Bab 1

782 69 2
                                    

[ 8 : 30 am ]

Hwae Ji mengenakan gaun merah paras lutut yang bercorak bunga dan cekang kepala berwarna putih. Lip tint merah jambu dicalit di bibirnya yang mulus dan sedikit bedak berjenama di sapu pada muka.

Hwae ji : Hm , apalah nasib aku kena tinggal sensorang nanti. Heish.

' ting tong '

Nasib Kondo ni ada lonceng . Hm, driver ayah ambil aku lah kut . Tak payah susah-susah nak tunggu bas atau teksi kat bawah. Hoho. Dengan rasa semangat, dia membuka pintu tersebut. Apabila dia melihat, orang lain, bukan driver ayahnya.

Eh ? Ni..

Taehyung membuntangkan matanya, aduh. Minah ni rupanya, haish. Kalau tak, aku tak tekan lonceng ni. Semak betullah. Ingatkan lelaki , rupanya minah keparat ni.

Hwae Ji tayangkan muka kereknya.

Hwaeji : kau nak apa?

Taehyung : Hm aku taknak pape but kau boleh anggap aku tersalah tekan butang lonceng ! aku ingat yang pindah depan rumah aku , bilik 304 ni, perempuan cantik tapi perempuan beruk rupanya. Heh.

Gigi aku di ketap kuat. Geramnya! Mamat tak guna! Tapi maksudnya, dia duduk depan rumah aku, bilik 302 ?! Frustnya! Terpaksa lah, aku berdepan dengan mamat kurang ajar ni! Apsal lah tak duduk dekat stor barang tu je!

Hwaeji : Mulut kau ni patut di berus dengan berus jamban tahu tak?! Bagi takde lagi kotoran degil yang jijik tu!

Taehyung ketawa sinis.

Taehyung : Apsal ? Jeles ? Daripada layan minah kerek macam kau ni, baik aku blah.

Taehyung meninggalkan bilik 304 dan menekan butang lift ' turun ' , manakala Hwaeji pula terus mengambil beg bimbitnya dan kunci bilik dengan cepat. Setelah keluar dari biliknya, dia terus mengunci pintunya dengan pantas apabila ternampak Taehyung hendak melangkah masuk ke dalam lif.

Hwaeji : Taehyung! Tunggu!

Senyuman jahatnya terukir.

Taehyung : Heh, bye!

Hwaeji dengan pantas berlari ke lif tetapi Taehyung telah menekan butang ' tutup '.

Hwaeji : Bwo?! Kejamnya dia ni! Dasar dayus punya jantan! Dah pukul 8:50 pagi?! Hish , kena cepat ni!

Pintu tangga yang berada di sebelah lif, di buka dan menurun tangga dengan selaju yang mungkin. Akhirnya dia sampai juga ke tingkat bawah dan baru sahaja ingin membuka pintu untuk keluar, muncul pula mamat kurang ajar itu.

Taehyung : Alo, kesiannya kena turun tangga. Mesti penatkan? Padan muka kau! Haha!

Dia terus beredar meninggalkan Hwaeji yang sedang membuat riak bengang padanya. Cis! Tak beradab punya mamat, tunggu la kau! Aku boleh balas balik ah.

IPhone 6s nya mula berbunyi di dalam beg bimbit. Lantas dia mengambil telefonnya sambil berlari ke pintu utama.

Puan Cha : mana kamu ni? Lagi berapa minit je omma appa nak cop passport, semua. Kamu bangun lambat ye ?! Ppalli!

Ni semua salah mamat tu! Ottokhaji?! Nanti tak dapat jumpa omma appa , kalau dorang dah berlepas! Harap sempat!

* * * * *
15 minutes later

Setelah membayar duit teksi, dia keluar dari pintu kereta tanpa ditutup dan berlari selaju yang mungkin. Lalu seseorang menyapa Hwaeji yang kelihatan gelisah.

" kenapa ni, cik? "

Hwaeji : Kapal terbang yang.. bagi.. belah.. Amerika dah berlepas ke?

