Sebaik menapak keluar dari bangunan itu, dia nampak Alif menanti di sisi keretanya. Alif senyum indah. Seperti biasa. Genap dua minggu tidak bersua, Alif memunculkan diri.
" lama dah sampai?"
" 10 minit...."
"Kenapa tak call bagitau nak datang."
"Lupa... turun flight, hantar beg... terus datang sini...Rindu nak jumpa Sayang"
" Sekarang kita nak ke mana?" Soal Ayu lembut.
" ronda-ronda dulu... then kita pergi makan... boleh?
"Mmmm.... Alif tak penat ke?"
"Penat.... tapi kalau tak jumpa susah hati pulak" ujar Alif perlahan.
" Kita terus pergi kedai makanla... duduk2 rehatkan badan. Ko boleh rest sikit"
" Ok sayang" dan kereta meluncur ke tempat yang di tuju. "Sayang nak makan apa?"
" makan kuih-kuih saja lah.. "
Alif bangun menapak ke meja yang meghidangkan kuih-muih. Mengambil pinggan dan memilih. Ayu perhatikan setiap gerak geri Alif.
'Alif memang ada rupa. Mesti ramai yang suka. Kawan-kawan perempuannya saja pun dah ramai, ada di segenap penjuru lokasi. Pergi mana-mana pun orang kenal. Aku ni.. kawan pun boleh kira dengan jari. Tu pun kawan satu tempat kerja, juga kawan-kawan sekolah dulu. Mustahil dia suka kat aku. Agaknya dia bergurau saja kot ari tu. Stress kerja gamaknya' tutur hati Ayu sambil mata tak lepas pandang Alif. Tiba-tiba Alif memandangnya, tertangkap matanya yang sedang memerhati. Ayu buat-buat senyum dan tunduk memandang meja. Malunya..
" Ok tak kuih ni Sayang?" Soal Alif bila langkah sampai ke meja mereka.
" ok aje... yang penting boleh makan. " lalu Ayu mencapai sebiji kuih koci. Mengunyah perlahan. Ayu pandang Alif, Alif pandang Ayu. Ah sudah... pelik jadinya. Rasa janggal tiba-tiba
"Ayu.." seru Alif perlahan. Ayu angkat muka pandang Alif.
"Ayu tak rindu saya? " diam .
" lama saya tahan diri tak nak jumpa Ayu... tapi tak bolehla... rindu sangat-sangat."
Ayu jadi kelu. Tak tahu apa yang perlu dijawab. Rindu ke, soal hatinya. Ya.. memang ada rindu itu. Alif pendamping setia yang selalu ada, kecuali jika dia outstation.
" Rindu juga" jawab Ayu perlahan. Alif sengih.
"Yu.... apa kata kita kawin? "