Del 3

1K 30 20
                                    

*Jasons pov*

Innan frukosten möts vi i uppehållsrummet. Annabeth har fått våra scheman och vi går gemensamt igenom det. Harry, Hermione, Ron och Ginny, Rons lillasyster, sitter i fåtöljerna bredvid och går lika så genom schemat.

"Grekisk och romersk mytologi, det är nytt!" Säger Harry förvånat.

"Vad har det med Hogwarts att göra?" Undrar Ron och låter rätt så missnöjd.

"De första trollkarlarna och häxorna hade något med det att göra, jag kommer inte riktigt ihåg hur men jag läste det i "Trolldomens första år", säger Hermione.

"Vi läste det i min gamla mugglarskola", säger Harry. "I alla fall grekisk mytologi."

"Är inte typ Hercules grekisk?" Undrar Ron. "Han i mugglarfilmen? Pappa hittade en gammal tv och köpte in massa filmer."

Hermione nickar. "Ja, han var son till Zeus."

"Hercules är den romerska formen av Herakles", säger jag. "Och när han heter Hercules är hans pappa Jupiter." Som jag, är jag nära att tillägga men kommer på vår hemliga identitet som halvgudar.

"Kom så går vi till frukosten, jag är hungrig!" Gnäller Leo och vi går mot frukosten.

*Harrys pov*

Vi går bakom Percy och de andra mot frukosten. Jag ser faktiskt fram emot den grekiska och romerska mytologin. Det känns roligt med ett vanligt mugglarämne på Hogwarts, roligt och annorlunda. Jag minns lite om det från min gamla skola, men trotts det är jag rätt så säker på att jag kommer vara en av de bästa i klassen, jag menar, ingen kan väll något om grekisk och romersk mytologi? Jag minns däremot ingen av gudarna, jo, någon som typ hette Afro eller något sånt. Ja, Afro.

Tills slut är det äntligen dags för grekisk och romerskt mytologi. Konstigt nog ska alla elever i samma årskurs från alla elevhemmen ha samtidigt och det är Professor Mcgonagall som ska hålla i lektionen. Klassrummet vi är i är ovanligt stort men trotts det kan jag höra professorn klart och tydligt.

"Nytt för i år är grekisk och romersk mytologi. Det finns flera anledningar till detta som vi kommer komma in närmre på under terminens gång. Det första vi ska göra är ett litet test bara för att prova era kunskaper, det är inget viktigt utan är bara till för att se hur djupt in på ämnet vi ska starta." Hon viftar med sin trollstav och plötsligt ligger frågorna framför mig. Jag kan inte låta bli att snegla mot Percy men hans papper är skrivet på ett konstigt språk som jag inte kan läsa.

Jag kollar ner på frågorna, de är inte så lätta men jag får en känsla av att jag kommer vara en av de bästa.

1. Skriv ner de 12 olympierna i den grekiska mytologin.

12?! Vad det inte typ 3? Jag stirrar på pappret och börjar sakta skriva dit Afro, sen den där Zeus som Hermione pratade om. Jag läser fråga 2.

2. Skriv ner deras romerska form.

Romerska? Var inte Hermules en gud, eller var det en Hermales?

3. Vad är en halvgud?

En gud som är halv, duh.

Frågorna fortsätter, dem är ärligt talat ganska fjantiga, efteråt samlar professor Mcgonagall in allas papper med en enkel vift med trollstaven.

"Nu kommer alla få rätta varandras papper, men får jag höra efteråt att ni går runt och berättar de andras resultat efteråt drar jag av 100 elevhemspoäng", säger Mcgonagall.

Det dröjer knappt några sekunder innan alla har ett papper framför sig. Men jag kan inte läsa mitt, det står på något konstigt språk, det enda jag kan läsa är: Percy.

Jag räcker upp handen.

"Mr Potter?" Säger Mcgonagall.

"Jag kan inte läsa mitt", säger jag.

Flera andra håller med och säger att de inte kan läsa sina heller.

"Då ordnar vi det", hon viftar med trollstaven igen och texten ändras till engelska (eftersom det pratar ju inte svenska på Hogwarts). "Dessutom blir det minus 10 poäng på Slytherin och Huffelpuff för att ha pratat utan tillstånd."

Jag kan inte låta bli att flina åt Malfoys arga blick.

Mcgonagall går igenom svaren men något som förvånar mig väldigt mycket är att Percy har alla rätt, något som han inte ser ut att vara särskilt förvånad över när han får tillbaks sitt papper. Jag får tillbaka mitt, ett och ett halvt rätt.

Äntligen ett nytt kapitel! Har haft den här delen på datorn rätt så länge men har inte kunnat publicera den, nu hoppas jag på att kunna uppdatera mer!

Om du tycker om Harry Potter borde du hålla utkik efter min nya berättelse "Döm mig inte". Håller på med den just nu men den utspelar sig på Hogwarts. Kommer publicera första delen snart!

//Puffin

Halvgudar på HogwartsWhere stories live. Discover now