part 13

23.8K 628 15
                                    

ayat danish menusuk peparu aku.

'kau nak mati ke apa ke'

takda kah perasaan kasih sayang walaupun setitis? no tak. Aku yang bodoh! ya aku yang bodoh! aku yang terlalu percayakan dia dan terlalu mengharap.

"okay aisyah stop. now kita buat selamba saja macam nothing happen. tak payah nak overacting sangat. now aku kena keluar dari bilik ni and buat macam biasa. ya. betul!" aku melangkah keluar dari bilik. dan wow sunyi gila siot! mana semua orang? aku cari kelibat puteri, umi, abah dan em danish. dan ya great great sangat ugh. aku nampak kelibat danish. di biliknya.. main candy crush miliknya. ceh!

"em dr" aku menyapanya

"oh kau ke? ingat mati dah tadi." kata danish sinis sekali.

tak pa biarkan aisyah. aku tersenyum hambar walaupun hati aku... sudah jangan fikirkan pasal hati.

"mana semua orang?" tanyaku

"entah" jawab sepatah.

"okay" aku keluar dari biliknya. sungguh sakit hati bila bercakap dengan manusia macamni. apa susah call jelah umi ke puteri ke? oh ya mana handbag akuuuu?! tadikan aku pengsan. oh ya ALLAH. aku masuk semula dan..

"kau nak apa lagi?" marah danish

"mana handbag saya?" tanyaku

"kat ruang tamu. dah kau blah sekarang" kalau danish. amboi balas dendam nampak? aku hanya memekakkan telinga. aku menutup perlahan. aku menuruni anak tangga dengan malasnya. ya handbag warna koko atas laci kucapai. ku buka zip dan ambil fonku.

guess what? 18 missed call from ira (nickname for munirah)

gila doh kalau aku call dia balik dah sah sah aku kena bebel. aku ambil harta harta aku naik ke bilik. sambil itu aku mendail nombor telefon ira. masuk bilik aku terus kunci.

'hello assalamualaikum' aku mulakan bicara dengan memberi salam. yelah kitakan orang islam kalau jumpa ka apa ka kena bagi salam. dapat pahala wuuu

'waalaikumusalam. eh cek kak? baru nak call? nak patah jari ibu aku menaip nombor fon kau then call kau entah berapa banyak kali. kau kat mana?' kata ira. huh see? memang hobi dia membebel. korang kena faham

'sorry ira. aku baru lepas solat asar terlelap sekejap lepastu. aku ada ja kat rumah. yang kau gedik call aku sampai 18 kali dah kenapa? macam urgent sangat' kataku.

'aku saja ja tadi. bosan weh! act tadi aku call ada dua sebab firstly sebab aku terlalu bosan second aku nak ajak kau lepak rumah aku. since kau tak jawab panggilan aku. aku pun give up and kau nak tau dak?' seperti memberi ucapan sahaja.
'apa dia?' tanyaku

'sekarang aku busy. kau call wrong timing. dah aku blah dulu. assalamualaikum' katanya. belum sempatku menjawab salamnya terus dia memutuskan panggilan tu. kawan siapa ni huh? kurang asam. salamnya ku jawab perlahan sambil mengeluh. ada kawan tapi kawan macam otak wayar terputus. nasib badan!

aku mengambil keputusan untuk membersihkan segala kotoran pada tubuhku. bagiku, mandi adalah salah satu cari BAGIKU untuk melepaskan stress selain daripada mengambil wudhu.

aku menyanyi sambil mandi. aku menyanyi dengan kuat. terlalu tertekan.

selesai mandi... pakai baju..

aku keluar dari bilik tidurku. aik? umi belum balik? aku rasa aku mandi dah 45 minit lebih. tak balik balik lagi. em nak maghrib dah pun. aku melangkah kaki ke bilik suamiku. ku pulas perlahan lahan tombol pintu itu jikalau tersilap langkah habis gegendang telingaku terbelah dua dipekiknya. macam eksperimen kimia pula ya? what a life.

