EP 9
Selepas kejadian itu,hubungan mereka adik beradik semakin renggang.Jin dan adik-adiknya yang lain sudah tahu mengenai Jungkook yang selama ni telah menyertai geng "BEAST".Pada ketika itu, mereka sempat bergaduh besar.Malam itu mereka semua disuruh Jin untuk berkumpul.
[DI RUMAH]
"Suga, J-hope, Rapmon, Taetae, Chimchim, keluar kejap...hyung ada perkara yang nak dibincangkan."panggil Jin kepada adik-adiknya.Mereka pun keluar dan duduk di ruang tamu. "Ada apa hyung suruh kitaorang berkumpul ni?."Tanya Jimin. "Jungkook mana?."Jin tidak menjawab pertanyaan Jimin sebaliknya bertanya tentang Jungkook. Tiba-tiba mereka diam kerana melihat ada seseorang masuk kedalam rumah. "Jungkook...duduk kejap...hyung ada sesuatu nak di bincangkan."arah Jin kepada Jungkook tanpa menoleh sedikit pun.Sebelum memulakan perbincangan Jin menarik nafas dalam-dalam dan melepaskannya. "sebelum hyung mulakan...hyung nak mintak maaf kalau apa yang hyung cakap akan membuatkan korang semua sakit hati.".ucap Jin. "Hyung tak niat pun nak sakitkan hati korang...hyung Cuma nak pulihkan balik keadaan keluarga kita yang dah jauh terpesong kemabali seperti dulu.". "Hyung tak tahu apa salah hyung dan dimana kesalahan itu terjadi....sampai buat keluarga kita boleh jadi macam ni."sambung Jin.Adik-adik yang lain hanya diam mendengar apa yang Jin katakan. "Suga, J-hope, Rapmon, kamu memang tak sayangkan hyung ke?" datar sahaja Jin bertanya.Mereka pun terkejut dengan apa yang Jin katakan. "Kenapa hyung Tanya macam tu...mestilah kitaorang sayang dekat hyung...hyungkan omma dan appa kitaorang lepas kematian omma dan appa kita.."balas J-hope. "kalau kmau bertiga sayang hyung dan anngap hyung ni omma dan appa korang...kenapa korang tak dengar cakap hyung?".tanya Jin lagi. "hyung...mana ada kitaorang tak dengar cakap hyung...kita selalu ikut apa yang hyung suruh dan pesan dekat kitaorang...hyung ni kenapa?."balas Rapmon. "Korang bertiga takda rasa ke yang korang ada buat sesuatu yang hyung tak bagi buat?.".Jin memancing adik-adiknya bercakap jujur. "buat apa hyung?...kitaorang tak faham lah."Suga menjawab dengan muka tidak bersalah. "Okay baiklah...korang dah buktikan dekat hyung yang korang memang tidak memerlukan hyung dalam hidup korang semua."kata Jin datar.Jin ingin berlalu pergi dari situ,tiba-tiba....... "Hyung!!...baiklah kitaorang mengaku yang kitaorang ada buat suatu tanpa pengetahuan hyung..."jerit J-hope.Telah mendengar apa yang J-hope cakap, Jin pun duduk kembali. "Apa yang korang dah lakukan?".tanya Jin dengan tenang. "Kitaorang buat kerja sambilan hyung..."Rapmon mengaku kesalahan mereka sambil menundukkan kepala,takut untuk melihat muka Jin. "Kenapa korang buat macam tu?".tanya Jin lagi. "Kitaorang nak tolong hyung kerja..."jawab Suga. "Kenapa korang nak tolong hyung?"Tanya Jin. "Kitaorang tak sanggup tengok hyung kerja siang malam...lepas tu hyung sekolah, lepas tu hyung jaga kitaorang.....jadi kitaorang nak tolong kurangkan beban hyung...maafkan kitaorang hyung....kitaorang memang takda maksud lain selain nak tolong hyung...?"J-hope menerangkan niat mereka. "ermmm...kalau korang sayang hyung...tolong berhenti semua kerja sambilan yang korang buat...kan hyung dah cakap pasal ni...hyung taknak adik-adik hyung bekerja...faham..."pinta Jin. "tapi hyung...."Rapmon cuba membantah. "kalau korang tetap nak kerja boleh...tapi anggaplah hyung ni bukan siapa-siapa bagi korang...lepas ni hyung takkan tegur korang lagi....sebab korang taknak dengar cakap hyung...lepas ni hyung akan buat kerja macam biasa tapi korang takkan dengar suara hyung lagi."Jin cuba mengugut diaorang walaupun hatinya sakit mengatakan itu. "Baiklah hyung".jawab Suga lemah. "okay....sekarang