📝
..3 perkara sbg nasihat untuk kaum lelaki, yang mana setiap satu perkara itu hampir 10 hadis membicarakan tentangnya jesteru usahalah semampu utk memeliharanya dan gigitlah ia dgn geraham yg paling kuat agar kamu dpt menjaganya.Yang pertama PERLIHARA JANGGUT bagi insan2 yg ada tumbuh serta nipiskanlah misaimu. Inilah salah satu sunnah sgt dipertekankan dan ia adalah sunnah yg akan kekal pada jenazah kita pada saat kita mati nanti.
Kedua JANGAN LABUHKAN SELUAR/KAIN DIBAWAH BUKU LALI. Kalau kita tak mampu ditempat kerja, maka seluar2 kita dirumah jgn rasa syg utk dipotong tetapi syglah kpd sunnah Nabi s.a.w yg mana ia teramat disayangi oleh para shbt hingga ketitisan darah yg terakhir.
Ketiga JAGALAH SOLAT BERJAMAAH DIMASJID/SURAU. Ia adalah KEWAJIBAN untuk kaum muslimin yang tidak uzur, berdekatan dgn musolla serta tidak mempunyai urusan2 yg sgt penting. Mengimamkan isteri & anak dirumah adalah perkara yg bercanggah dgn sunnah.
2 perkara penting untuk kaum muslimah yg mana 2 perkara ini dinyatakan sendiri oleh Allah SWT di dalam Quran serta hadis2 Qursi.
Yang pertama, bersungguh2lah menjaga aurat. Janganlah meletakkan keegoanmu serta kedegilanmu pada perintah dari Al Quran ini kerana tidak berbaloi dengan kecantikan wajah serta keseksian tubuhmu yg dipertontonkan pada segelintir lelaki yg memujimu tetapi seluruh penduduk langit mengutukmu.
Yang kedua, TAHANLAH & BESABARLAH DENGAN KARENAH SUAMIMU. Ketaatan yg kamu mampu utk pertahankan serta kejayaanmu membuatkan suamimu REDHO di dalam kematiannya atau kematianmu, maka kelak di akhirat akan dibukakan kelapan2 pintu Syurga dan akan diperintahkan dengan penuh hormat ke atas kamu untuk kamu pilih pintu syurga mana yg kamu ingin masuki walaupun kamu dikalangan isteri2 yg kurang beramal.
UNTUK PARA REMAJA, JAUHI MUZIK/MOVIE SERTA JAUHILAH KEKASIH SEBELUM KAMU BERSEDIA, KERANA APABILA KAMU MENCINTAI PERKARA ITU MAKA KAMU TIDAK AKAN MAMPU UNTUK MENCINTAI AGAMA ....
~ ISTIQOMAH ZIKIR ~
YOU ARE READING
talbiah diri
Poetrytalbiah diri ini dipenuhi dengan kata kata nasihat yang sentiasa mengingati kita.. andai kata ianya dapat membuatkan kita dari keadaan yang lagha berapa beruntungnya kita. bersama kita manfaatkan..