Ya Allah mamat ni tidur! nak maghrib dah ni.

aku duduk dibirai katil. inginku kejutnya. mana elok tidur nak maghrib. tak pasal pasal mental pula suamiku. banyak kesan jikalau tidur lepas asar salah satunya adalah akan jadi gila. pelupa and so on. nak tak nak aku kena juga gerak. aku isterinya! tanggungjawabku juga

"awak! bangun! bangun! jangan tidur dah. nanti jadi mereng siapa susah? saya juga. harap muka handsome tapi sayang mereng pula. huh? siapa susah? saya juga. bangun" aku mencuit lengannya. takut aku nak sentuh lebih lebih.

"bangunlah abang danish" saja aku tekankan perkataan abang itu. itu salah satu perkataan yang sangat sangat sangat lah sangat suami aku anti. dia paling anti bila aku yang sebut. bukan mati pun aku panggil dia abang? ye tak? dah tiga kali aku kena marah dengan dia sebab hal ni lah. ek eleh macamlah orang nak sangat panggil dia abang. tak hengen!

ya itu dia dosa free! kutuk suami sendiri! hahahahhahah

kulihat suamiku menggeliat kecil. cepat cepat aku berdiri. suami aku menggosok matanya. bruh! can you not...

"em kau nak apa?" katanya separuh bangun separuh tak sedar

"nak awak.." kataku

"eh tak maksud saya, saya nak awak bangun. dah nak magrib ni" sambungku. fuh nasib dia tengah mamai. kulihat dia mengetepikan selimut tebal itu ke sebelah tepinya. kemudiannya dia menuju ke bilik air. paip air dibuka. mukanya dicuci. selesai sesi mencuci muka, dia masuk ke dalam bilik semula. bibirnya terketar ketar mungkin dia kesejukkan. mana taknya? suhu aircond yang dipasang 17℃ tambahan pula mukanya yang basah. ku gelengkan kepala..

"awak dah solat asar?" tanyaku. aku kalau boleh tak nak tanya. takut punya pasal. tapi ni bukan hal main main ni hal paling penting. macamna kalau suami aku mati sebelum solat? dan masa itu pula aku tak tegur dia untuk bersolat? ya Allah! minta dijauhkan segala benda tu. suamiku bergerak ke arahku

"dah" jawabnya sepatah. memandang ke arah anak mataku dengan tepat, jitu dan persis. cis! fizik everywhere

"oh okay" aku melangkah untuk keluar dari bilik. tetiba aku rasa ada tangan memegang pergelangan tangan. tak lain tak bukan tangan suaminya. aku tak pandang ke arah belakang.

"ada apa apa lagi ka?" tanyaku tanpa mengadapnya

dup dap dup dap..

oh tolong jangan berdegup kuat sangat!

"nothing tapi boleh tak kalau kau tengok aku sekejap. sekejappp~~~ ja" rayu suamiku. kini, aku mengadap suamiku

"kenapa?"

diam~~~

"kenapa ni? kalau takda apa apa saya keluar dulu" aku melangkah untuk keluar dari biliknya. tanganku lagi sekali disambar olehnya dan kepala aku selamat mendarat di dada sasanya.

"aku..." suaranya seperti berketar ketar

"aku nak..."

"abang! umi pang.." ayat puteri tergantung saat terlihat keadaan aku dan danish yang dalam keadaan 'berpelukan'. kepala aku masih pada dada danish. oh malunya!

"aduh kenapa tak kunci pintu" kata puteri sambil menutup pintu dengan kelam kabutnya.

"err.. awak.. umi panggil" aku menolak danish dengan lembut. ya! memang! memang aku nak larikan diri! kulihat bibir danish masih berketar ketar. aku melangkah ke arah almari dan ambil baju tebal. aku menghulurkan baju itu kepadanya. diam sahaja. tidak menyambut baju yang dihulur olehku. ish! aku jugak! aku menyarungkan sendiri baju itu kepada badannya. reaksinya em agak terkejut dengan perbuatan aku. selepas itu aku keluar dari bilik... kubiarkan dia dalam keadaan kejut. agak kejam ya disitu

tbc

hopefully you guys love it. selamat berbuka puasa :D salam ramadan #syukurselalu. oh ya! ni acc saya lagi satu leeghae . dipersilakan follow :D thank you and sorry for my typing error or whatever. do vote and drop ur comment. assalamualaikum

"Pensyarahku suamiku" (SLOW UPD) Where stories live. Discover now