hyung nak Tanya Jungkook."Jin beralih ke Jungkook. "Betul ke apa yang hyung dengar pasal Jungkook dekat sekolah suka buli pelajar lain dan masuk geng "BEAST"?".tanya Jin.Yang lain kecuali jungkook semua terkejut dengan apa yang Jin katakana. "Betul".jawab Jungkook sepatah tanpa melihat Jin.Jin yang mendengar merasa ingin marah dan menangis tapi dia tahan air mata itu untuk jatuh.Dia tidak mahu adik-adiknya nampak yang dia sedang tidak kuat menghadapi dugaan yang datang bertubi-tubi. "kenapa Jungkook sanggup buat semua tu...selama ni hyung tak pernah ajar adik-adik hyung buli orang lain....Jungkook dulu tak macam ni...tapi kenapa sekarang Jungkook berubah?."Jin cuba bersikap tenang.Taehyung dan Jimin yang perasan kerapuhan Jin,masing-masing memegang tangan Jin untuk menyalurkan kekuatan kepada hyung mereka. " sebab Jungkook dah tak tahan hidup dalam keadaan miskin macam ni....dengan Jungkook mengikut geng "BEAST",Jungkook boleh dapat banyak duit dan beli apa yang Jungkook nak."Jungkook jawab dengan tenang dan tanpa rasa bersalah pada hyung dia.Jin yang mendengar penjelasan Jungkook,merasa seperti jantungnya berhenti berdetak kerana dia tidak sangka adiknya yang selama ini dia jaga boleh jadi seperti ini. J-hope yang tidak tahan lagi dengan sikap adiknya,terus berdiri. "WOOIII...JUNGKOOK...KAU SEDAR TAK DENGAN SIAPA KAU TENGAH BERCAKAP SEKARANG HA..."jerit J-hope. "AKU SEDARLAH DENGAN SEMUA YANG AKU CAKAP....DAN AKU SEDAR DENGAN SIAPA AKU TENGAH BERCAKAP...IAITU JIN HYUNG..."Balas Jungkook tidak mahu kalah. "TAK GUNA KAU JUNGKOOK....MACAM NI KAU BALAS DEKAT HYUNG KAU YANG DAH JAGA KAU DARI BAYI LAGI...KAU MEMANG ADIK YANG TAK GUNA....MENYESAL AKU ADA ADIK MACAM KAU NI.."jerit J-hope lagi. "J-HOPE...JUNGKOOK...CUKUPLAH TU....DUDUK."jerit Jin buat pertama kalinya tapi tidak diendahkan oleh mereka dan tetap bergaduh."AKU PUN MENYESAL HIDUP DALAM KELUARGA MISKIN MACAM NI."balas Jungkook.Mereka semua terkejut dengan apa yang keluar dari Jungkook. "DI SEBAB AKU DAH BAGITAHU APA YANG AKU RASA....JADI MULAI HARI NI AKU AKAN KELUAR DARI UMAH NI...SELAMA NI PUN AKU TETAP DUDUK DALAM UMAH BURUK NI PUN SEBAB NAK JAGA HATI JIN HYUNG JE.."Jungkook terus berlalu pergi dari situ dengan hati yang sakit selepas berkata bagitu walaupun sebenarnya semua yang dia cakap itu adalah bohong semata-mata kerana dia tidak mahu hyungnya terus menjaga dirinya yang tidak berguna itu. "Hyung maafkan Kookie...Kookie bukan adik yang baik....Kookie tidak layak jadi adik hyung....omma...appa....Kookie bukan anak yang baik....Kookie dah kecewakan Jin hyung dan yang lain....maafkan Kookie.."kata Jungkook dalam hati dengan tangisan.Jin sama sekali tidak menghalang Jungkook kerana terlalu terkejut dengan kejadian tadi dan berdiri dan untuk masuk ke biliknya,tapi ditahan oleh Taehyung dan Jimin.Mereka memeluk Jin. "hyung...jangan masuk bilik...kalau hyung nak menangis...hyung menangislah dengan kitaorang....jangan nangis sorang-sorang...iyanye akan lebih menyakitkan hyung kalu menanis sorang-sorang...kami tak suka tengok macam tu...."Taehyung berkata sambil menangis. Jin hanya memdiamkan diri tapi dapat didengar bunyi tangisannya. "Hyung tolong jangan berlagak kuat...kami semua tahu hyung tidak kuat...hyung menangislah semahu-mahunya di depan kami."kata Jimin tidak tahan melihat hyungnya bergitu.Jin tidak mengendahkan kata-kata mereka dan melepaskan pelukan mereka serta masuk kedalam bilik.Dari luar,mereka dapat mendengar tangisan Jin walaupun Jin cuba untuk menyembunyikan semua itu...Suga, Rapmon, J-hope, Jimin dan Taehyung tidak dapat berbuat apa-apa kerana dua beradik itu sama-sama keras kepala.Dua beradik yang keras kepala itu adalah Jin dan Jungkook.
