepada mulut pot-petnya itu. Kini, tiba pula masa mak som untuk memeluk tubuhku. Katanya, dia rindu aku sampai tak tidur malam.

Uish, mak som ni nampak beno nipunyeeewwww.

"Mak som... mak som masak apa?" Soal aku sambil memanjangkan leher aku untuk melihat menu masakan hari ini. Rindu sangat nak rasa masakan mak som dengan umi.

"Maaflah aisyah sayang. Mak som masak bubur je dulu. Mak som ingat kejap lagi mak som nak masa masak lemak cili padi dengan sambal sotong bersama petai" katanya. Kata kata itu sudah cukup untuk membuatkan air liur aku bertakung dalam mulut. Tunggu masa nak meleleh keluar saja.
Eh? Tapi kenapa masak bubur?

"Tapi... kenapa mak som masak bubur?" Soal aku. Mak som memandang ke arah puteri. Puteri tersenyum.

"Kakak, abang demam panas" katanya. Hampir saja rahang aku jatuh.

"Mana abang?" Soal aku. Puteri menunjukkan ke arah atas yang bermaksud 'danish di atas. maksudnya danish ada dalam bilik kesayangannya. aku berlari lari anak ke bilik danish sebaik sahaja puteri menjawab soalannya.

aku mengetuk pintu danish. hmmm tiada sahutan? aku memulas tombol pintu bilik danish. bapak sejuk duhhhhh. aku mencari remote aircond untuk turunkan suhu.

okay gila, 18°C dia buat..

aku duduk merenung tubuh yang diselimuti selimut tebal berwarna koko itu.

Ya Allah, derhakakah aku terhadap suamiku? dia demam ketika aku tiada disisinya...

dosanya aku..

maafkan aisyah, abang...

aisyah sayang abang...

"abang minta maaf" ungkapan yang buat aku terbangun dari dunia aku. aku terkejut. aku bangun dari dudukan aku. aku melangkah untuk duduk menghadap danish.

masyaAllah. pucatnya muka dia...

"aisyah..............." danish menyeru nama aku.

dia minta maaf........? dekat aku......??

"abang" panggil aku. masih dia tak bangun

"abang, aisyah ni"

aku lihat matanya mula untuk membuka. aku tersenyum manis bila dia membuka mata perlahan lahan.

"sayang" panggilnya.

"abang" panggilku semula.

"abang.." dia memandang tepat anak mata aku untuk mencari keyakinan (#EhEh) dia menggengam tanganku erat.

"abang minta maaf" katanya dengan suara garaunya.

aku geleng kepala.

"tak abang, aisyah yang patut minta maaf. aisyah isteri yang tak layak untuk abang. aisyah terlalu ikut emosi. aisyah minta maaf abang" aku mencium tangan suami aku. sesungguhnya aku rasa berdosa yang amat sangat..

"argh sakit sayang" danish mengaduh kesakitan.

"huh? sakit kat mana abang?" aku sudah cemas. mau tak cemas? bini mana tak cemas sayang oiiii kalau laki tengah sakit

"kat sini. nak ubat.." kata danish sambil memuncungkan mulutnya.

eiiiii orang tua ni tak padan dengan sakit niiiii. boleh tahan miang cekodok basi denni..

"sakit-sakit pun miang lagiiii" aku mencubit lembut pipi putih danish.

danish tersenyum gembira buatkan hari aku sumpah gembira nak matiiiii weiiiiii. aduh parah ni parah ni.

"okay la abang bertolak ansur dengan sayang. disebabkan sayang lama tak tidur dengan abang, sayang dikenakan denda"

aduh denda apa pulak. kat kelas kena denda sini pun kenaaaaa juga..

"denda apa pulak abang" dahi aku berkerut seribu. parah sungguh demam dia ni...

"nak muah kat sini" katanya sambil tunjuk di pipi kirinya.

"eiiii taknak la. takda denda lain ke?" tanya aku

"syurga di bawah telapak kaki siapa ya? ehh ke sayang nak tempat yang lebih strategik? dekat sini.." dia tunjuk di bibir merah jambu dia. eiiiiiiiiiii dia ni kan...

"eiiii awak ni kan..." aku mengeluh kecil. selepas beberala detik, aku mendekati wajah aku dekat dengan wajah milik danish

danish tersenyum penuh makna...

"Danish,-"

TBC

HI ASSALAMULAIKUM SEMUA,
MAAFLA ATAS KELEWATAN YANG TERAMAT SANGAT LEWAT NI HAHAHHAHAHA

NAK TANYA ADA TAK, YANG DARI KOLEJ MATRIKULASI PULAU PINANG? DROP COMMENT KAT BAWAH YA.

OKAY LAST LAST, SELAMAT HARI RAYA KORBAN YA SAYANGS.

As usual, sorry for any typing errors. too lazy nak fix balik kehkeh

"Pensyarahku suamiku" (SLOW UPD) Where stories live. Discover now