Qayra berjalan menghentak kaki dalam rumahnya.Sakit betul hatinya tadi!Kalau diikutkan mahu saja dia sumbat mulut lelaki itu dengan kasutnya!Mulut tak reti nak jaga!Errgghhh!!!
Flashback...
Qayra berjalan-jalan sambil berbual di telefon dengan rakan karibnya,Amira.Sedang mereka bergelak ketawa,tiba-tiba...
Dusshh!!!
'Ahh...bala apa pulak datang kat aku ni?'soal hati Qayra.Sudahlah jatuh,bajunya pulak dah disiram kopi panas.Sudah jatuh ditimpa tangga...
"Woi!!!Mata kat mana?!Kepala lutut?!"tempik seorang lelaki dengan mukanya merah menahan marah.
'Maybe this man who hit me just now.Oh...Handsomenyaaaa mamat ni...Tapi mulut kuangajaq!'Kata hati Qayra.Lantas dia bangun dan menjawab kata-kata lelaki itu dengan riak wajahnya yang tidak tertahan marahnya.
"Woi woi...Ni saya nak tanya ni.Siapa langgar siapa?!And most important thing siapa tumpahkan kopi kat baju siapa?!Sepatutnya saya yang 'woi' awak!!!Jalan tak pakai mata!Mata saya ni kat kepala saya lah!Mata awak tu yang kat kepala lutut awak!Lagi satu yang dalam mall ni awak lari apa pasal?Dah gian sangat ke nak lumba lari?!Sambil bawak air kopi pulak tu!Kalau bawak air masak takpe jugak!Errghh"
"Eh betina?Kau tau tak aku dah lambat nak pergi kerja?Kau ni jangan nak bis..."Belum sempat lagi lelaki itu menghamburkan kata kata pedasnya itu Qayra pantas menjawab,"What did you call me just now?Betina?Mulut longkang!Eh kejap!Awak dah lambat nak pergi kerja masalah saya ke?Tak kan?So now,give me some money!Nak ganti balik baju ni.Nak suruh awak ganti sekarang kang kena buang kerja..."
"Eh bongok!Sempat kau mintak duit kan?Tak de tak de!!Now dipersilakan blah!Ingat ea pempuan!Kalau aku kena buang kerja,aku akan cari kau dan pastikan kau pun kena buang kerja!Faham tak???!!!"jawabnya dengan kasar sekali...
End flashback...
Sakit pulak hatinya terkenang tragedi pagi tadi!Bajunya itu dah basuh pun taknak hilang kesan kopi tu...So hala ke mulut tong sampah je la baju tu.Saat membuang baju itu dia menangis terkenangkan ibunya...Mesti readers tertanya tanya kenapa nak terkenangkan ibu dia pulak kan?okay okay penulis introkan sikit ea pasal Qayra ni ok?
Nama penuh:Anis Qayra
Umur:23 tahun
Kerja:PA pengarah di Bayou Holdings
Status terkini:Single+Yatim piatuSee the status?Hurmm...Ibu bapa Qayra ni meninggal accident...Bertembung dengan Vellfire yang pemandunya je mati.Passengers dia tak tau apa cerita sebab lepas dapat tau parents dia mati dia terus stay dengan nenek dia kat kampung kat Janda Baik.Masa tu umur dia 8 tahun.Sedih kan?huhuhu...Dan dia ni sedih sebab baju tu sebab tu ialah benda terakhir yang dibeli dari duit mak dia...okay okay back to the story...
Demi membuang rasa sedih yang datang tanpa diundang,dia menelefon rakan karibnya,Amira untuk berbual kosong dan bercerita tentang mamat tak sayang mulut tu...
ㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡ
"Hafiz Mikael,you are FIRED!!!"
Ah sudah...mau cair tahi telinganya ditengking sebegitu...
"Papa,papa tau tak Fiz lambat sebab apa?Tadi masa tengah rushing lepas beli kopi kat mall,ada pulak perempuan gila ni terlanggar Fiz.Kopi pun tumpah...Pastu nak settle dengan dia,nak beli kopi baru lagi.Dahlah situ crowded...So that's why I am late today...Please papa?just once...please???Kalau papa buang Fiz,Fiz nak kerja kat mana pa?"kata Hafiz penuh simpati.
"Mana Fiz nak kerja lepas ni,it's not my problem.And one more thing papa nak Fiz betul betul settlekan hal Fiz dengan perempuan tu.Papa tau Fiz bukan jenis yang suka settlekan masalah dengan orang lain.Suka biarkan diorang settle sendiri even Fiz the cause of the problem kan?I know you well...Kalau nak kerja sini semula,cari perempuan tu sampai dapat.Faham?"kata Dato' Faris bernada tegas.Ooppss,before that intro dulu ye...
