Del 4

867 34 8
                                    

*Hermiones pov*
Att Harry är arg efter lektionen ses klart och tydligt resten av dagen. Ändå är han en av de få på lektionen som hade lite koll. Det märktes direkt att alla mugglarfödda hade en stor fördel, de flesta har trotts allt haft det i skolan tidigare. Vi har fått en läxa också, att skriva en uppsats om en av de romerska eller grekiska gudarna.
När vi kommer in uppehållsrummet ser jag de så kallade utbytesstudenterna.
"Skriver ni på läxan?" Undrar jag och sätter mig in en fåtölj.
"Ja", säger Annabeth och ler. "Vilken gud eller gudinna har ni?" Lägger hon till.
"Athena", svarar jag, hon har alltid varit en personlig favorit för mig.
"Jag med!" Annabeth skrattar.
"Vilka har ni andra?" Kan jag inte låta bli att undra.
"Afrodite", skrattar Piper, jag kan inte låta bli att undra om det är meningen som ett slags skämt för Piper ser inte ut som någon som bryr sig om sitt utseende, trotts det är hon väldigt snygg.
"Jupiter", säger Jason.
"Hefaestios (kan nt stava) säger Leo.
"Mars", säger Frank och ler ett nervöst leende.
Hazel säger Pluto, Thalia Artemis och Nico Hades.
"Du då, Percy"? Undrar jag.
"Poseidon", säger han och skrattar.
"Vadå härmas du?" Utropar plötsligt Harry. Trotts att jag har känt honom i så många år har jag svårt att avgöra om han är arg på riktigt eller skojar.
"Han har faktiskt alltid varit min favorit", skrattar Percy, jag vet inte om han hör den arga tonen i Harrys röst eller inte låssas om den.
"Vilken tog du, Ron?" Undrar Annabeth.
Ron ser förvirrad ut som om han nyss kommit på att vi har läxa, trotts att han måste ha hört hela samtalet.
"Du kan ju kolla där i om du vill." Annabeth nickar mot en bok om grekiska och romerska gudar som ligger orörd på bordet.
Ron tar upp den och slår upp en sida på måfå.
"Hermes", säger han sen.
"Ska ni med till Hogsmead i helgen?" Ropar Ginny som precis kommit ner från flickornas sovsal.
Jag nickar.
"Vi ska också dit", säger Thalia.
"Vi kan åka tillsammans", föreslår Piper.
Jag nickar. "Det låter bra."
En prefekt kommer in i uppehållsrummet.
"Jag vill att alla befinner sig i sina sovsalar om 10 minuter", säger han.
"God natt, vi ses imorgon", säger jag och beger mig mot sovsalen.

Halvgudar på Hogwartsحيث تعيش القصص. اكتشف الآن