" Oh, baru je, cik .. kenapa ? "

Hwaeji hampir menitiskan permata jernihnya. Ah, tak.. takkan laa..

Hwaeji : a..ah, ani..

Hwaeji berjalan seperti tiada haluan. Kakinya menggigil dan jalan terhuyung-hayang . Kalau tak sebab, mamat tu, takkan jadi macam ni punya!

Seorang lelaki yang sedang berdiri di luar pintu utama, ternampak perempuan yang sedang berlanggaran dengan orang sekelilingnya.

" Woi, buta ke?! Muka comel tapi mata takde! Kang aku tampar.. "

" Pandang tengok depan lah! Dasar buta! "

Hwaeji : Lantak aku lah! Kau tu yang buta!

Hwaeji seperti terlebih emosi. Perasaannya bebaur marah dan sedih. Lelaki yang melihat itu, terus menolong Hwaeji.

" Maafkan dia , ahjushhi. Mungkin dia sedang bersedih.. or marah.. papepun, maafkan dia ye "

Pak cik itu menjeling tajam pada Hwaeji lalu meninggalkan mereka berdua. Hwaeji masih memandang lelaki yang menolongnya tadi, atas dan bawah. Dia langsung tak kenal mamat ni.

Hwaeji : Kau sape?

Lelaki itu tersenyum manis padanya.

" Junhui "

Hwaeji : tak kenal. maaf.

Langkahnya ingin diteruskan tetapi Junhui sempat menarik tangan Hwaeji . Lantas Hwaeji menjengilkan matanya seperti menyuruh Junhui melepaskan tangannya dan serentak juga Junhui melepaskan tangannya.

Junhui : Er, maaf tapi boleh tak kita.. kita lepak? Minum coffee? Just today? Saya kenal awak sejak sekolah rendah lagi, mungkin awak tak kenal saya sebab .. saya ni dulu nerd. But please?

Hwaeji berfikir sejenak dan matanya melihat raut muka lelaki yang di depannya, lelaki itu seperti berharap. Akhirnya, keluhan berat dikeluarkan dari mulutnya. Hwaeji menganggukkan kepalanya.

Junhui tersenyum puas.

Junhui : Kalau macam tu, ikut saya.

Dia hanya mengikut Junhui dibelakang. Rasa pedih masih di dalam hatinya kerana tidak dapat berjumpa ibu bapanya. Tiba-tiba motor besar hitam berada di depannya. Terbuntang luas dia melihat. Gila! Aku dah lah takut naik motor even motor kecil sekalipun!

Junhui telah siap memakai helmetnya. Lalu dia memberi helmet lebih kepada Hwaeji.

Hwaeji : Erk, saya takut lah.

Junhui : it's okay, kalau takut sangat peluk saya kuat-kuat. Kita takde masa, jom cepat.

Tanpa banyak cakap, dia terus memakai helmet itu dan memeluk kuat badan Junhui. Lantas Junhui menunggang motor dengan laju sehingga beredar dari situ.

* * * *
[ Cafe Mocha ]

Mereka berdua berjalan seiringan sampai ke dalam Cafe itu. Tak silapnya, dia memang teringin nak pergi Cafe ni sebab semua kopinya sedap-sedap tapi tak kesampaian. Akhirnya dapat lah dia minum juga kopi kat sini .

" Hm.. nak minu.. cis kau lagi?! "

Terdengar sahaja, suara pelayan lelaki itu membuatkan amarahnya menaik. Dia memandang tajam pada anak mata pelayan lelaki itu. Dalam. Dalam lagi!

======== T B C ========

HAI READERS!

SORRY FOR LATE UPDATE. HOPE KORANG ENJOY! DON'T FORGET TO VOTE AND COMMENTS! ILY ♥ ESPECIALLY SERIOUS READERS . NAH MUAH SETEPEK HAHAHA! AUTHOR AKAN CUBA YANG TERBAIK UNTUK STORY NI.

THANK YOU SO MUCH ✨

Cinta 302 & 304 [ON-GOING]Where stories live. Discover now