Nama penuh:Hafiz Mikael
Umur:26 tahun
Kerja:Naib pengarah Bayou Holdings
Gelaran tersangat sesuai:Anak mak.Bukan kerana manja,tetapi kerana terlalu mengikut telunjuk ibunya.Nama penuh:Muhamad Faris
Umur:52 tahun
Kerja:Pengarah Bayou Holdings
Status:Ayah tiri kepada Hafiz MikaelNak tau mana ayah kandung?nantikan.Back to the story.
"Ok ok pa fine...Fiz akan cuba cari dia semula and settle problem tu ok?"tutur Hafiz.
"Satu lagi Fiz!Bawa dia datang ke rumah tau!"arah Dato' Faris.
"Why"tanya Fiz kehairanan.
"Just bring her home!You will know the reasons tonight and no buts!"jawab Dato' Faris.
ㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡ
"Asalamualaikum ma."
"Waalaikumsalam Fiz.Aik cepatnya balik!Papa mana?"tanya Datin Suraya.Kita intro dia pulak.
Nama penuh:Suraya Dira
Umur:48
Kerja:Suri rumah sepenuh masa
Status:Ibu kepada Hafiz Mikael"You know what ma?Papa pecat Fiz,sebab Fiz datang lambat.Fiz datang lambat tu ada hal tau ma.Hal dengan sorang perempuan ni.Masa Fiz rushing nak ke pejabat Fiz lari lari dalam mall tu.Tiba tiba terlanggar pulak dia.Kebetulan Fiz bawak kopi memang tumpah kat baju dia lah jawabnya.Tapi kan ma masa kopi tumpah kat badan dia tu,she's sexy you know.Hihi,"cerita Hafiz sambil ketawa kecil.
"Hei gatal!"ucap Datin Suraya sebelum mencubit peha anaknya itu.Kemudian dia menyambung semula kata katanya tadi,"Fiz dah settle belum dengan perempuan tu?Tapi mama rasa mama tak patut tanya soalan tu.Yelah Fiz kalau buat hal tak suka settlekan kan?"
"Hehe...You're right ma.Fiz tak bagi duit pun kat dia time dia mintak duit ganti rugi tu.Malas nak layan.Tapi kan ma,tadi masa kat office papa cakap cari perempuan tu sampai dapat.Then bawak dia balik.Sebab sebabnya tu akan diberitahu tonight.Do you know the reasons ma?"tanya Hafiz kepada mamanya.
"No,I don't.He'll tell you right?So just wait okay my son?Mama tadi kan ada buat nasi goreng tau.So pergilah makan."ucap Datin Suraya.Walaupun nada percakapannya tenang,tetapi riak wajahnya menunjukkan riak kehairanan.
"Okay ma love you..."ucap Hafiz sebelum mencium pipi ibunya dan berlalu pergi.
ㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡㅡ
"Fiz!"panggil Datin Suraya dari dapur.
"Yes ma!I'm coming!"jawab Hafiz.
Setibanya di meja makan,Hafiz dan parentsnya makan bersama-sama.Tiba tiba...
"Fiz,actually,mama knows the reasons why your papa wants you to bring that girl home.Sorry mama tipu.I know that you will force me to tell you if you know that I know the reasons."Datin Suraya berjeda sebentar supaya Hafiz dapat hadam kata katanya.
"I want you to marry someone.And the girl is one of the candidates.Don't worry about the others.I've settled with them.Kalau papa dan mama puas hati dengan perempuan tu,you will marry that girl,"kata Datin Suraya.
"Okay ma.I will."kata Hafiz kehampaan lalu naik ke biliknya dan mengunci pintu.
"Are you serious honey?Ini soal hidup tau?"soal Datin Suraya kepada suaminya.
"Yes.Super serious."jawab Dato' Faris dan terus ke bilik.
Flashback...
"What?!"tanya Datin Suraya terjerit kecil.
"Yes that's my plan.Awak kena cakap semua tu malam ni tau.No buts.Bye darling!"ujar Dato' Faris lalu memutuskan panggilan.
Flasback end...
So how's my first chapter?Please comment...
KAMU SEDANG MEMBACA
Cinta Bersalut Dendam
RomanceMengisahkan tentang Anis Qayra yang dipaksa kahwin dengan Hafiz Mikael,seorang lelaki yang dibenci hanya kerana satu insiden.Insiden tersebut telah menyebabkan Qayra bertemu dengan Datin Suraya iaitu ibu kepada Hafiz.Pertemuan itu juga telah membuat...