MEDIA : SYED ADAM IDRUS & SHARIFAH ALIYA BATRISHA
"WEYH ! Lama tak jumpa kau apa cerita sekarang? Aku dengar cerita kau baru balik Korea. Kau sambung ke? Sekarang nih kau kerja kat mana? Susah nak jumpa kau sekarang kan?," sergah seorang pemuda.
Hampir terlompat Shaa dibuatnya. Kus semangat !
" Hang nih memang nak tengok aku kena heart attack ka? Adab memberi salam, hang mana? Apalah, hang ni Amiee," perli Shaa sambil memberi jelingan kepada Fahmiee.
Fahmiee merupakan rakan Shaa sewaktu mereka berada di sekolah menengah lagi. Amie itu panggilan mesra Shaa terhadap Fahmiee. Hubungan mereka amat akrab. Jika orang lain tidak mengenali mereka, sudah pasti mereka dianggap pasangan kekasih. Segala suka duka dalam kehidupan mereka akan dikongsi bersama.
Amie hanya bersengih menayang barisan giginya yang putih.
" Assalamualaikum. Ye, aku sambung belajar kat Korea. Lama tak lama jugaklah aku balik Malaysia dalam sebulan lebih jugaklah. Sekarang aku kerja dengan Abang Adam. Hang pulak apa cita? Senyap sepi ja aku perati. Yelah ada orang jagakan?Hahaha," sambung Shaa lagi.
Amie hanya menundukkan kepalanya. Apabila Shaa bercakap tentang bekas kekasihnya.
" Kau nih saja kan? Aku dah lama putus dengan perempuan pisau cukur tu. Tadi kau cakap kau kerja dengan Adam kan? SUNRISE SKY AIRWAYS lah kan ?" kata Amiee seraya mengubah topik perbualan mereka.
Shaa hanya memasang telinga untuk mendengar soalan daripada Amiee. Sambil mendengar matanya ternampak seseorang yang dia amat kenali. Dia cuba untuk memandang wajah wanita itu. Dan lelaki itu.
Sah! Memang si budak tak cukup kain. Kelihatan Abang Adam cuba menghindari daripada wanita itu. Namun lengan wanita itu siap memaut lengan Abang Adam.
' Pompuan tu? Haih. Apasal dia ikut Abang Adam? Siap kau,' omel Shaa dalam hati.
" Kejap. Hang tunggu sini. Sat lagi aku mai balik. Nak settlekan something," pinta Shaa dan terus berlalu pergi.
...
" TAK malu ke? I dah cakap between both of us nothing special relationship. Full stop. Please leave me alone. You are nothing to me after what you're doing to me. Disloyal," kata Adam dalam nada marah berbaur sindiran.
Kata-kata daripada Adam dianggap hanya angin berlalu. Dan dibiarkan berlalu dan hilang bagaikan abu di atas tunggul.
" I sorry about the past. Let bygone be gone,dear. Let's start new life. Just you and I. Both of us. I promise only you in my heart," rayu Qilla.
Tangan Adam diambil lalu dipaut bersama lengannya.
" Abang, jom," potong Shaa.
Shaa memaut lengan Adam yang dipaut oleh Qilla sebentar tadi. Sengaja menaikkan api kemarahan wanita di sebelahnya.
" Who's are she ? How dare are you?!" marah Qilla.
Shaa hanya menahan tawanya apabila melihat kemarahan wanita itu.
" Ops! Tak perasan pulak ada orang. By the way, hi. I'm Aliya Batrisha . What' s are you doing here ?" luah Shaa.
Shaa hanya menggunakan bahasa pandangan supaya mereka dapat beredar daripada gadis dibelakangnya. Shaa mengerutkan dahinya.
Adam cuba memahami isyarat daripada Shaa. Namun gadis itu lebih cepat mengatur langkah meninggalkan mereka.
Shaa tersenyum puas dapat mengenakan gadis itu. Adam hanya membiarkan Qilla berlalu pergi.
Kenapa dia mahu mempedulikan Qilla. Satu-satunya gadis mencurangi terhadap dirinya. Tidak akan dibiarkan pisang berbuah dua kali. Cukuplah sekali rasanya yang pernah dia alami.
Shaa mengatur langkah ke arah Amiee yang kelihatan mengerut dahinya miliknya. Adam hanya membantuti langkah adiknya.
' Fahmiee ? ' desis hati Adam.
Adam tersenyum melihat perubahan Fahmiee. Lebih gentle.
" Yow. What's up, bro ? Long time no see you. Anything story to share ? " sapa Adam mesra sambil berjabat tangan dengan Amiee.
" Islam kan ? Assalamualaikum," perli Amiee saraya menjeling ke arah Shaa.
Shaa hanya tersenyum apabila Amiee mengenakan kembarnya itu. Shaa melabuhkan punggungnya di tempat duduknya yang ditinggalkan olehnya tadi.
Adam hanya menahan malu apabila Amiee mengenakan dirinya. Excited lama tak jumpa kawan lama.
" Haih. Perli tu. Waalaikumsalam. Bila kau balik Malaysia ? Bukan ke sepatutnya sekarang kau dekat New York ? Pahal kau balik Malaysia awal ? Rindu aku ke ? " kata Adam sambil mengangkat keningnya.
Amiee hanya membuat mimik muka mahu muntah apabila mendengar perkataan 'RINDU' daripada Adam.
" Rindu kau ? Haih. Mohonlah sedar diri. Hahaha. Kau tu pelupa ke ? Almost 7 years I over there. And I back as a professional designer. What do you think about this? " jelas Amiee
Shaa hanya melihat telatah kedua-dua jejaka itu. Fikirannya melayang ke Korea mungkin. Haih. Kenapa mesti Korea? Negara lain cam tak ada je.
' Mungkinkah sebab dia? ' omel Shaa sendirian.
" Hello ? Are you here ? What are you thinking about ?" kata Amiee lalu menepuk tangan miliknya di hadapan muka Shaa. Perbuatan itu lantas mematikan lamunan Shaa.
Shaa terus menggelengkan kepalanya dan kembali ke dunia realiti.
" Apalah kau ni Amiee. Terkejut aku dibuatnya," marah Shaa dengan perbuatan Amiee.
" Kitaorang kat sini, kau tu kan mana? London ? Jepun ? Ke China ? Jasad kau kat sini tapi jiwa kau melayang, " bebel Amiee.
" Haih. Nak menang jugak ? Ambik lah," kata Shaa beralah.
Makanan di atas meja itu dijamah oleh mereka bertiga.
YOU ARE READING
Hey ! Si Pencuri Hati
RomanceSHAA bersahabat baik dengan Shila seorang gadis kampung yang ingin mencapai cita-cita. Shaa dan Shila telah melanjutkan pelajaran mereka di rantau orang. Shaa telah melalui detik-detik yang sukar ketika berada di sana. Shaa juga mempunyai abang kemb...