Part80

1.8K 39 0
                                    


Aku menjejakkan kaki ke luar hospital.Udara segar dihirup.Alangkah indahnya aku akhirnya dapat keluar dari hospital ini!Depakan tangan di hadapan pintu hospital.Ala-ala titanik gitu!Hiks!


"Sayang!Dah lah tu!"Kata Hakim lalu menurunkan tangan Ika.HAHA!Siapa tak malu jai?

"Alah abang ni kacau line betul"Kata Ika


Pintu kereta dibuka.Beg Ika diletakkan di seat belakang.Hakim duduk di tempat memandu.


Ika seperti teringat sesuatu.

"Abang!Abang!Abang!"Ika menjerit.Lepas gian ke apa?Tahulah hospital tak boleh buat bising!

"Ye ye ye sayang!Waeyo?Miss me or what?"Kata Hakim senyuman nakal sudah muncul.


Hakim kau fikir apa !


"Ish!Abang ada dengar fasal Mellesa ,Nasy,dan Fakhrul tak?"Tanya Ika.Jelas riak cemas di wajahnya


Hakim mengeluh perlahan.Kenapa masih fikirkan diorang sayang?Kenapa hatimu begitu baik?

"Diorang terkorban.tapi mayat inspektor Mellesa masih tidak ditemui"Kata Hakim perlahan

"Mayat inspektor Mellesa tidak dijumpai?!"Ika hampir menjerit.


***

Raja melihat sekeliling.Keretanya sudah berada di tempat yang sunyi.


Tiba-tiba


Dung dang dung dang (Sorry i taktahu macam mana bunyi kereta rosak-author)


Kereta Raja perlahan-lahan berhenti.Er,weh sunyi kot!


Raja mengeluarkna telefon bimbitnya.Aduh tak ada line lah pula!Perasaan Ika bercelaru.Dia seperti tidak sedap hati.


Ya Allah kau selamatkanlah aku!Dengan jalan yang gelap gila babun macam ni siapa yang tak takut do?Kalau kau polis ke askar ke apa ke lain lah cerita!


Tiba-tiba ada satu tangan menekup mulutnya dari belakang

"Em..mm..em..mm.emm"Itu saja yang baru dikata,mulut ditekup kan?Kata-kata Raja ialah 'Lepaskan aku lah!Kau siapa?!'


Raja bergelut untuk melepaskan diri,namun apakan daya kekuatan seorang lelaki dan seorang gadis seperti langit dan bumi.Apakan daya?Mana mungkin dapat ditanding!


***


Tanah Perkuburan Islam

Hakim memimpin Ika ke kubur Nasyitah.Sayu hati sebaik sahaja melangkah ke tanah perkuburan.Terasa sayu.Terasa terlalu banyak dosa sedangkan mati itu pada bila-bila masa.Adakan aku sudah bersedia?Sedangkan sewaktu aku diculik kematian amat menghampiri.Ika sedar, kematian datang dalam pelbagai cara,persoalannya,bersediakah dia?Apakah cukup amalannya?


Kubur milik Nasyitah sudah berada di hadapan mata.


Ika menunduk sedikit.Seperti ingin berbicara.

"Assalamualaikum Nasyitah,saya datang menziarah kubur awak.Saya tahu kita kenal dengan cara yang tidak menyenangkan.Semua orang tidak sempurna.Kita semua manusia biasa.Segala cacian dan perbuatan awak saya dah lupakan..Saya maafkan segala perbuatan awak.Saya taknak awak raqsa bersalah.Saya dah redha dengan ketentuan Ilahi.Saya harap awak tenang di sana.Awak tunggu saya ya?"Percakapan Ika lembut.Kita kena menghormati tanah perkuburan..kan?


Ika membuka Yasin begitu juga dengan Hakim.Bacaan Yasin sudah bermula.Perlahan dan tenang.

Walau sejahat mana dia pada kita,maafkanlah dia.Tak susah pun nak memaafkan.Sedangkan Nabi Muhammad SAW boleh memaafkan ummatnya kenapa kita sebagai manusia biasa tidak boleh memaafkan satu sama lain kan?


Sehabis sahaja bacaan Yasin Ika menuang air mawar yang sempat dibawa tadi.Semoga kau pergi dengan tenang.


Mati itu pasti.Semua orang pasti akan merasai mati.


---to be continued---

Part ni pendek sebab Ain srs xde idea and for Nasy minta maaf sebab part ni,tau jangan ambil hati.Aku janji tak guna nama kau dah lepas ni sorry.Ain akan sambung lepas 3 vote .Entah kenapa bila Ain taip part ni Ain rasa sedih sayu semua ada haih.Semoga anda bahagia dengan hari anda.Assalamualaikum.



True LoveWhere stories live. Discover now