Keesokannya di sekolah....
Mereka semua kecuali Jungkook pergi ke sekolah seperti biasa tapi agak janggal.Jin semenjak dia bangun dari tidur,dia tidak bercakap walau sepatah pun.Htinya terlalu sakit mengenangkan kejadian malam tadi.J-hope lah yang mengambil alih tugas Jin untuk menyiapkan Taehyung dan Jimin.Jin seperti orang mati selepas kejadian malam tadi.Dia buat kerja sambil mengelamun,adik-adik dia bercakap dengan dia,dia tidak dengar.Jadi mereka hanya mampu berdiam sahaja. "Hyung...kita orang masuk kelas dulu...Taetae dengan Jimin pergi temankan Jin hyung ke kelas dia...hyung takut Jin hyung buat perkara bukan-bukan pulak."suruh Suga. "Baiklah hyung....jom Jin Hyung...bye hyung...kitaorang pergi dulu..."Jimin dan Taehyung menarik tangan Jin...Jin hanya mengikut sahaja. "haa...dah sampai hyung masuklah...jangan sedih-sedih lagi..."Jimin cuba semangat kepada tapi hanya dibiarkan berlalu begitu sahaja oleh Jin dan terus masuk ke kelas.Taehyung dan Jimin berasa dengan sikap Jin yang seperti orang mati itu.
[Di kelas Jin]
Jin masuk kelas dan terus duduk dia tempatnya. " Jin asal muka muka macam ni?".tanya Ryeowook risau bila melihat muka Jin pucat. Jin tidak menjawap bertanya Ryeowook. "Jin kau ni dah kenapa tiba-tiba jadi bisu?"Ryeowook mencuba bertanya lagi.Jin tetap diam.di fikirannya sekarang adalah Jungkook,dia tidur dekat mana malam tadi?,dah makan ke belum?,selamat ke dia?,semuanya mengenai Jungkook.Ini semua sebab rasa bersalahnya terhadap Jungkook. "Jin kau ada masalah ke?...ceritalah dekat aku..."Ryeowook mencuba lagi.Jin tanpa senyap.Ryeowook pun mengalah dan membiarkan sahaja.Sepanjang pembelajaran berlangsung, Jin langsung tidak memberi tumpuan.Jin sentiasa di tegur oleh guru yang mengajar.Begitulah Jin sampai balik.
[Waktu tengah malam]
Jin sedang berjalan-jalan untuk menenangkan fikirannya yang tengah serebut..Tiba-tiba Jin ternampak Jungkook sedang berdiri di lampu isyarat. "JUNGKOOK".jerit Jin.Jungkook yang mendengar seperti ada orang memanggilnya pun menoleh.Alangkah terkejutnya dia,bila melihat orang itu adalah Jin hyung.Kebetulan lampu sudah bertukar kepada Hijau,tanpa mempedulikan jeritan Jin,Jungkook terus berlari. "Jungkook...tunggu hyung...hyung nak Kookie balik....Kookie janganlah buat hyung macam ni...hyung sayangkan adik hyung...hyung tidak boleh hidup tanpa adik-adik hyung...balik lah Kookie"..Jin cuba mengejar Jungkook sambil menangis...Tapi Jungkook tetap tidak memperdulikan Jin.Tiba-tiba..................
BUKK!!!!!!!....
TBC
SORRY KLU MENGARUT SGT...TERIMA KASIH SEBAB SUDI BACE CITER NI..HIHIHIHIH
YOU ARE READING
BROTHERHOOD LOVE
FanfictionSINOPSIS: Mengisahkan perjuangan seorang abang terhadap adik-adiknye selepas kematian kedua ibu bapa mereka.Jin seorang abang yang sanggup membuat ape sahaja untuk membahagiakan adik-adiknye.Jin sanggup bekerja apa sahaja walaupun dia masih bersekol...